Elektrische auto thuis opladen met netstroom is duurder dan ooit
Na een stabilisatie in mei, en een lichte daling in juni, stijgen de residentiële elektriciteitsprijzen weer stevig door in juli 2022. Hierdoor is het thuis opladen van een elektrische auto met netstroom, voor nieuwe contracten die afgesloten worden in juli 2022, nu duurder dan ooit.
Sinds de sterke toename van de inflatie simuleren we bij eGear.be elke maand hoeveel het kost om een elektrische auto thuis op te laden met netstroom. Na maanden van sterke prijsstijgingen leken we in mei en juni op een plateau aanbeland. Dat plateau dient nu als lanceerplatform om de kWh-tarieven weer de lucht in te jagen.
Uit onze V-Test simulaties blijkt namelijk dat wie z’n EV thuis oplaadt met netstroom, daarvoor 0,38€ tot 0,41€ per kWh betaalt voor het goedkoopste contract, aangegaan in juli 2022. Aan deze tarieven kost het 7,6€ tot 8,2€ aan elektriciteit om met een gemiddelde elektrische auto 100 km te rijden. De verschillen zijn afhankelijk van de netbeheerder in jouw regio. Hier kan je de details van onze simulaties bekijken.
Vorige maand, in juni 2022, ging het om 0,34€ tot 0,37€ per kWh. We zitten op een maand tijd dus met een stijging van 10,8% tot 11,8%.
Een jaar geleden, in juli 2021, kostte thuisladen met netstroom nog 0,21€ tot 0,25€. Jaar op jaar zitten we dus met een prijsstijging van 64% tot 81%!
Zonnepanelen werpen dus meer dan ooit hun vruchten af.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Top dat je een vergelijking meegeeft met vorig jaar.
Het zou misschien wel interessant zijn om een grafiekje toe te voegen van de meetpunten van de laatste 3 jaar?
Dit geeft toch direct een goed overzicht, hoe snel je zonnepanelen worden terugverdiend.
Dag Gerre, ik vraag mij steeds af wie overdag zijn wagen kan laden met zonnepanelen. Allemaal mensen die nachtdienst hebben waarschijnlijk. Of ben ik de enige die zich moet verplaatsen overdag om te gaan werken en thuiskom als mijn zonnepanelen geen stroom meer leveren?
Meer en meer mensen kunnen meer en meer enkele dagen per week van thuis uit werken. Dat kan natuurlijk niet in elke job, maar in een heel aantal jobs wordt thuiswerken stilaan een deel van de cultuur. De dagen waarop mijn vrouw of ik thuis werken, zijn de dagen waarop we de auto laden. Nog eens, wij weten dat niet iedereen dat kan, maar het is niet omdat jij het niet kan dat niemand het kan.
toch frappant,
we zitten met een stijging rond 11%…..
in een maand waar de zonneproduktie alle records breekt,…
vanwaar komt die stijging dan,anders gesteld,wie vult er zijn zakken op de kosten van de consument?
energietrasitie?hahahahahahahahahahahahahahaha…….energiemanipulatie zeker?
de geloofwaardigheid van de sector ,en de overheid breekt ook weer alle records.
mss moet men het hele boeltje eens grondig uitmesten?
Pascal, miljoenen Belgen zijn overdag thuis: gepensioneerden, zelfstandigen, thuiswerkers… Wie niet thuis is, kan dikwijls op het werk opladen, al dan niet van PV. En wie dat niet kan, kan in het WE laden.
@Geert, ik heb ondertussen begrepen dat jij de sector met hand en tand moet promoten. De wereld waarin ik leef zijn gepensioneerden geen grote investeerders van zonnepanelen en al zeker niet in een E-wagen (wie weet gaan ze investeren met de 1500€ pensioen die er aan komt), het aantal mensen die ik ken en kunnen opladen op het werk (zonder bedrijfswagen) zijn op 1 hand te tellen. Maar eerlijk is eerlijk, ik ben tevreden dat dat mijn budget 20.000€ hoger is door de keuze van een E-wagen en vooral, dat mijn voordeel alle aard 200€ minder is en zo tot de gelukkigen behoor die er fiscaal beter van worden. Het doet mij vooral deugd hier te lezen dat miljoenen Belgen net zoals ik kunnen genieten van hun thuiswerk, zonnepanelen en e-wagen.
Pascal, ik moet niks promoten, waarom zou ik, maar ik ben wel bezorgd over de leefomgeving voor mijn kinderen en kleinkinderen. Verder is het gewoon observeren en logisch nadenken. Miljoenen Vlamingen kunnen hun EV opladen via zonnepanelen, of ze zo slim zullen zijn om die lucratieve investering te doen, is hun probleem. Maar de opportuniteit laten liggen, zal hen uiteindelijk altijd veel geld kosten. Zonnepanelen, bidirectionele laadpaal en EV als thuisbatterij is het model van de toekomst, zoals steeds zullen er een aantal zijn die dat veel te laat inzien, en dan aan de klaagmuur zullen staan.
En ondertussen las ik in de krant dat contracten afgesloten in augustus 2022 een stroomtarief hebben van 0.63 euro per kw. EV rijden is straks even duur als benzine of diesel rijden
mijn kontrakt 100% groene stroom kost maar 55.8381 eurocent ingang 1/8
zonnepanelen 10kva gelegt 2/2014 terugverdientijd zonnepanelen 3.5 jaar
procumenten tarief ingevoerd.
warmtepomp 7Kw geplaatst (grond/water) 2017
thermische zonnepanelen (150 heatpipes) geplaatst 6/2018 + 2 boilers van 500l voor ondersteuning vloerverwarming.
Elektrische auto gekocht 11/2019
publiek laadpunt geplaatst 1/2020 verplicht digitale meter teplaatsen dus geen terugdraaiende meter meer.
batterij 20kw geplaatst 3/2021
batterij 10 kw bijgeplaatst 2/2022
mijnenergie is gedaald van 250 euro naar 80 euro/maand
mijn verbruik is 3100 dag + 3500 nacht
injectie 4000 dag + 2000 nacht
geen verbruik van hout, steenkool,gas,gasolie
ik rijd en verwarm mij volledig elektrisch verleden jaar aan 225 euro/maand als julie gaan tanken betaal je 4×60 euro/ maand en dan moeten julie je nog verwarmen.
de meeste klagers hebben 20 jaar plezier gemaak en op reis gegaan en maar klagen
ikzelf ben 31 jaar invalide (1500 euro/maand) en heb nooit op,reis geweest maar elke euro drie keer omgedraaid om te beslissen waar ik zou in investeren.
morgen word ik 65 jaar en ik geniet iedere dag van mijn juiste beslissingen.
ps: ik verhuur nog een klein huizeke aan 3 polen zij hebben dit jaar ook 3.5 kw zonnepanelen van mij gekregen en 3 jaar geleden 8 m² thermische panelen voor aansluiting op de cv ook zij zijn blij met wat ik voor hen doe en dat voor een 3 slaapkamer woning aan 600 euro.
groeten aan allen die voor het milieu gezorgd hebben
EV rijden is straks in verbruik even duur als benzine of diesel, maar niet in taksen en onderhoudskosten, en al zeker niet voor de nu al 700.000 Vlaamse gezinnen die via PV gratis kunnen rondrijden. Stijgende elektriciteits- en brandstofprijzen doen enkel het aantal PV-installaties exploderen, en dat is positief.
Een gelukkige verjaardag luc.
Ook al ben ik een paar dagen te laat.