Nieuwe Waalse verkeersbelasting straft zware auto’s
Zware auto’s zullen vanaf 2023 zwaarder belast worden in Wallonië.
Mede door de SUV-isering worden auto’s steeds zwaarder. Dat is niet goed voor het verbruik, niet goed voor het milieu en niet goed voor onze wegen. We konden het dus zien aankomen dat overheden zouden ingrijpen.
De eerste overheid in ons land die zware auto’s begint aan te pakken is de Waalse. Afgelopen vrijdag werd in het Waals parlement gestemd over nieuwe verkeersbelastingen. Daarin zitten veranderingen voor lichte vrachten en oldtimers, maar ook de formules voor BIV en verkeersbelasting veranderen, en die houden dus rekening met het gewicht van de auto.
Dit zijn de nieuwe voorgestelde formules:
BIV (TMC) = basisbedrag op basis van vermogen x (CO2/150) x (MTM/2000) x (0,7 voor CNG en LPG / 0,8 voor hybride / 1 voor benzine / 1,2 voor diesel)
Jaarlijkse verkeersbelasting (TC) = (BIV/3) + 50€
Volgens de eerste berekeningen van mobiliteitsfederatie Traxio gaat het voor een “willekeurig gekozen” SUV uit het middensegment om een BIV-stijging van 2.478€ naar 4.096€. De jaarlijkse verkeersbelasting (TC) zou voor een dergelijke auto dan weer stijgen van 513€ naar 1.419€.
De meeste elektrische auto’s zijn, omwille van de batterij, natuurlijk ook zwaar. Er is nog geen duidelijkheid over de nieuwe Waalse verkeersbelastingen voor elektrische wagens, maar vermoedelijk krijgen ze (voorlopig?) een uitzonderingsregime.
LEES OOK: “Elektrische auto zal jobs kosten”
De nieuwe Waalse autofiscaliteit zou vanaf 1 januari 2023 in voege treden.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Valt wel te omzeilen door via een private lease constructie te gaan. Maar goed de toon is gezet, belasting volgens gewicht en idd voorlopig zullen ze electrische ongemoeid laten, maar voor hoelang ? Een Audi etron of BMW iX weegt al snel 2.5 ton
Wat zou er veranderen voor lichte vracht ?
Herman, voor hoelang? Minstens tot 2030.
@Geert , mss dat dit in uwe glazen bol staat , maar ik heb dat toch nergens gelezen. Meestal zal dat zijn wanneer de overheid teveel geld misloopt en dan sturen ze bij zoals dat heet
Schandalig zijn we nog niet genoeg belast de overheid is door onbekwame mensen bestuurt dus maar extra belasting om gaten te vullen. Wanneer gaan ze eerst hun eigen systeem op orde zetten te veel mensen te veel verspilling en zo de een derde van de bevolking die hun onderhoud niet leeg te zuigen. We kunnen dit niet meer houden een kwestie van tijd
Herman, in uw glazen bol stond dat de overheid de fiscale gunstmaatregelen voor EV zou terugschroeven, maar ze hebben die nog uitgebreid. In uw glazen bol staat dat EV een marginaal fenomeen zouden blijven, vanaf 2029 mogen er geen andere meer verkocht worden, vanaf 2026 worden alle 800.000 bedrijfswagens elektrisch. Ik denk dat uw glazen bol een flinke poetsbeurt nodig heeft.
Natuurlijk zal de overheid bijsturen, door taksen en accijnzen op fossiele brandstoffen te verhogen, dat is nu al begonnen. Dat geeft een dubbel resultaat: compensatie voor de gederfde inkomsten door elektrificatie en een extra stimulans voor die elektrificatie. Tot 2030, wanneer wij 55% CO2-vermindeing moeten halen, fossiel wegverkeer is goed voor bijna de helft daarvan. En dat staat niet in mijn glazen bol, dat is simpele logica.
@Geert de fiscale gunstmaatregelen zijn en worden teruggeschroevd. Remember de 120% aftrekbaarheid van EV ? Is niet meer. Voor plugin hybrides heeft men ook al gesnoeid en de aftrekbaarheid van puur EV gaat nr 67%. Dat is zelfs minder dan nu voor de meeste ICE. En ja EV is een marginaal verschijnsel, even de cijfers van FEBIAC erbij halen: 5.927.912 personenwagens waarvan 40.851 full EV dat is 0,68%. En ondertussen blijft de verkoop van nieuwe auto’s verder dalen. Ja men steekt het op een chiptekort, ja men steekt het op corona.
Op de occassiemarkt krijgt men de puur EV ook niet verkocht, er staan letterlijk honderden jonge EV’s te koop op verschillende occassie sites. De politiek kan wel willen, maar de infrastructuur is er niet , het geld bij de particulier is er niet.
Trouwens de accijnzen op fossiele brandstof gaan niet stijgen , integendeel men wil een reverse clicksysteem
Hoe hun je het volgende rijmen
Kerncentrales verwijderen en subsidies voor nieuwe gascentrales.??
Frankrijk plaatst nieuwe kerncentrales
Ongelooflijk Bélgica
De benzinewagens zijn ok , terwijl de diesels het slechte is wat rondrijdt .
Mag ik u eraan herinneren dat het vermogen bepaald wordt door o.a. de compressie verhouding
Gevolg de benzinemotor stoot veel co2 meer uit dan de diesels.
De diesels van nu zijn propere motoren denk ik.
Welke wegen? Je hebt een off road auto nodig om door het Waalse wegennet te geraken.
Herman, fiscale gunstmaatregelen voor BEV worden niet teruggeschroefd, maar uitgebreid tot aftrekbaarheid voor laadpalen tot 200 %. Plugin is geen BEV, het terugschroeven daar is enkel om BEV te stimuleren. 67,5 % aftrekbaarheid ven BEV is pas in 2031. De verkoop van BEV stijgt exponentieel, als licentiaat natuurkunde en scheikunde moet u toch weten wat dat betekent: niet de absolute cijfers maar de trend voorspelt de toekomst. Reken maar eens uit wat een jaarlijkse stijging met 70% geeft tegen 2030, en dan tellen we de overheidsmaatregelen voor 2026 en 2029 nog niet eens mee. Op de occasiemarkt is een groot tekort aan BEV. Accijnzen en BTW op fossiele brandstoffen stijgen naarmate de prijs stijgt, reverse clicksysteem is er niet, en zal er ook niet komen, niet meer dan whishful thinking bij sommigen.
Naar aanleiding van Herman zijn opmerking over 2e hands EV’s ben ik voor de leute eens gaan kijken op 2ehands.be en ik vond het toch wel een beetje grappig.
Enkel op de eerste pagina, met als filters auto en elektrisch en standaard sorteerwijze. Naast de filter elektrisch staat dat er 1395 voertuigen hieraan voldoen. Resultaat:
9 ICE wagens
5 scootermobiel of gelijkaardig klein grut
5 Porsche tycan’s (€100.000+) (4 nieuwe met -1000km)
2 audi e-tron RS GT (€130.000+) (beide nieuw)
2 Nieuwe opel mokka e-editions
1 nieuwe skoda enyaq
1 werfsignalisatiebord om achter een camion te hangen
om vervolgens af te sluiten met 5 effectief 2e hands EV’s met minstens +20.000km, met de voetnoot dat er 2 tesla’s van €40.000+ bijzitten die dus meer kosten dan die nieuwe opel mokka’s :p
De Tijd 04/11/2021: “Het aanbod aan tweedehands elektrische auto’s is nog heel klein”.
@jeroend ik weet niet of 2dehands.be representatief, in ieder geval op autoscoot24.be zijn de cijfers als volgt 34 vw id3 60 nissan leaf 66 renault zoe. Alleen al voor 3 modellen zitten we al aan 150
@geert u leeft in een bubbel, de verkoop van EV stagneert, een laadpaal is geen bev (wordt trouwens ook gebruikt om een plugin hybride op te laden). Toon maar eens aan dat fiscale maatregelen voor bev worden opgeschroefd. Waar haalt u dat verkoop met 70% stijgt?
Herman, Statbel: BEV 24.000 op 01/08/2020, 40.800 op 01/08/2021 stijging van 70%, extrapoleer dat eens naar pakweg 2030. En door de overheidsmaatregelen zal het nog een stuk sneller gaan. Laadpalen kunnen gebruikt worden voor plugin, maar de fiscale gunstmaatregel komt er ter stimulering van BEV, plugin verdwijnt. Constructeurs gaan nu geen honderden miljarden investeren in iets dat marginaal blijft.
Waw, 150 tweedehands BEV, wat een vloedgolf!
@herman, het was niet mijn bedoeling om representatief te zijn met mijn opmerking. Toen ik jouw bericht las vroeg ik me gewoon af aan welke prijzen/condities 2e hands EV’s verkocht worden dus wou ik dat opzoeken, maar toen ik die eerste pagina zag vond ik het gewoon grappig dat er van de 30 “elektrische 2e hands” auto’s er uiteindelijk maar 5 effectief elektrische 2e hands auto’s tussen stonden.
Ik denk dat Herman zijn statement dat de voordelen van EV misschien voor 2030 wel zullen dalen zeker steek houdt omdat de overheid inderdaad veel inkomsten zal mislopen en zal moeten bijsturen.
De reden is dat tegen 2030 ongeveer 95% van de nieuwe wagens EVs zullen zijn, en 30-50% van het wagenpark uit EVs zal bestaan. Dat zegt mijn glazen bol, op basis van extrapolatie in een S-curve:-)
(Als er een revolutie is op vlak van mobiliteit, zoals bvb de doorbraak van Transport as a Service naar de mainstream, dan kan dit cijfer wel beinvloed worden, aangezien er dan significant minder voertuigen verkocht zouden worden)
Overheid zal duidelijk inkomsten mislopen, maar zal die compenseren via hogere lasten voor de brandstofrijders, met een dubbel effect: meer inkomsten en stimulering van het elektrisch rijden. Kwestie van zoveel mogelijk mensen te ontraden in 2028 alsnog rap een benzine of diesel te kopen. Lasten op elektrisch rijden verhogen zou dat juist in de hand werken.