2023 heeft z’n intrede gemaakt, dus wordt het tijd om een balans op te maken van het afgelopen jaar, 2022. In dit artikel kijken we naar de verkoopcijfers van CNG-auto’s in 2022 op de Belgische markt.
Er was een tijd, en dat is amper 2 jaar geleden, dat CNG-auto’s door bepaalde groepen geopperd werden als waardig milieuvriendelijk én goedkoop alternatief voor benzine- of dieselwagens.
Sinds de stijgende gasprijzen ten gevolge van de oorlog in Oekraïne, is CNG-rijden echter zeer duur geworden. Dat vertaalt zich in de inschrijvingscijfers. In 2022 was slechts 0,1% van nieuwe auto-inschrijvingen een aardgaswagen. Op 366.303 totale inschrijvingen komt dat neer op ongeveer 350 auto’s. In 2021 ging het nog om 0,3% van de totale inschrijvingen, en in 2020 om 0,7% van de totale markt. 2022 is dus een nieuw dieptepunt voor de CNG-markt.
LEES OOK: Hoe goed zijn CNG-auto’s voor het milieu?
Door de penibele marktomstandigheden is ook het aanbod van CNG-auto’s stevig ingekrompen. Fiat, Volkswagen, Skoda, Seat, Audi, Opel en Ssangyong hadden tot voor kort CNG-auto’s in de catalogus staan, maar deze merken hebben hun CNG-aanbod nu volledig geschrapt.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.