Duitsland wil ook na 2035 verbrandingsmotoren blijven verkopen
Het voorstel van de Europese Unie om verbrandingsmotoren te verbieden vanaf 2035, botst op weerstand bij de Duitse regering.
Op 14 juli 2021 raakte bekend dat de Europese Commissie een voorstel klaar heeft om de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren (ICE) te verbieden in de hele Europese Unie. Concreet betekent het dat er vanaf 2035 geen nieuwe benzine-, diesel-, LPG, CNG, hybride of plug-in hybride wagens meer verkocht zouden mogen worden.
OOK INTERESSANT: Dieselmotor is klaar voor de toekomst
Duitsland ziet dit voorstel echter niet zitten. De Duitse minister van transport, Volker Wissing, zei daarover op een informele meeting in Parijs met andere Europese ministers: “We willen verbrandingsmotoren toelaten na 2035. Er is echter een belangrijke voorwaarde, en dat is dat Duitsland de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren enkel toelaat wanneer ze exclusief draaien op synthetische brandstoffen.”
Ook Frankrijk en Italië liggen dwars
Synthetische brandstoffen zijn niets nieuw, maar ze krijgen de laatste maanden steeds meer media-aandacht. Vooral blauwe diesel, of HVO, wordt vaak naar voor geschoven als mogelijke vervanger van aardolie-diesel.
Volker zei verder ook: “We kunnen niet enkel afhankelijk zijn van elektrische of waterstofmobiliteit in de toekomst, we moeten technologie-neutraal blijven.”
Niet enkel in Duitsland, ook in andere belangrijke autolanden klinkt steeds meer weerstand tegen het EU-voorstel.
In Frankrijk liet Renault onlangs weten dat het 2035-verbod 5 jaar te vroeg komt.
LEES OOK: Vergeet biodiesel, blauwe diesel is het nieuwe wonderkind
En in Italië verklaarde Roberto Cingolani, minister van ecologische transitie, onlangs dat ze niet enkel kunnen afhangen van volledig elektrische auto’s. “We moeten focussen op ultra-moderne hybrides met beperkte prestaties, om de CO2-uitstoot te verminderen.”
Italië is ook stevig aan het lobbyen om uitzonderingen te bekomen voor z’n supercar-merken.
Het zou wel eens kunnen dat het verbod op verbrandingsmotoren uitdraait zoals het sluiten van kerncentrales. Lang op voorhand aangekondigd, maar tegen dat de deadline nadert zullen er allerlei uitzonderlijke omstandigheden zijn om het niet te doen. Wie weet worden verbrandingsmotoren die op HVO draaien tegen dan wel groen gelabeld.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Allez het gezond verstand begint boven te komen
Klopt Herman. Het gezond verstand maakt volledig elektrische voertuigen overbodig, die uiteindelijk een rampzalige vervuiling zullen creëren. Maar blijkbaar dringt het niet door bij de domme dwazen die handelen als kip zonder kop.
De weerstand tegen volledig electrisch is begrijpbaar vanuit het standpunt van de fabrikanten… maar het is gewoon uit historische feiten gebleken dat ze veel beloofden maar veel minder verwezenlijkten.
Hun prachtige CO2-arme diesels, die voldeden aan de hele strenge EURO-normen? Het is nu al duidelijk dat ze allemaal vals speelden tijdens het officieel meten van de uitstoot. Maar op de gewone weg was het een ‘gewone’ en veel hogere CO2-uitstoot. VW (als groep) is er flink voor gestraft en vele anderen hebben in stilte regelingen getroffen om hun naam uit het nieuws te houden.
Als de fabrikanten dus graag nog ICE willen aanbieden in 2030, tegen welke EURO-norm is dat dan ?
En gaan ze die norm dan ook echt kunnen halen ?
Of gaan ze gewoon opnieuw valsspelen? Of wenen in een hoekje dat de EURO-normen te streng zijn ?
Ik hoor veel geklaag de autofabrikanten terwijl er altijd wel mooie woorden op hun websites staan… maar in werkelijkheid lopen ze achter op de normen en hebben ze met de ICE al verloren.
Ze moeten het alleen nog maar inzien en maar inzetten op wat in de toekomst wel haalbaar is voor hen.
ICE halen een rendement van amper 25%, in tijden van energiecrisis is dat ronduit decadent. Eindige fossiele brandstoffen worden gewoon verbrand met giftige uitstoot, synthetische brandstoffen verplaatsen de uitstoot van verbranding naar productie. Elektriciteit kan op volledig hernieuwbare wijze geproduceerd worden, en de batterijen zijn volledig recycleerbaar, “rampzalige” vervuiling is onzin. Wat sommigen als “gezond verstand” beschouwen, is niet meer dan een protectionistische stuiptrekking van een voorbijgestreefde nationale industrie. Ik ben er nogal gerust in, de verkoop van BEV stijgt nu al exponentieel, tegen 2035 wordt sowieso niks anders meer verkocht.
met het (diesel)sjoemelverhaal hebben ze zelf de doodsteek gegeven aan ice,het enige wat men nu nog probeert de doen is zoveel mogelijk geld verdienen aan hun oude investeringen,vandaar alle onzin die al jaren verspreid wordt,ondertussen zet men wel vollop in in ev….(nietwaar vw)zo hoopt men de klanten 2 keer te laten betalen,1 keer voor een ice aan klanten die de manipulatie NOG niet doorhebben,en binnen enkele jaren noodgedwongen in een ev….binnen 15 jaar lachen de ice aanhangers met hun eigen stommiteiten