Fossiele auto’s afschaffen tegen 2030 is haalbaar, zegt EV België
De Belgische belangenvereniging voor de EV-sector, EV Belgium, vindt een verbod op fossiele auto’s tegen 2030 meer dan haalbaar, en roept de politiek op om de juiste keuzes te maken.
In 2021 kondigde toenmalig Vlaams minister van Mobiliteit, Lydia Peeters, aan dat er vanaf 1 januari 2029 enkel nog nieuwe auto’s zouden mogen ingeschreven worden die zero-emissie zijn. In de praktijk zou dat er op neerkomen dat elke nieuwe auto vanaf 2029 volledig elektrisch (of waterstof) moet zijn.
Bart De Wever (N-VA) deelde in zijn startnota vorige maand mee dat die doelstelling te ambitieus is. Europa stelt 2035 voorop als streefdatum, en het lijkt er op dat de N-VA zich liever daarbij aansluit. Zelfs het Europese doel van 2035 lijkt de laatste maanden weer op de helling te staan, nu blijkt dat grote autoconcerns zoals Volkswagen en Mercedes weer meer gaan investeren in nieuwe verbrandingsmotoren, ondanks eerder aangekondigde uitfaseringen.
Om de druk op de ketel te houden, oppert EV België vandaag in een nieuwsbericht dat 2030 haalbaar is voor een verbod op nieuwe fossiele auto’s. Om die stelling te ondersteunen meldt de organisatie dat het aantal publieke laadpalen in België op een jaar tijd verdubbeld is. Momenteel telt België 72.000 publieke laadpalen, en er zijn in België bijna 250.000 volledig elektrische auto’s ingeschreven. Op dit moment telt België dus ongeveer 3,5 elektrische auto’s per publieke laadpaal.
Volgens EV Belgium staat België met dergelijke cijfers, samen met Nederland, Noorwegen, Zweden en Denemarken, aan de top van Europa op het vlak van elektrisch rijden. Om deze koppositie te behouden moeten de verschillende beleidsniveaus dan ook ambitieus blijven en verder investeren in de groei van de laadinfrastructuur. Verder roept de organisatie de politiek op om vanaf 2030 enkel nog nieuwe zero-emissie personen- en bestelwagens toe te laten in België.
Bedankt om dit artikel te lezen! Wil je eGear.be helpen? Dat kan met tips aan de redactie, een donatie en constructieve discussies in de reacties.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Laat mensen zelf kiezen. Tot 2035 plof auto’s is goed. EVs zijn onbetaalbaar voor 90% van de bevolking.
En 99.99% van die evs die in aanmerking komen voor de premie zijn niet geschikt voor een familie die op vakantie gaat.
Chinezen verbruiken teveel. hebben geen ev routeplanning enz
Eu wagens zijn zo kaal als mijn grootvader
daarop te kleine bruikbare accu en veel te traag laden.
Buitenbeen blijft de Amerikaan.
Prima verbruik, Supersnel laden en infotainment om U tegen te zeggen.
De no tril looks en ultra saaie cockpit moet je er bij nemen.
En tegen 2035 kost een gemiddelde wagen toch 55k als de trend verder zet.
Onbetaalbaar voor 95% tegen dan.
Tenzij jij in je 15min stad woont.
Kun je een muggekot kopen met 40kW accu
@Kenny D: wat is je onderbouwde bron om te beweren dat slechts 10% van de meerderjarige bevolking in staat is een BEV aan te kopen? Of schud je dat zomaar uit je mouw omdat het goed klinkt zonder dat je het moet bewijzen?
In Vlaanderen slechts 15 minuten van een stad wonen lijkt me ook niet zo problematisch gezien op een paar West-Vlaamse en Limburgse buitengebieden na zowat heel Vlaanderen één aaneengeregen stadsgebied is.
Buiten de US, EU en China is er overigens nog keuze genoeg aan EV’s die niet kaal aangekleed zijn, een accu met ruim voldoende opslagcapaciteit hebben, zuinig zijn in verbruik en voldoende snel kunnen laden.
Of een EV al dan niet geschikt is om mee op vakantie te gaan hangt gewoon van de bestemming af en de tijd die je wil nemen tijdens je vakantie. Niet iedereen, en zeker geen 99,99% van de vakantiegangers, heeft als prioriteit dat de auto één tot twee keer per jaar duizend km of meer in één ruk naar het zuiden moet kunnen afleggen.
Kenny,
Heb je in het afgelopen jaar de prijzen van EV’s en ICE auto’s nog vergeleken?
Als je kijkt wat je krijgt voor je geld, EV vs ICE, over de merken heen, dan ligt die prijs al heel dicht bij elkaar, en de prijzen van EV’s blijven naar beneden komen.
Enkel wagens met een prijs lager dan € 35 000, heb je momenteel qua EV’s nog niet veel mogelijkheden.
Er komen echter heel wat goedkopere modellen aan in de komende jaren.
Wat de batterij betreft.
Mensen die nog nooit voor een langere periode met een EV gereden hebben, hebben doorgaans het idee dat ze 600 – 1000 km moeten kunnen rijden op 1 lading.
Want dat kan ik ook met mijn ICE wagen.
Vraag is echter, hoe vaak rij je zo’n afstanden?
Voor je dagdagelijkse verplaatsingen komt het merendeel van de Belgen waarschijnlijk toe met een rijbereik van 200 km, wat al erg pessimistisch is voor het rijbereik van een wagen met 40kWh batterij.
Wanneer je dan op je werk, tijdens het winkelen of thuis kan opladen, dan kan je perfect zonder wachten, het overgrote deel van het jaar leven met een EV met een batterij van slechts 40 kWh.
Moet je toch langere afstanden doen (bv. voor je jaarlijkse vakantie), dan heb je nog steeds snelladers waar je gebruik van kan maken.
De meeste EV’s laden hun batterij op van 10 – 80% in minder dan, of niet veel meer dan 30 minuten.
Ook deze tijd komt naar beneden met de ontwikkeling van de technologie (zo is een laadtijd van sub 15 minuten geen uitzondering meer voor de nieuwste, snelst ladende wagens).
De EV’s die geen snelladen ondersteunen, zijn inderdaad niet erg geschikt voor lange afstanden mee af te leggen.
Wat je opmerkingen over de 15min stad betreft.
15 minuten in de stad rijden verbruikt, met een erg onzuinige EV (laat ons zeggen verbruik van 40 kWh / 100km omdat je cabine volledig laat opwarmen van 0°C naar 20°C en sportief rijd). Zou ong. 3 kWh nodig hebben om heel de stad te doorkruisen.
15 minuten aan 30 kph gemiddeld (wat al heel hoog is in de stad) = 7.5km
7.5km / 100km * 40 kWh = 3 kWh.
Je kan dus 13 keer de stad volledig doorkruisen voor je een 40 kWh batterij opgebruikt hebt.
Er mag toch echt nog wel iets gebeuren aan destination charging, want het laden enkel aan snelladers aan de snelweg is een ICE-paradigma.
Als ik in ondergrondse parkings binnenrij, zie ik vaak slechts enkele laadpalen voor honderden plaatsen. Op straat moet je al geluk hebben dat je er één vindt waar er nog geen wagen staat te laden en die bovendien ook werkt. Op het einde van mijn straat staat er een laadpunt waar een bezoeker wou vertrekken en hij was aan het vloeken omdat de paal niet gewerkt had. Moest je alsnog passeren aan een snellader.
Momenteel sta ik op een camping met honderden parkeerplaatsen. Ik wou even passeren aan een Laadpaal omijn PHEV te herladen,…nope. Staan twee Tesla’s te herladen en enkele te wachten. Dit moet absoluut beter kunnen.
Kenny D., als EV onbetaalbaar zijn voor 90 % van de bevolking, hoe komt het dan dat nu al 25 % van de verkochte auto’s BEV zijn? Rijdt die resterende 10 % dan met 25 % van de auto’s?
EV zijn net goedkoper dan ICE, TCO van EV is altijd lager dan die van een vergelijkbare ICE, maar dan moet je wel een beetje op termijn kunnen rekenen, en je niet blindstaren op de aankoopprijs alleen. En daar knelt voor velen het schoentje.
@Nills: waarschijnlijk komen wij op totaal verschillende plaatsen want hier staan zelfs op verschillende locaties laadpalen in een boerengat terwijl in de steden er hele laadpleinen, zowel 22 kW AC als 50 kW DC verrijzen op de parkings van de bedrijven, shoppingcentra en parkeertorens.
Meestal zijn het ook deze plaatsen die nog beschikbaar zijn om te kunnen parkeren in de binnenstad of een druk belopen shoppingcentrum.
Een PHEV kan ook altijd nog verder op zijn fossiel dus maar goed dat volledige EV’s voorrang krijgen en meer tijd mogen besteden aan een laadpaal.
Die tijd voor full BEV wordt overigens ook alsmaar korter. Op echte snelladers, en dan spreek ik van +180 kW is een hedendaagde EV van 10 tot 80% doorgaans al opgeladen in 15 tot 20 minuten. Sneller als een PHEV met een minibatterijtje voor de schijn volgeladen geraakt.
Wat er wel nog schort is een betere aanduiding waar de laadpalen zich bevinden. Meestal is het even zoeken voor je een laadpaal kan vinden of geven apps een laadpaal aan waar er gewoon geen te vinden is.
Waarom zou men ook nog vlugger investeren in nog meer laadpalen wanneer “de kleine man” niet aan de laadpaal wil en zo lang mogelijk in zijn ice wil blijven rijden?
De meerderheid van de EV’s zijn nog altijd bedrijfsauto’s en de gebruikers ervan hebben doorgaans een eigen laadpaal op eigen terrein.
Geert / 4-7-2024 / · Omdat het bijna allemaal bedrijfswagens zijn. De gewone man in de straat kan dit nog niet kopen, veel te duur.
@Victor het kan wel dat we op verschillende plaatsen komen. Onlangs was ik op vakantie in West-Vlaanderen en daar was niks van laadmogelijkheden, niet aan het huisje noch in de wijde omtrek inclusief alle toeristische trekpleisters. Met mijn PHEV moet ik mij dat niet aantrekken maar mijn kameraad met zijn BEV was wel wat gefrustreerd. Op vele andere plaatsen waar ik kom, zo rond Brussel waar er al veel elektrische leasewagens zijn, zijn de laadplekken allemaal ingenomen. Het zijn niet de vrije plaatsen.
Het is ook helemaal niet nodig om te snelladen, dat is echt nog een ’tankstation’ mentaliteit. Als men op locatie een paar uur spendeert dan kan men toch evengoed gewoon traag laden, ALS de mogelijkheid er is? Waarom altijd naar een snellaadstation rijden?
Wat betreft die camping moet ik zeggen dat er geen voorrangsregels waren. Het is niet zo dat BEVs meer tijd kregen of voorrang. Op zich hadden ze ook niet meer tijd nodig want het waren 22kV laders (de wagens die het ondersteunen zijn dan in enkele uurtjes vol).
Uiteindelijk kwam er plaats vrij en heb ik mijn PHEV er gesteld…maar de type 2 lader werkte niet om een of andere reden. Dan maar in het stopcontact eronder met adapter. Er stond ook geen prijs aangegeven. Dat kan toch allemaal niet? Hoeveel ik betaald heb zal ik dan op mijn factuur zien, als verrassing? Ik preek hier natuurlijk tegen het koor want met een BEV zijn die problemen nog veel erger.
@Nillss: Je spreekt jezelf tegen.
Wanneer er in jouw regio te weinig laadpalen zijn is het juist wel noodzakelijk dat men snel kan laden want dan kan één laadpaal meer EV’s verwerken net zoals een tankstation meerdere auto’s kan verwerken en dat niet mogelijk is wanneer iedere automobilist er uren staat te tanken want dan blijft de pomp uren voorbehouden voor slechts één auto.
Dat Brussel een ramp is op meerdere gebieden is al lang geen geheim meer en dat men in op de boerenbuiten van West-Vlaanderen tegen elke vorm van transitie is dat is ook een gekend gegeven. Ze willen er zelfs geen hoogspanningslijnen om energie te transporteren waarom zou je hen dan gaan bedienen met een uitgebreid laadpaalnetwerk?
Iedereen die vertrouwd is met een BEV beschikt minstens over één app waar je voorafgaandelijk kan zien waar en hoeveel laadpalen er beschikbaar zijn en wat de prijs van een laadbeurt bedraagt.
Een recente BEV brengt je via de navigatie ook gewoon langs de beschikbare laadpalen van eigen geselecteerde voorkeur en gaat over langere afstand de accu zelfs op de ideale temperatuur brengen om het snelladen zo vlug mogelijk af te handelen.
Iedere DC laadpaal die iets sneller kan laden moet ook verplicht uitgerust worden met een display met o.a. de displayaanduiding.
Uiteraard ga je dat op privé uitgebate AC laadpalen zoals op campings en destination chargers minder aantreffen want dat jaagt de beheerder er op kosten.
Ik rij al jaren met meerdere BEV’s en heb zowel een eigen laadpaal aan huis, meerdere laadpalen aan kantoor en kan overal laden waar ik kom zoals laadpleinen voor shoppingcentra, sportfaciliteiten, parkeertorens en ondergrondse parkings, FastNed langs de autosnelwegen,…… Idd blijkbaar een totaal andere woon- en werkomgeving.
Een PHEV is ook geen echte elektrische auto. Het is een vermenging van twee technologieën voor mensen die niet durven kiezen voor de voordelen van een BEV maar wel nog even de fiscale voordelen wilden mmeepakke en vervolgens zitten opgescheept met de nadelen van de twee technologieën zonder ten volle van alle voordelen te kunnen genieten.
Veel PHEV rijdens gebruiken het elektrogedeelte dan ook alleen maar als een flauw excuus om verder voornamelijk als een auto met verbrandingsmotor rond te blijven rijden die extra dood gewicht moet meesleuren.
Geert B., 25 % van de verkochte auto’s BEV kan moeilijk van de 12 % bedrijfswagens komen, hé.
Victor, ik ben het eens dat veel van die PHEV auto’s inderdaad gewoon fiscaal in de markt gezet zijn.
Ikzelf zocht een auto met minstens 6 volwaardige zitplaatsen voor mijn gezin (≈ een busje). Toen ik bestelde 2,5 jaar geleden was er amper iets op de markt met een realistische range van meer dan 150km. De beste optie was dan de Volkswagen Multivan PHEV. Nu heb je tenminste de Kia EV9. Bovendien moeten we geregeld naar familie in Oost-Europa en daar zijn gewoon (nog) bijna geen laadpalen.
Ik laad inderdaad zo veel mogelijk op en alle stadsverkeer is dan zero emissie. Al neem ik wel meestal de fiets of openbaar vervoer (we rijden nog geen 15.000km per jaar). Ons busje verbruikt in plaats van 9l diesel /100km dgemiddeld 5l/100km benzine. Dus toch een milieuwinst.
Ach EV Belgie zegt dat, is zo’n betje ‘wij van wc eend vinden wc eend het beste product’
Het zal dan wel snel moeten veranderen, want het gaat de verkeerde kant op voor EV, heel wat constructeurs zetten terug in op verdere ontwikkeling verbrandingsmotoren en zetten EV op laag pitje.
Heel wat constructeurs, Anoniem? Welke dan? Het is niet omdat Audi de productie van zijn Q8 verhuist naar een land met goedkopere productie (maar daarom niet vermindert), dat de ganse EV sector op een laag pitje komt.