De Volkswagen e-Up (Gen2) is een volledig elektrische stadswagen met een realistisch rijbereik van 200 km. De auto was in België nieuw te koop van januari 2020 tot januari 2021.
Volkswagen e-Up prijs
Versie | PrijsEG1 |
---|---|
Volkswagen e-Up (2020-2021) | 22.950€ |
EG1 Catalogusprijs inclusief BTW, gedurende de periode dat de wagen nieuw te koop was in België.
Specs & Prestaties
Specificatie | Volkswagen e-Up (2020-2021) |
---|---|
Batterij [kWh] | 36,8 |
Batterij [kWh] Bruikbaar | 32,3 |
Aandrijving | Voorwiel |
Rijbereik [km] WLTP | 257 |
Rijbereik [km] EGEAR-rangeEG2 | 200 |
0-100 km/u [s] | 11,9 |
Topsnelheid [km/u] | 130 |
Vermogen [kW/pk] | 61/83 |
Koppel [Nm] | 210 |
Verbruik [kWh/100km] EGEAR-verbruikEG2 | 16 |
CO2-uitstoot [g/km] | 0 |
Luchtweerstand [Cd] | NA |
EG2 Rijbereik en verbruik, zoals getest door de redactie van eGear.be. Het gaat om waarden over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (15°C tot 20°C).
Volkswagen e-Up opladen
In onderstaande tabel vind je de realistische oplaadtijden van de VW e-Up, aan verschillende types laadpunten.
Laadpunt | VW e-Up (2020-2021) | |
---|---|---|
| Stopcontact 1-fase 10A / 2,3kW (10%-100%) | 15u00EG3 |
| Wallbox 1-fase 16A / 3,7kW (10%-100%) | 10u00EG3 |
| Wallbox 1-fase 32A / 7,4kW (10%-100%) | 5u00EG3 |
| Type 2 3-fase 16A / 11kW (10%-100%) | 10u00EG3 |
| Type 2 3-fase 32A / 22kW (10%-100%) | 5u00EG3 |
| CCS DC 50kW (10%-80%) | 50 minEG3 Beperkt tot 40 kW |
| CCS DC 350kW (10%-80%) | 50 minEG3 Beperkt tot 40 kW |
EG3 Waarden geschat door de eGear.be redactie.
Afmetingen & Gewicht
Afmetingen | Volkswagen e-Up (2020-2021) |
---|---|
Lengte [mm] | 3600 |
Breedte [mm] | 1645 |
Breedte met spiegels [mm] | NA |
Hoogte [mm] | 1507 |
Wielbasis [mm] | 2417 |
Bodemvrijheid [mm] | 135 |
Draaicirkel [mm] | 9800 |
Koffer vooraan [liter] | Geen |
Koffer achteraan [liter] | 250 |
Koffer achteraan [liter] Achterbank neergeklapt | 959 |
Leeggewicht [kg] | 1235 |
Dakbelasting, maximaal [kg] | 50 |
Trekhaak mogelijk | Nee |
Zitplaatsen | 4 |
Deuren | 5 |
Foto’s
Bekijk hier alle foto’s van de Volkswagen e-Up (Gen2).
Beschrijving
De Volkswagen e-Up is een elektrische stadswagen met 5 deuren en 4 zitplaatsen. De auto werd reeds geïntroduceerd begin 2014 met een 18,7 kWh batterij en een realistische range van 110 km (meer over dat model lees je onder “Volkswagen e-Up Gen1”). Begin 2020 kwam de facelift-versie op de markt, met een grotere 36,8 kWh accu en 200 km praktisch haalbaar rijbereik.
De Volkswagen e-Up Gen2 wordt voorwielaangedreven door een elektromotor met 83 pk vermogen en 210 Nm koppel. Hiermee sprint deze elektro-auto in 11,9 seconden naar 100 km/u en z’n topsnelheid is begrensd op 130 km/u.
Dankzij z’n 36,8 kWh batterijcapaciteit, waarvan 32,3 kWh bruikbaar, heeft deze elektrische wagen een mooie realistische actieradius van 200 km, wat bijna het dubbele is van de eerste generatie e-Up.
Laden kan thuis aan een gewoon stopcontact in ongeveer 15u00 (van 10% tot 100%). Je kan ervoor opteren om een éénfasige thuislaadpaal van 3,7 kW of 7,4 kW te installeren. Hiermee laad je de e-Up op in respectievelijk 10u00 en 5u00 (10% tot 100%). Ook laden aan publieke driefasige laadpalen duurt 5u00 (11 kW) tot 10u00 (22 kW) aangezien de e-Up slechts over een éénfasige lader beschikt. Snelladen met gelijkstroom (DC) kan dankzij het CCS-laadcontact aan maximaal 40 kW. Aan een CCS-laadpaal kan je de e-Up van 10% tot 80% laden in ongeveer 50 minuten.
Samen met de tweede generatie e-Up lanceerde de VW groep ook de Seat Mii Electric en de Skoda Citigo iV. Dit zijn elektrische stadswagens die technisch nagenoeg identiek zijn, maar qua design enkele kleine verschillen hebben. De Skoda en Seat versies waren ook iets goedkoper dan de e-Up.
Tweedehands Volkswagen e-Up (2014-2019)
De eerste generatie VW e-Up kwam in België op de markt begin 2014. Deze elektrische stadsauto beschikt net als de facelift over 4 zitplaatsen en 5 deuren. Hij heeft enkele kleine designverschillen, o.a. aan de lichten.
De Gen1 e-Up is voorwielaangedreven door een elektromotor met 60 kW vermogen en 210 Nm koppel. De auto was ondanks z’n lagere leeggewicht (1.129 kg) iets trager naar de 100 dan de facelift. In 12,4 seconden sprint hij naar 100 km/u, tegenover 11,9 seconden voor de Gen2. Z’n topsnelheid bedraagt eveneens 130 km/u.
Dankzij z’n 18,7 kWh batterij (16,0 kWh bruikbaar) had hij een realistische reikwijdte van 110 km.
In België werden van de eerste generatie e-Up in de periode 2014-2019 slechts enkele tientallen wagens verkocht, dus het is niet evident om er tweedehands één op de kop te tikken. De eerste generatie e-Up kostte in Belgie 25.250€. Hij was dus duurder dan de tweede generatie.
in welke instelling vind ik om de wagen maar tot 80% te laden?