Fossiele auto’s afschaffen tegen 2030 is haalbaar, zegt EV België
De Belgische belangenvereniging voor de EV-sector, EV Belgium, vindt een verbod op fossiele auto’s tegen 2030 meer dan haalbaar, en roept de politiek op om de juiste keuzes te maken.
In 2021 kondigde toenmalig Vlaams minister van Mobiliteit, Lydia Peeters, aan dat er vanaf 1 januari 2029 enkel nog nieuwe auto’s zouden mogen ingeschreven worden die zero-emissie zijn. In de praktijk zou dat er op neerkomen dat elke nieuwe auto vanaf 2029 volledig elektrisch (of waterstof) moet zijn.
Bart De Wever (N-VA) deelde in zijn startnota vorige maand mee dat die doelstelling te ambitieus is. Europa stelt 2035 voorop als streefdatum, en het lijkt er op dat de N-VA zich liever daarbij aansluit. Zelfs het Europese doel van 2035 lijkt de laatste maanden weer op de helling te staan, nu blijkt dat grote autoconcerns zoals Volkswagen en Mercedes weer meer gaan investeren in nieuwe verbrandingsmotoren, ondanks eerder aangekondigde uitfaseringen.
Om de druk op de ketel te houden, oppert EV België vandaag in een nieuwsbericht dat 2030 haalbaar is voor een verbod op nieuwe fossiele auto’s. Om die stelling te ondersteunen meldt de organisatie dat het aantal publieke laadpalen in België op een jaar tijd verdubbeld is. Momenteel telt België 72.000 publieke laadpalen, en er zijn in België bijna 250.000 volledig elektrische auto’s ingeschreven. Op dit moment telt België dus ongeveer 3,5 elektrische auto’s per publieke laadpaal.
Volgens EV Belgium staat België met dergelijke cijfers, samen met Nederland, Noorwegen, Zweden en Denemarken, aan de top van Europa op het vlak van elektrisch rijden. Om deze koppositie te behouden moeten de verschillende beleidsniveaus dan ook ambitieus blijven en verder investeren in de groei van de laadinfrastructuur. Verder roept de organisatie de politiek op om vanaf 2030 enkel nog nieuwe zero-emissie personen- en bestelwagens toe te laten in België.
Bedankt om dit artikel te lezen! Wil je eGear.be helpen? Dat kan met tips aan de redactie, een donatie en constructieve discussies in de reacties.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Laat mensen zelf kiezen. Tot 2035 plof auto’s is goed. EVs zijn onbetaalbaar voor 90% van de bevolking.
En 99.99% van die evs die in aanmerking komen voor de premie zijn niet geschikt voor een familie die op vakantie gaat.
Chinezen verbruiken teveel. hebben geen ev routeplanning enz
Eu wagens zijn zo kaal als mijn grootvader
daarop te kleine bruikbare accu en veel te traag laden.
Buitenbeen blijft de Amerikaan.
Prima verbruik, Supersnel laden en infotainment om U tegen te zeggen.
De no tril looks en ultra saaie cockpit moet je er bij nemen.
En tegen 2035 kost een gemiddelde wagen toch 55k als de trend verder zet.
Onbetaalbaar voor 95% tegen dan.
Tenzij jij in je 15min stad woont.
Kun je een muggekot kopen met 40kW accu
@Kenny D: wat is je onderbouwde bron om te beweren dat slechts 10% van de meerderjarige bevolking in staat is een BEV aan te kopen? Of schud je dat zomaar uit je mouw omdat het goed klinkt zonder dat je het moet bewijzen?
In Vlaanderen slechts 15 minuten van een stad wonen lijkt me ook niet zo problematisch gezien op een paar West-Vlaamse en Limburgse buitengebieden na zowat heel Vlaanderen één aaneengeregen stadsgebied is.
Buiten de US, EU en China is er overigens nog keuze genoeg aan EV’s die niet kaal aangekleed zijn, een accu met ruim voldoende opslagcapaciteit hebben, zuinig zijn in verbruik en voldoende snel kunnen laden.
Of een EV al dan niet geschikt is om mee op vakantie te gaan hangt gewoon van de bestemming af en de tijd die je wil nemen tijdens je vakantie. Niet iedereen, en zeker geen 99,99% van de vakantiegangers, heeft als prioriteit dat de auto één tot twee keer per jaar duizend km of meer in één ruk naar het zuiden moet kunnen afleggen.
Kenny,
Heb je in het afgelopen jaar de prijzen van EV’s en ICE auto’s nog vergeleken?
Als je kijkt wat je krijgt voor je geld, EV vs ICE, over de merken heen, dan ligt die prijs al heel dicht bij elkaar, en de prijzen van EV’s blijven naar beneden komen.
Enkel wagens met een prijs lager dan € 35 000, heb je momenteel qua EV’s nog niet veel mogelijkheden.
Er komen echter heel wat goedkopere modellen aan in de komende jaren.
Wat de batterij betreft.
Mensen die nog nooit voor een langere periode met een EV gereden hebben, hebben doorgaans het idee dat ze 600 – 1000 km moeten kunnen rijden op 1 lading.
Want dat kan ik ook met mijn ICE wagen.
Vraag is echter, hoe vaak rij je zo’n afstanden?
Voor je dagdagelijkse verplaatsingen komt het merendeel van de Belgen waarschijnlijk toe met een rijbereik van 200 km, wat al erg pessimistisch is voor het rijbereik van een wagen met 40kWh batterij.
Wanneer je dan op je werk, tijdens het winkelen of thuis kan opladen, dan kan je perfect zonder wachten, het overgrote deel van het jaar leven met een EV met een batterij van slechts 40 kWh.
Moet je toch langere afstanden doen (bv. voor je jaarlijkse vakantie), dan heb je nog steeds snelladers waar je gebruik van kan maken.
De meeste EV’s laden hun batterij op van 10 – 80% in minder dan, of niet veel meer dan 30 minuten.
Ook deze tijd komt naar beneden met de ontwikkeling van de technologie (zo is een laadtijd van sub 15 minuten geen uitzondering meer voor de nieuwste, snelst ladende wagens).
De EV’s die geen snelladen ondersteunen, zijn inderdaad niet erg geschikt voor lange afstanden mee af te leggen.
Wat je opmerkingen over de 15min stad betreft.
15 minuten in de stad rijden verbruikt, met een erg onzuinige EV (laat ons zeggen verbruik van 40 kWh / 100km omdat je cabine volledig laat opwarmen van 0°C naar 20°C en sportief rijd). Zou ong. 3 kWh nodig hebben om heel de stad te doorkruisen.
15 minuten aan 30 kph gemiddeld (wat al heel hoog is in de stad) = 7.5km
7.5km / 100km * 40 kWh = 3 kWh.
Je kan dus 13 keer de stad volledig doorkruisen voor je een 40 kWh batterij opgebruikt hebt.
Er mag toch echt nog wel iets gebeuren aan destination charging, want het laden enkel aan snelladers aan de snelweg is een ICE-paradigma.
Als ik in ondergrondse parkings binnenrij, zie ik vaak slechts enkele laadpalen voor honderden plaatsen. Op straat moet je al geluk hebben dat je er één vindt waar er nog geen wagen staat te laden en die bovendien ook werkt. Op het einde van mijn straat staat er een laadpunt waar een bezoeker wou vertrekken en hij was aan het vloeken omdat de paal niet gewerkt had. Moest je alsnog passeren aan een snellader.
Momenteel sta ik op een camping met honderden parkeerplaatsen. Ik wou even passeren aan een Laadpaal omijn PHEV te herladen,…nope. Staan twee Tesla’s te herladen en enkele te wachten. Dit moet absoluut beter kunnen.
Kenny D., als EV onbetaalbaar zijn voor 90 % van de bevolking, hoe komt het dan dat nu al 25 % van de verkochte auto’s BEV zijn? Rijdt die resterende 10 % dan met 25 % van de auto’s?
EV zijn net goedkoper dan ICE, TCO van EV is altijd lager dan die van een vergelijkbare ICE, maar dan moet je wel een beetje op termijn kunnen rekenen, en je niet blindstaren op de aankoopprijs alleen. En daar knelt voor velen het schoentje.