VAA 2024: elektrische auto’s blijven voordelig belast, status quo voor ICE
De Belgische federale regering heeft de knoop doorgehakt omtrent het dossier van het voordeel van alle aard (VAA) voor bedrijfswagens. In dit artikel lees je wat er voor jou verandert in 2024.
Auto’s met verbrandingsmotoren
Eerder deze maand raakte bekend dat het VAA voor auto’s met verbrandingsmotoren (ICE) aanzienlijk zou stijgen doordat er het afgelopen jaar zoveel elektrische auto’s verkocht zijn.
LEES OOK: Dit zijn de 10 zuinigste auto’s op benzine in 2024
Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) is er echter in geslaagd om zijn coalitiepartners te overtuigen hier een stokje voor te steken. Concreet wordt er geschaafd aan de “referentie-uitstoot” voor benzine- en dieselauto’s. Daardoor zal het VAA in 2024, voor wie diesel of benzine rijdt, slechts enkele procenten stijgen in plaats van de 20% waarvan spraken was eerder deze maand.
Plug-in hybride en elektrisch
“Echte” plug-in hybrides en elektrische auto’s blijven ook in 2024 hun voordelige formule behouden voor de berekening van het VAA.
Die formule is: fiscale cataloguswaarde x 4% x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt. Een concreet voorbeeld; voor een nieuwe PHEV of een BEV met een waarde van 60.000€, moet je in 2024 rekenen op een VAA van 2057€ per jaar, of 171,41€ per maand. Ter herinnering, dit is dus een stukje fictief loon waarover je RSZ, inkomstenbelasting en gemeentebelasting betaalt.
Minimum VAA 2024
Het minimum VAA wordt zoals elk jaar geïndexeerd in 2024. In 2024 bedraagt het minimum VAA 1.600€, in plaats van 1.540€ zoals in 2023 het geval was.
Concreet wil dit zeggen dat je voor echte plug-in hybrides en elektrische auto’s met een waarde van 46.666€ of minder op het minimum VAA van 1.600€ moet rekenen.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Sterk staaltje Matheus effect, en plat politiek opportunisme. En dat met groenen in de regering. In plaats van die meeropbrengst te gebruiken om de transitie te versnellen?
En wat te denken van andere onevenwichten waar Vinnnie VP blijkbaar minder van wakker ligt? Waarom moet ik als private EV rijder 21% BTW betalen aan de publieke laadpaal? Terwijl thuis laders voor dezelfde stroom maar 6% moeten betalen? Dit zet een rem op de transitie, zeker voor private kopers die geen eigen oprit hebben.
Stijging is zelfs lager dan wat het geval was de vorige jaren.
Komt erop neer dat vrijwel iedereen met een ICE auto ipv. een stijging van zijn VAA, een daling zal zien, omdat de VAA ook daalt met het ouder worden van de auto (Leeftijdscoëfficient is 100% – leeftijd auto * 6%, met een minimum van 70%).
Op zich snap ik dat het moeilijk is om plots zo’n stijging te laten doorgaan.
Anderzijds, dit zat er duidelijk aan te komen, dus kon op geanticipeerd worden.
Akkoord met het beperken van de stijging, maar laten dalen van de kost voor VAA, vind ik te ver gaan.
Dan beter wat van dit geld gebruiken om de put te dichten in de begroting..
Maar goed, het is verkiezingsjaar, dus moeten de politiekers zoiezo extra hun best doen om stemmen te rapen.
Echte tjevenstreek. In anticipatie op een serieuze stijging van de belastingen op VAA voor hybride en fossiele brandstofauto’s, kunnen wij in ons bedrijf enkel al een jaar enkel nog een 100% elektrische auto kiezen als salariswagen. Daardoor zijn al 100-den collega’s, eigenlijk tegen hun zin, overgeschakeld naar elektrisch rijden, en hebben deze voor hun budget een kleinere auto moeten kiezen dan ze vroeger hadden. En nu blijkt dat ze uiteindelijk toch nog voor een grote hybride break hadden kunnen gaan voor hetzelfde geld. Schandalig is dat!
Als ge ne groten auto wilt, koop dan zelf een.
Het ontbreken van politieke moed zal hen later zuur opbrengen – er is gelukkig hierdoor nog tijd om de infrastructuur op punt te krijgen want in rural gebieden veel te weinig snelladers…