De Volkswagen ID.3 met 58 kWh batterij (150kW) (2025) is een volledig elektrische auto met een realistisch rijbereik van 340 km. De auto is momenteel te koop en leverbaar in België.
Volkswagen ID.3 (58 kWh) prijs
Versie | PrijsEG1 |
---|---|
Volkswagen ID.3 (58kWh-150kW-RWD) | 39.685€ |
EG1 Prijs in België, inclusief BTW.
Productie & Levering
Volkswagen ID.3 (58kWh-150kW-RWD) |
|
---|---|
Leverbaar sinds (in België) | Okt 2020 |
Levertermijn [maanden] | 4 |
Specs & Prestaties
Specificatie | Volkswagen ID.3 (58kWh-150kW-RWD) |
---|---|
Batterijcapaciteit [kWh] Bruto | 62 |
Batterijcapaciteit [kWh] Bruikbaar | 58 |
Aandrijving | Achterwiel |
Rijbereik [km] WLTP | 427 |
Rijbereik [km] EGEAR- rangeEG2 | 340 |
Acceleratie 0-100 km/u [s] | 7,3 |
Topsnelheid [km/u] | 160 |
Vermogen [kW/pk] | 150 / 204 |
Koppel [Nm] | 310 |
Verbruik [kWh/100km] EGEAR-verbruikEG2 | 17 |
CO2-uitstoot [g/km] | 0 |
Luchtweerstand [Cd] | 0,267 |
EG2 Actieradius en verbruik, zoals getest door de redactie van eGear.be. Het gaat om waarden over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (15°C tot 20°C).
Opladen
In onderstaande tabel vind je de laadtijden van de VW ID.3 (58kWh-150kW), aan verschillende laadpunten.
Laadpunt | Volkswagen ID.3 (58kWh-150kW-RWD) |
|
---|---|---|
| Stopcontact 1-fase 10A / 2,3kW (10%-100%) | 26u00EG3 |
| Wallbox 1-fase 16A / 3,7kW (10%-100%) | 16u30EG3 |
| Wallbox 1-fase 32A / 7,4kW (10%-100%) | 9u00EG3 |
| Type 2 3-fase 16A / 11kW (10%-100%) | 6u00EG3 |
| Type 2 3-fase 32A / 22kW (10%-100%) | 6u00EG3 Beperkt tot 11kW |
| CCS DC 50kW (10%-80%) | 60 minEG3 |
| CCS DC 350kW (10%-80%) | 35 minEG3 Beperkt tot 100kW |
EG3 Waarden geschat door de eGear.be redactie.
Laadkosten
In onderstaande tabel vind je een schatting van de laadkosten van de VW ID.3 (58kWh-150kW), aan verschillende laadpunten. Bij de prijs per 100 km werd een laadverlies van 10% in rekening genomen.
Laadpunt | Prijs per kWh | Prijs per 100km |
|
---|---|---|---|
ThuisEG4 | 0,24€ | 4,5€ | |
Publiek (AC) middelsnelEG5 | 0,45€ | 8,4€ | |
Publiek (DC) snelEG6 | 0,75€ | 14,0€ |
EG4 De kost van thuis laden (1-fase AC) verschilt van regio tot regio. We vermelden hier het gemiddelde bedrag. Lees hier hoe we tot deze waarde komen.
EG5 De kost van middelsnel publiek laden (3-fasen AC) varieert van laadpaal tot laadpaal, en/of van laadpas tot laadpas. We vermelden hier een gangbaar bedrag.
EG6 De kost van publiek snelladen (gelijkstroom, CCS) varieert van laadpaal tot laadpaal, en/of van laadpas tot laadpas. We vermelden hier een gangbaar bedrag.
Afmetingen & Gewicht
Afmetingen | Volkswagen ID.3 (58kWh-150kW-RWD) |
---|---|
Lengte [mm] | 4261 |
Breedte [mm] | 1809 |
Breedte met spiegels [mm] | 2070 |
Hoogte [mm] | 1552 |
Wielbasis [mm] | 2764 |
Bodemvrijheid [mm] | 150 |
Draaicirkel [mm] | 10200 |
Koffer [liter] | 385 |
Koffer [liter] Achterbank neergeklapt | 1267 |
Massa Rijklaar [kg] | 1805 |
Massa Max. Toegestaan [kg] | 2270 |
Laadvermogen [kg] | 565 |
Dakbelasting [kg] | 0 |
Trekhaak mogelijk | Nee |
Zitplaatsen | 5 |
Deuren | 5 |
Isofix plaatsen | 3 |
Segment | C |
Belastingen
BelastingEG7 | Volkswagen ID.3 (58kWh-150kW-RWD) |
---|---|
Belasting op inverkeerstelling Vlaanderen | 0,00€ |
Jaarlijkse verkeersbelasting Vlaanderen | 0,00€ |
Belasting op inverkeerstelling Wallonië | 61,50€ |
Jaarlijkse verkeersbelasting Wallonië | 83,95€ |
Belasting op inverkeerstelling Brussel | 61,50€ |
Jaarlijkse verkeersbelasting Wallonië | 83,95€ |
Aftrekbaarheid voor Belgische bedrijven | 100% |
VAA per jaar Voordeel alle aard | 1.400,00€ |
CO2-bijdrage per maand Solidariteitsbijdrage | 28,17€ |
EG7 Raadpleeg steeds een boekhouder om je te vergewissen van voorwaarden en eventuele wijzigingen.
Volkswagen ID.3 leasen
LeaseprijsEG8 | |
---|---|
Volkswagen ID.3 (58kWh-150kW-RWD) | 450€ |
EG8 Indicatief bedrag per maand voor een operationele lease in België, exclusief BTW, op basis van 5 jaar en 10.000 km. Zonder elektriciteit.
Volkswagen ID.3 verzekering
PremieEG9 | |
---|---|
Volkswagen ID.3 (58kWh-150kW-RWD) | 450€ |
EG9 Indicatief bedrag per jaar voor een BA-polis in België, inclusief BTW. Op basis van 15.000 km, bonus-malus 0 en een bestuurder van 40 jaar.
Productie start toch in november? Waarom moet het dan nog duren tot midden 2020 om te leveren?
ACC zijn ze vergeten alhoewel nu overal gebruikt?
3,7 KW laden bij een 11KW /3 fase laadpunt ???
Das wel achteruitgang. Vooral omdat de meeste mensen
thuis gaan laden.
Een Renault Zoe (vorige model) kan aan zo een punt aan
11 KW laden…
Dat is de doodsteek voor het model van 30 000 Euro.
13 uur thuisladen. Daar zijn de meeste nachten te kort voor.
@René : moet je dan elke dag 260-300 km rijden? zodat je elke nacht 13u zou moeten laden?
inderdaad,slechts een klein percentage(uitzonderingen heb je altijd) heeft dagelijks de volledige capaciteit van de batterij nodig zodat zelfs dagelijks nacht laden ruimschoots volstaan.
ik rij zelf bijna 3 jaar electrisch en het gebeurd zelden dat ik met nachturen niet rondkom.
De tabel klopt niet voor type 2 drie fase,
bij 45kWh moet de oplaadtijd altijd lager zijn als 6h30 (van de 58kWh),
ik schat rond de 5h30, dus perfect oplaadbaar ’s nacht thuis of overdag op het werk.
Maar de auto is onbruikbaar wegens de beperkte trekhaak!
En de 3.7kW zal per fase zijn en niet in totaal,
anders kan er nooit een laadtijdverschil zijn tussen enkel fasig en drie-fasig
Bonjour , si le prix de la 77 est au prix de la 45 kw alors la je suis d’accord et peut être preneur .
10 000.00€ meer voor 13 kWh batterij lijkt zeer veel. Sommige publicatie spreken van 100.00€ per kWh (dus maar ongeveer 1 300.00€) Verschil tussen kostprijs en verkoopprijs? 🙂
Batterij kost gemiddeld 200 Euro per kWh.
het prijsverschil in de batterij capaciteiten zal vermoedelijk niet enkel meer batterij zijn maar ook het uitrustingsniveau.
Net zoals dat je bv. bij de Peugeot 208 een ‘echte’ basis benzine hebt is het uitrustingsniveau bij de EV variant een niveau hoger.
enfin, vroeger deden ze dat ook bij de fossiele branders, een 1.4 had een lager basisuitrusting dan een 2.0 versie.
Klopt Kris. Naar wat ik eerder had gelezen is er niet alleen een verschil is batterijcapaciteit maar ook in motorvermogen en DC laadsnelheid (in tegenstelling tot wat de tabel in dit artikel vermeldt). De standard range zou ‘maar’ 100kW (136 pk) hebben en 50kW laadsnelheid.
Ik vind dit op zich geen goede zaak. Ik heb geen 200pk nodig, maar heb wel graag een groot rijbereik. Voor anderen is het misschien net andersom. Maar goed.
er is meesteal wel een samenhang tussen de capaciteit van de batterij en de sterkte van de motor.
des te meer capaciteit, des te meer de motor kan ’trekken’ uit de batterij en dan is een krachtiger motor mogelijk. Daar zullen ongetwijfeld optimalisaties regels voor bestaand …
Het is zover, gisteren de definitieve bestelbon getekend. Levering voorzien voor begin september.
@Paul,
welk model heb je juist besteld?
Heb je dan ook al een definitieve prijs?
ID.3 1ste Mangan grey metallic.
Prijs incl. BTW 38.889EUR
Momenteel krijg je een gratis laadstation t.w.v. 688EUR
“Gratis” ? We hebben het meegemaakt bij Seat. Je krijgt hem pas als je hem laat installeren door EDI van VW group en dat is niet zo gratis… Lees de vervelende kleine lettertjes maar of pas op als er een sterretje bij gratis staat !
Aan Eddy,
is EDI een dure instalateur?
De prijs van de 45 kWh versie is bekend: €31885.