China verschuift subsidies van elektrische wagens naar waterstof
Na tien jaar zwaar geïnvesteerd te hebben in elektrische wagens, wil de Chinese overheid de kans geven aan waterstof.
Grootste markt voor elektrische wagens
Tien jaar geleden reed er quasi geen enkele elektrische wagen rond in China, maar anno 2019 is het de grootste EV-markt ter wereld. Vorig jaar werden er bijna één miljoen nieuwe volledig elektrische wagens ingeschreven, en dat is meer dan in Europa en de Verenigde Staten samen.
Met bijna 30 miljoen nieuw verkochte wagens is de Chinese automarkt in z’n geheel even groot als de Europese en de Amerikaanse samen. Het kan dus logisch lijken dat ze ook qua elektrische aandrijving de grootste absolute aantallen voorleggen.
Massale subsidiëring van EV’s
Toch is China’s leiderspositie op het e-mobility front er niet vanzelf gekomen. In 2009 riep de Communistische Partij het ten cities, thousand vehicles programma in het leven, waarmee het van stekkervoertuigen een prioriteit heeft gemaakt. Onder dit plan overspoelt de Chinese overheid lokale autoconstructeurs met subsidies die hen moeten aanzetten aantrekkelijke elektrische modellen te produceren.
Er vallen in China heel wat fiscale voordelen te rapen voor elektrische voertuigen. De belangrijkste subsidiehefboom is de premie die constructeurs krijgen voor de verkoop van de zogenaamde “New Energy Vehicles” (NEVs). De subsidiebedragen zijn de afgelopen jaren regelmatig aangepast, in functie van de veranderende markt, en met het oog op een complete uitfasering na 2020.
Momenteel heeft een elektrische auto met een theoretische range (NEDC) van meer dan 400 km recht op een premie van 50.000¥(6.600€). Vanaf juni 2019 wordt dit bedrag gehalveerd naar 25.000¥(3.300€), en na 2020 verdwijnt de premie allicht. De premie voor een plug-in hybride met meer dan 50 km elektrisch rijbereik, daalt in juni van 22.000¥(2.900€) naar 10.000¥(1.300€).
De switch naar waterstof
Één van de belangrijkste architecten van China’s EV-revolutie is ingenieur en voormalig minister van wetenschap en technologie (2007-2018) Wan Gang. Nu de EV-industrie stilaan op eigen poten moet gaan staan, wil Wan Gang de waterstofmarkt ontwikkelen.
Wan Gang, die doctoreerde in Duitsland en in de jaren 90 voor Audi werkte, wou in 2000 al massaal waterstofwagens gaan produceren in China. Dat project faalde echter, naar verluidt door technische problemen met de ontwikkeling van een waterstof-sedan.
Nu wil Wan Gang dus opnieuw proberen. In december 2018 publiceerde hij een artikel in de Chinese staatskrant People’s Daily, waarin hij zei dat China z’n subsidiëring nu moet gaan focussen op waterstofmobiliteit. Op het autosalon van Shanghai, dat momenteel aan de gang is, herhaalde hij hetzelfde verhaal.
Verschillende bronnen bevestigen ons dat China het subsidiëringsprogramma dat zo goed gewerkt heeft voor EV’s, de komende tien jaar zal toepassen op waterstofvoertuigen. De Chinese overheid heeft al aangegeven dat het tegen 2025 meer dan 100.000 waterstofvoertuigen op de weg wil hebben. De focus zal in de beginfase eerder liggen op bussen, en minder op personenwagens. Verder belooft China ook zwaar te gaan investeren in waterstofstations.
Grove Hydrogen
BYD, een Chinees autoconcern dat pas opgericht werd in 2003, is groot geworden is op de vorige subsidiëringsgolf. Het bedrijf verkocht in 2018 ongeveer 80.000 volledig elektrische wagens, wat meer is dan Renault, en ongeveer evenveel als Nissan.
Wie de grote winnaar wordt van de waterstofsubsidiëring moet uiteraard nog blijken. Het is echter nu al duidelijk dat Toyota, Honda en Hyundai als hydrogen evangelisten gretig op de kar springen. Hyundai kondigde in oktober 2018 een waterstofsamenwerking aan met de Chinese onderzoeksinstelling BTIRDI. In oktober 2017 begon Toyota op zijn beurt met waterstoftesten in China.
China zal er echter alles aan doen om z’n lokale bedrijven een streepje voor te geven. Gevestigde waarden als SAIC, Great Wall Motors, Yutong Bus en Foton Motor zijn zich sinds vorig jaar al aan het positioneren richting waterstof.
Er liggen ook jonge draken op de loer. De Chinese startup Grove Hydrogen Automotive bijvoorbeeld. Dit bedrijf is vernoemd naar de Engelse wetenschapper William Grove, die in 1842 de eerste werkende waterstof-brandstofcel wist te bouwen. Tegen 2021 wil Grove 10.000 waterstofwagens produceren die zullen ingeschakeld worden in deelauto-projecten.
Ev auto’s zijn dood, enkel wat onbekwame politici geloven er nog in. In japan gelooft men allanger in waterstof (toyota)
Herman, waterstofauto’s zijn ook EVs, de opslag van de energie zit in waterstof ipv een batterij, maar de aandrijftechniek is nagenoeg hetzelfde.
Productie en distributie is momenteel de grootste rem, in belgie bv kan je op waterstof op 3 plaatsen tanken…
Het is onbegrijpelijk dat niet gelijk alle neuzen op en naar het gebruik van waterstof gaat.
12 jaar geleden hebben een kleine installatie gehad in onze auto en het werkte echt netjes.
Waterstof heeft nog een lange weg te gaan om even energie-efficiënt te worden als batterijen. Voor personenwagens is waterstof geschikt maar voorlopig verre van ideaal. Voor vrachtwagens, bussen, schepen,…. is het wél een alternatief omdat batterijen teveel wegen. Maar voor een personenwagen is het batterijpak voor een rijbereik van 500kg nog releatief klein en tov een brandstofcel een stuk goedkoper. Ik reken toch zeker nog 10 jaar vooraleer waterstofauto’s het overnemen van de batterij EVs
Het zal altijd lastig zijn om waterstof op te slaan op een veilige manier. En het ‘gaan tanken’ (hetgeen chauffeurs nu gewoon zijn lijkt op het eerste zicht gemakkelijk, maar elke dag vertrekken met een volle batterij heeft toch ook zijn voordelen.
Oliebedrijven zijn aan het inspelen op de waterstofmarkt. Maar op deze manier blijven we afhankelijk van bedrijven die winstbejag stellen boven ecologie en kostenefficiëntie.
Elektriciteit kunnen we tenminste traceren en in sommige gevallen zelf produceren (zonnepanelen etc.)
Waterstof lijkt heel mooi maar voorlopig is het zeker niet de beste manier voor personenwagens. Alleen zou de batterijtechnologie ook nog moeten verbeteren (wat ze wel constant doet).
Inderdaad zal de brandstofcel het moeten gaan worden ,en dit naast de op volledige nieuwe ontwikkelde batterijen ,die de huidige achterhaalde en te dure accutechnologie zullen vervangen!
Het betaalbaar krijgen van de waterstofoplossing is momenteel de grootste uitdaging !!
Veel van de groene stroom wordt geproduceerd wanneer we hem niet nodig hebben. Waterstof lijkt hier de verbinding te kunnen zijn. Voor de mobiliteit is nu de vraag : zullen we elektriciteit bufferen in een batterij (EV), in waterstof of zullen we waterstof verder behandelen en verbinden met opgevangen CO2 tot groene diesel, groene benzine of groen syngas en verder rijden met verbrandingsmotoren ? Al deze oplossingen zijn even goed voor het milieu.
Tijd voor KU Leuven om hun waterstof-zonnepanelen-technologie aan China te verkopen!