Dit zijn de 10 zuinigste auto’s op benzine in 2021
Dankzij milde hybride en hybride technologie worden benzinewagens steeds zuiniger. Hier volgt een overzicht van de 10 zuinigste auto’s op benzine (zonder stekker).
10. Toyota Corolla Hybrid
Op plaats 10 hebben we de recent gefacelifte Toyota C-HR. Deze crossover verbruikt met z’n 1.8 hybridemotor 4,9 liter benzine per 100 km, volgens de WLTP-cyclus. Hij kost in België 30.550€. Let op, de C-HR is ook verkrijgbaar met een 2.0 hybridemotor, maar die versie verbruikt 5,3 liter per 100 km.
De C-HR deelt de tiende plaats eigenlijk met de Hyundai Kona Hybrid, de Toyota Corolla Berline en Hatchback. Deze drie auto’s verbruiken op papier eveneens 4,9 liter per 100 km.
9. Kia Niro Hybrid
Op plaats 9 hebben we de Kia Niro hybride. Deze SUV verbruikt 4,8 liter benzine per 100 km (WLTP). Z’n officiële CO2-uitstoot bedraagt 110 gram/km. De Niro hybride kost 27.340€.
8. Honda Jazz Crosstar e:HEV
Plaats 8 en 9 worden in feite gedeeld, want ook de Honda Jazz Crosstar e:HEV verbruikt slechts 4,8 liter benzine.
7. Suzuki Swace Hybrid
De gloednieuwe Suzuki Swace Hybrid komt plaats 7 bezetten in het overzicht. Deze hybride break tekent een verbruik van 4,7 liter benzine op. De Swace kan de jouwe zijn voor 29.999€.
6. Toyota Corolla Touring
Plaats 6, 5 en 4 worden gedeeld door drie auto’s die 4,5 liter verbruiken.
We beginnen met de Toyota Corolla Touring. Hoewel dit quasi identiek dezelfde auto is als de Suzuki Swace, scoort de Corolla op papier beter qua verbruik. De catalogusprijs is met 27.990€ bovendien lager, maar mits wat onderhandelen krijg je de Swace ongetwijfeld ook tot dat niveau.
5. Hyundai Ioniq Hybrid
Ook de Hyundai Ioniq in hybrideversie doet het met 4,5 liter per 100 km (WLTP). De hybride Ioniq kost 26.749€.
4. Honda Jazz e:HEV
En we zijn terug bij de Honda Jazz, want de minder stoere versie van de Jazz verbruikt slechts 4,5 liter (tegenover 4,8 voor de “crosstar” uitvoering).
3. Renault Clio E-Tech
Renault is nog maar recent actief in het hybride segment, en hun nieuw Clio E-Tech schopt het al tot de top drie! De hybride Clio doet het volgens de WLTP-cyclus met amper 4,4 liter benzine per 100 km. Z’n Belgische prijs bedraagt bovendien slechts 22.900€.
2. Toyota Prius
Op plaats twee hebben we de granddaddy onder de hybrides, de Toyota Prius. Mede dankzij z’n aerodynamische druppelachtige vorm heeft de Prius slechts 4,1 liter benzine per 100 km nodig.
1. Toyota Yaris Hybrid
Plaats 1 wordt eveneens gekaapt door een auto uit de Toyota-stal; de recent vernieuwde Yaris hybride (foto boven dit artikel). Deze compacte stadsauto geraakt met 4,0 liter benzine 100 kilometer ver. Bekijk hier z’n prijs en specificaties.
Wil je artikels zoals deze onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Inderdaad gaat de auteur van dit artikel hier zwaar door de bocht in de conclusie:
4€/100km is realistisch voor een Octavia break (groter/praktischer dan die uit de 10?!) op CNG met DSG7!
Dat is dan nog met de gemiddelde.projzen van DATS24, aardgas thuis getankt is nog eens bijna de helft…
Ik dacht niet dat met de gaswinning op de Noordzee of in Rusland en het transport van dat tot in de auto, er stappen zitten die veel CO² en al zeker fijnstof produceren, dus ook milieuvriendelijker!
@Frederik Ik vind dat jouw conclusie veel zwaarder door de bocht is dan dit artikel. Het artikel gaat over auto’s die puur op benzine rijden (bijgestaan door hybride ondersteuning weliswaar) dus een CNG wagen gebruiken als voorbeeld is zoals appelen en peren vergelijken.
Persoonlijk vind ik het heel goed dat ook dit soort auto’s hier aan bod komen op deze website want er zijn momenteel nog genoeg mensen die geen BEV of PHEV kunnen kopen om eender welke reden, dus de zuinige benzinewagens hebben zeker nog een plaats.
Zijn dit allemaal ‘zelfladende’ hybrides of zijner ook plug-in hybrides bij. Die laatsten begrijp ik, die eersten zijn in mijn persoonlijke ervaring (ik heb zelf een leasing CH-R hybrid) waardeloos.
@JeroenD, inderdaad op deze versie van het artikel dat niet meer praat over CNG is deze reactie niet gepast!
Maar die oude reactie gaat blijkbaar niet weg (de vorige reactie van anderen nog vóór dat van mij, die ook niet akkoord gingen dat CNG duurder is in verbruik, zijn wel verdwenen)…
Nu gaat het artikel enkel over benzine wagens met een kleine batterij (niets meer over CNG en jammer genoeg niets over de combinatie CNG/hybride).
Deze 10 wagens vormen nu een klasse die nu wél goedkoop is (itt. de plugin-hybrides) én bovendien eindelijk iets minder verbruiken dan hun niet hybrid varianten (wat niet het geval was met de eerdere Toyota/Lexus modellen van weleer), dit artikel is nu dus wél OK!
Frederik, het grootste deel van ons aardgas wordt aangevoerd met tankers die even veel uitstoten als 1 miljoen auto’s. Bovendien ontstaan bij de winning grote methaanlekken, die blijven bestaan als de bron buiten dienst wordt gesteld. En methaan is vele malen schadelijker voor het klimaat dan CO2. Dat CNG dus beter zou zijn voor het milieu, is een leugen.
Laten we eerlijk zijn, deze waarden zijn, als men totaal traag optrekt, heel voorzichtig het gaspedaal induwt en enorm anticipeert. Ik ken veel mensen die een CHR hebben en er vrij vlot mee rijden. Dan komt men snel aan een gemiddelde van 7 liter. 30000 euro voor een wagen die geen sikkepit plezier geeft is een zeer dure koop. Een benzinewagen (hybride of niet) heeft weinig verbruik enkel als men deze gebruikt zoals hierboven beschreven. Ikzelf heb een Kadjar 1200 niet hybride en kom aan een gemiddelde van 5,6 liter. Dus voor dit kleine verschil koop ik geen enkele van de hierboven beschreven wagens die voor de gemiddelde mens veel te duur zijn. De tijd van de kleine diesels is voorbij deze gingen gemakkelijk onder de 4,5 liter voor een veel goedkopere aankoopprijs. Voor mij is er maar één toekomst en dat zijn wagens zoals de nieuwe kleine dacia op elektriciteit.