Fiscale grens voor fake hybrides wordt versoepeld naar 75 gram CO2
De regering De Wever I versoepelt de grens voor valse hybrides van 50 gram naar 75 gram CO2-uitstoot per km.
Afgelopen vrijdag bereikte de Belgische federale regering De Wever I een “paasakkoord”. Daarin worden heel wat budgettaire zaken gefinaliseerd, waaronder ook de nieuwe regeling omtrent de fiscale aftrekbaarheid van plug-in hybrides.
Een opvallende beslissing is genomen omtrent de valse hybrides. Momenteel wordt een plug-in hybride met een officiële CO2-uitstoot van meer dan 50 gram per km sowieso gecatalogeerd als “valse hybride”, waardoor hij niet in aanmerking komt voor een gunstige fiscale aftrekbaarheid.
In het paasakkoord wordt die grens opgetrokken naar 75 gram per km, zo rapporteerden de collega’s van fleet magazine afgelopen weekend.
Dit wil echter niet zeggen dat dit in de praktijk gunstiger zal uitvallen. De nieuwe regeling zal immers rekening houden met de nieuwe Euro 6e-bis uitstootnorm, en die zorgt ervoor dat de officiële CO2-uitstoot van plug-in hybrides 2 tot 3 keer hoger zal liggen dan momenteel het geval is.
Volgens de documenten die fleet kon inkijken zullen plug-in hybrides met een uitstoot van 50 gram of minder in 2026 en 2027 van een hogere fiscale aftrekbaarheid tot 100% kunnen genieten, volgens de formule 120% – (0,5% x CO2/g). Dit is hoger dan de 75% fiscale aftrekbaarheid waarvan eerder sprake voor deze categorie auto’s.
Plug-in hybrides met een uitstoot van 51 tot 75 gram/km zullen maximaal 75% afgetrokken kunnen worden in 2026 en 2027.
LEES OOK: Deze 22 plug-in hybrides blijven ook in 2026 en 2027 fiscaal voordelig
Er lijken sowieso nog veel details ingevuld te moeten worden, waardoor het ons beter lijkt om een finale beslissing over een aankoop uit te stellen tot alles in het Staatsblad gepubliceerd wordt.
Hier vind je alvast een overzicht van populaire plug-in hybrides die naar verwachting in aanmerking zullen komen voor een gunstige aftrekbaarheid van 100%.
De Belgische lobby voor elektrische auto’s is niet opgezet met de nieuwe regeling. Volgens EV Belgium zal dit er toe leiden dat België 87.000 ton CO2 per jaar meer zal uitstoten ten opzichte van ongewijzigd beleid.
Begrijpe wie begrijpen kan.
Ik begrijp niet wat daar nu mis mee kan zijn, iedereen gaat er maar vanuit dat een EV voor alleman een mogelijkheid is, dat is helemaal niet zo. Dat elk eens naar zijn situatie kijkt en de andere zijn keuze ook gunnen of laten, daar zouden we al veel mee opschieten. Plug in hybride is voor mij de ideale oplossing, voor anderen dan mss weer niet.
Ik snap eigenlijk niet dat hybride een oplossing kan zijn want het is een auto om extreem veel te gaan stekkeren als je elektrisch wil rijden (en daar is de fiscale gunst op gebaseerd) of je gaan héél weinig stekkeren en dan doe je eigenlijk aan belast8ngsontwijking. En als je zou kiezen voor optie 1, dan kan je toch beter een echte EV nemen want dan moet je minder vaak en minder lang aan de laadpaal hangen. Het is dus een compliance auto om op papier te voldoen aan de normen en voor de rest u weinig aan te trekken van de emissie normen. Totaal onbegrijpelijk, maar ik vermoed dat het vooral de waalse politici moet dienen, die door compleet gebrek aan vooruitziend beleid nog altijd achter de feiten aanhollen als het gaan om laad infra.