De Vlaamse verkeersbelastingen worden op 1 juli 2023 aangepast aan de inflatie.
Wie in Vlaanderen een nieuwe of tweedehandsauto inschrijft dient daar een belasting op inverkeerstelling (BIV) voor te betalen. Daarbovenop zijn auto-eigenaars een jaarlijkse verkeersbelasting (VB) verschuldigd. Enkel volledig elektrische en waterstofauto’s zijn hiervan nog vrijgesteld.
De tarieven worden jaarlijks geïndexeerd op 1 juli, waardoor de tarieven binnen enkele weken dus zullen stijgen.
Ingeschreven vóór 2016
Voor auto’s die ingeschreven werden voor 2016 gaat het om een stijging van 5,2%. De stijging volgt hierbij de consumptieprijsindex.
Vorig jaar, op 1 juli 2022, ging het nog over een stijging van 8,97%.
Ingeschreven vanaf 2016
Voor auto’s die ingeschreven werden vanaf 2016 geldt een andere berekening. Meer vervuilende auto’s krijgen een grotere stijging van de verkeersbelasting dan minder vervuilende auto’s.
Enkele voorbeelden: een Citroën C3 (7 fiscale pk) krijgt een stijging van de jaarlijkse verkeersbelasting van 8,77€, een Opel Corsa (8 fiscale pk ) 12,82€, een Volkswagen Golf (11 fiscale pk) 22,92€ en een Porsche Cayenne (15 fiscale pk) 44,16€.
BIV
De minimale en maximale tarieven van de belasting op inverkeerstelling (BIV) stijgen eveneens met 5,2%. Voortaan betaal je minimaal 53€ BIV en maximaal 13.249,15€.
Aftrekbaarheid plug-in hybrides
Niet enkel de verkeersbelastingen veranderen op 1 juli 2023, ook de fiscale aftrekbaarheid van plug-in hybrides wordt (veel) minder gunstig op 1 juli 2023.
Zelfstandigen of vennootschappen die vóór 1 juli 2023 nog een (echte) plug-in hybride bestellen, kunnen die nog tot 100% fiscaal aftrekken. Vanaf juli wordt dit regime veel minder gunstig.
Hier vind je een overzicht met alle plug-in hybrides die je in België kan bestellen.