Plug-in hybride en CNG-wagens verliezen vrijstelling verkeersbelasting
Vanaf 1 januari 2021 moet je gewoon weer Vlaamse verkeersbelastingen gaan betalen op plug-in hybrides en aardgasauto’s. De volledig elektrische auto blijft voorlopig vrijgesteld.
In Vlaanderen zijn plug-in hybrides en CNG-auto’s (onder bepaalde voorwaarden) vrijgesteld van belasting op inverkeerstelling (BIV) en van de jaarlijkse verkeersbelasting (VB). Dat voordeel valt weg vanaf 1 januari 2021.
Wie vanaf 1 januari 2021 een nieuwe auto inschrijft, zal namelijk andere tarieven voor BIV en verkeersbelasting in de bus krijgen. Voortaan zal de Vlaamse overheid namelijk de WLTP-norm gaan gebruiken voor het in rekening brengen van de CO2-uitstoot, in plaats van de oude NEDC-standaard. Verder wordt er wat gesleuteld aan de formule.
Vlaams minister van financiën Matthias Diependaele (N-VA) maakt zich sterk dat de factuur voor 70% van de auto-eigenaars zal dalen, maar dat de grotere en meer vervuilende auto’s een verhoging van de verkeersbelastingen zullen voelen.
Het einde voor CNG ?
Bovendien verdwijnt de belastingvrijstelling voor plug-in hybrides en cng-wagens. Zij zullen voortaan belast worden op basis van hun CO2-uitstoot (WLTP-norm). Die is gewoonlijk vrij laag voor plug-in hybrides, waardoor de verkeersbelastingen voor die wagens eerder beperkt zullen blijven. Voor CNG-wagens ligt de CO2-uitstoot relatief hoog, waardoor de belastingen substantieel zullen worden en die markt waarschijnlijk zal doodbloeden.
De volledig elektrische en waterstofauto blijft voorlopig vrijgesteld van verkeersbelastingen, al is het niet duidelijk tot wanneer.
De nieuwe verkeersbelastingen gelden overigens enkel voor nieuwe auto’s, niet voor tweedehandsauto’s. Verder ook niet voor leasewagens, want die materie wordt federaal geregeld.
Wie nog snel een plug-in hybride of een CNG-auto wil scoren met vrijstelling van verkeersbelastingen, moet er dus snel bij zijn. Hier vind je een overzicht van alle plug-in hybrides die momenteel op de markt zijn, en hier een overzicht voor CNG.
Wat gebeurt er met de aftrekbaarheid? Is dat Vlaams of federaal geregeld?
Reeds 5 jaar CNG rijder en zeer tevreden , Skoda Octavia, Seat Ibiza en Audi A4 .
Supergoedkoop rijden en toch minder vervuilend dan Diesel of benzine .
Het relatief beperkt aantal tankstations is tot nu toe geen probleem geweest en dankzij het uitrollen in Frankrijk en Duitsland van meer tankstations voor vrachtwagens met CNG is hier ook beterschap in zicht .
Een overtuigd CNG rijder .
Stef, CNG is zeker niet minder vervuilend dan benzine of diesel. Het wordt aangevoerd met reuzentankers onder een druk van > 250 bar en een temperatuur < -162 °C (idem voor de tankwagens), 1 zo’n tanker vervuilt meer dan 1 miljoen auto’s.
Zal de wijziging enkel gelden voor inschrijvingen vanaf 1 januari 2021 of ook voor auto’s die al voor die datum ingeschreven zijn? Het bericht van de minister en in bovenstaand artikel (“Wie vanaf 1 januari 2021 een nieuwe auto inschrijft, zal namelijk andere tarieven voor BIV en verkeersbelasting in de bus krijgen.”) kunnen op beide manieren geïnterpreteerd worden. Bedankt!
Cng is aardgas dus als het vervuilender is dan diesel dan moeten we de mazoutketels terug halen.
De co2 uitstoot van een cng wagel is kleiner dan dezelfde wagen op benzine.
Nu ik rijd electrisch, en een tweede kleine (vw up) wagen op cng.
CNG is niet vervuilender dan diesel, maar ook helemaal niet milieuvriendelijk. Het is niet voor niets dat sedert enkele jaren aardgasleidingen in nieuwe verkavelingen verboden zijn. CNG- en LPG-rijders maken zich dikwijls illusies door te denken dat zij minder milieuschade aanrichten dan andere fossiele brandstofwagens, niet zelden geïnspireerd door verkoopspraatjes. Maar bij CNG wordt de vervuiling bij verbranding gewoon verschoven naar vervuiling bij transport van de brandstof.
Slechts 8% van het aardgas in België komt via tankers toe. Daarnaast moet benzine en diesel ook getransporteerd worden via tankers, waar dan ook nog eens stukken minder in kan per tanker. Om dan ook nog maar te zwijgen over alle energie die nodig is om diesel en benzine te verfijnen.
CNG is wel degelijk minder vervuilend, maar niet zo significant dat het grote verschillen maakt.
Die 8% waren geldig zolang we 45% Nederlands gas invoerden, maar dat is nu gedaan. En dus voeren we nu meer en meer gas in uit Qatar met tankers, daarvoor werd de capaciteit van de LNG-terminal in Zeebrugge onlangs verdubbeld. Benzine en diesel zijn zeker vervuilend, maar het is een illusie te denken dat CNG of LPG dat niet zouden zijn. Enkel hernieuwbare elektriciteit verdient het predikaat “milieuvriendelijk”.
CNG is zowel van well-to-wheel als tijdens het rijden iets minder vervuilend dan diesel/benzine.
Met de nadruk op iets.
Het is wel een feit dat mainstream media/verkopers van auto’s/… vaak wijzen op het feit dat elektrische auto’s pas emissieloos zijn als de energie ook CO2-neutraal opgewekt wordt (terecht), maar lijken te vergeten dat benzine/diesel en in mindere mate dus CNG ook moet ontgind/getransporteerd/verfijnd/en nogmaals getransporteerd moet worden. Dan spreek ik nog niet over indirecte verbruiken zoals de militaire beveiliging van de instabiele regio’s waar olie gewonnen wordt.
Ik weet niet of het waar is, maar ik heb mij laten vertellen dat de auto’s in een stad als Antwerpen maar voor een kleine 3% van de vervuiling in staan. Dus groene kikkers, waar zijn we over bezig. Het enige waar het bij de belastingheffers om te doen is, hoe krijgen we dat geld uit jou zak, in de onze. Al is je brandstof benzine, diesel, CNG, LPG, elektriciteit, waterstof of al is het zeewater, betalen zal je hoe dan ook. Dit heeft niks met milieu te maken maar met ECONOMIE !!