Uitstootvrij wagenpark moeilijk te realiseren, zegt Europese Rekenkamer
Volgens de Europese Rekenkamer is de transitie naar een uitstootvrij wagenpark een bijzonder moeilijke opdracht.
Op 24 januari 2024 publiceerde de Europese Rekenkamer (ECA: European Court of Auditors) een rapport dat onder de radar is gebleven, en dat leest als de commentsectie van een HLN-artikel.
Efficiënter, maar ook zwaarder
In het rapport met de titel “Reducing cars’ emissions: easier said than done” beschrijft het ECA dat auto’s met verbrandingsmotoren het afgelopen decennium amper minder CO2 zijn gaan uitstoten. De motoren zijn wel efficiënter geworden, aldus het ECA, maar die winst werd teniet gedaan door zwaardere auto’s te bouwen die bovendien steeds meer vermogen gekregen hebben.
Bovendien slagen autofabrikanten er volgens het ECA in om de uitstoottesten zodanig uit te voeren dat de officiële uitstootwaarden lager uitvallen dan de realiteit. Bij hybrides zou het verschil tussen de theoretische en de realistische uitstoot het grootst zijn.
Ook biobrandstoffen vormen geen alternatief aangezien er amper productie is op Europese bodem, en het grootste deel dus geïmporteerd moet worden. Bovendien zijn biobrandstoffen minder milieuvriendelijk als wordt voorgesteld, en leidt de productie tot de vernieling van ecosystemen.
Elektrische auto’s
Volgens de auditeurs hebben enkel volledig elektrische auto’s bijgedragen tot het reduceren van de CO2-uitstoot van het Europese wagenpark, maar ook bij deze evolutie hebben ze hun bedenkingen.
Volgens het rapport maken elektrische auto’s Europa te afhankelijk van batterijen en de grondstoffen die daarvoor nodig zijn. Europa droomt er wel van om koploper te worden op het vlak van batterijproductie, maar momenteel vindt slechts 10% van de wereldwijde batterijproductie in Europa plaats (en 76% in China). Europa zou ook te weinig handelsakkoorden hebben met de landen die de grondstoffen aanleveren.
OOK INTERESSANT: Alle elektrische auto’s die 5.000€ Vlaamse premie krijgen in 2024
De Europese Rekenkamer maakt zich ook zorgen over de laadinfrastructuur. In de meeste Europese landen is die nog altijd onvoldoende, en dat moet blijken uit het feit dat 70% van alle Europese laadpalen zich in slechts drie landen (Frankrijk, Duitsland, Nederland) bevindt.
Tenslotte zegt het ECA dat elektrische auto’s te duur zijn, en dat zorgt ervoor dat het merendeel van de Europese burgers ervoor kiest om langer met oude vervuilende auto’s te blijven rijden.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Gaat ook om luchtkwaliteit, en dat effect is enorm. Zelfs de modernste verbrandingsmotoren moeten vertrouwen op feilbare en manipuleerbare filters en systemen om het nog enigszins binnen de norm te houden. Kinderen krijgen astma en ouderen sterven vroeger door die rotzooi. Alleen al daarom: stop burning stuff!
De vervuiling door EV wordt ook onderschat , heel groot volume aan slijtage van banden wegens het toch wel zware gewicht van deze wagens en ook onderdelen. Momenteel blijkbaar geen degelijke oplossingen voor de recyclage van al die opgebruikte batterijen . En dan nog niet gesproken over het onvoldoende stroom netwerk in België.
@Paul: Er bestaan wel degelijk cijfers over het verslijten van de banden. En de voortijdige sleet blijkt dan meer gerelateerd aan de rijstijl dan louter en alleen aan het gewicht van het voertuig. Er bestaan ook meerdere SUV modellen en (lichte) vrachtauto’s die ettelijke kilo’s op het terrein zetten en daar lag tot nu toe blijkbaar niemand wakker van.
Ik doe met mijn banden op de EV over dezelfde afstanden gemiddeld even lang als met een auto met verbrandingsmotor.
Door de remregeneratie op de motor verslijten de remblokken van een EV ook nog eens minder snel dan deze van een gelijkaardige auto met verbrandingsmotor.
De densiteit van batterijen wordt ook jaar na jaar hoger zodat met een lager gewicht aan batterijen men dezelfde range kan halen. Een elektromotor is ook veel lichter en vat veel minder onderdelen dan een verbrandingsmotor.
Bovendien zijn er ook veel minder niet vervuilende vloeistoffen nodig (olie, brandstof,..) in een BEV dan in een auto met verbrandingsmotor.
Er bestaan ook al degelijke oplossingen voor de recycklage van de aandrijfaccu in een EV. Een deel ervan krijgt zelfs een leven in een stationaire omgeving.
Accu’s van de laatste generatie gaan overigens doorgaans al honderdduizenden km mee.
Eigenaardig dat sommigen zich daar nu plots “zorgen” over maken terwijl er al tientallen jaren auto’s met brandstofauto’s rondrijden waar men telkens vervuilende oliën moet aflaten en hernieuwen en nog erger, fossiele brandstof in de tank kapt die maar één keer gebruikt kan worden en waarvan hoogstens 30% kan omgezet worden in beweging en de rest opgaat in nutteloze warmte die totaal niet recycleerbaar blijkt.
Er wordt al lang gegesproken er de toekomst van het stroomnetwerk in België en zelfs aan oplossingen gewerkt. Er is ook niet onvoldoende stroom (kWh) om nu al miljoenen EV’s aan te drijven. Er is wel onvoldoende vermogen (kW) om al die BEV’s gelijktijdig te gaan laden maar dat is dan ook voor niets nodig. Wanneer iederen op hetzelfde uur naar dezelfde benzinepomp rijdt krijg je daar ook files. Doorgaans doet men dat dan ook gespreid.
Sterker, de opslagcapaciteit van de aandrijfaccu’s in BEV’s kunnen zelfs een deel van de oplossing zijn om overbelasting van het openbare elektriciteitsnetwerk te ontlasten. In Utrecht (NL) loopt zo al jarenlang een proefproject.
ik snap niet dat nog niet alle ev kunnen terugleveren naar het net . dit is voor iedereen win-win
@Paul,
Gewicht van EV’s is niet zoveel zwaarder dan dat van EV’s gebouwd op een platform die enkel voor EV’s ontwikkeld is.
Ook wordt de extra bandenslijtage sterk overroepen!
Veel hangt af van hoe er met de wagen gereden wordt.
Trek je altijd vol gas op, en of neem je bochten altijd op het limiet van je grip? Ja dan gaan je banden er snel door gaan.
Dit zowel voor verbrandingsmotor als EV.
Wat batterij recyclage betreft zijn er al verschillende firma’s die deze voor meer dan 90% kunnen recycleren.
Typ maar even in op Google.
Probleem dat de firma’s momenteel hebben die batterijen recycleren is dat er te weinig EV batterijen zijn om te recycleren!
Wanneer de batterijen niet meer goed genoeg zijn voor EV’s kunnen ze vaak nog jaren gebruikt worden als static storage.
Recyclage is echt de laatste stap als hergebruik in andere toepassingen echt niet meer kan.
Wat betreft onvoldoende stroom netwerk in België.
Voor België durf ik me niet meteen uit te spreken, maar ik heb wel al mensen van die voor de PowerUtilities van zowel Engeland als Nederland werken gehoord dat de de argumenten van “het netwerk kan het niet aan” helemaal niet juist is.
Het elektriciteits net van Nederland is nog veel minder ontwikkeld dan in België, dus dat het net het niet aan kan is zever.
En wat productie betreft, hier wordt volop aan gewerkt door het toevoegen van meer renewables.
Gas centrales waren voorgesteld als flexibele backup / ondersteuning.
Kerncentrales zijn geen realistische optie, want dan moeten we nog ruim meer dan 10 jaar wachten voor we daar iets van energie van zullen zien!
Tegen dan moeten we al lang extra capaciteit hebben.
In het ergste geval kunnen we ook nog altijd gebruik maken van bestaande en nieuwe interconnects die gelegd worden om de hernieuwbare energie die in Europa geproduceerd wordt, optimaal te gebruiken.
Wat wel een feit is, is dat er meer en meer zal ingezet worden op de vraag af stemmen op de beschikbaarheid van stroom.
Dit door flexibele tarieven.
Wanneer bv. midden in de dag er teveel stroom is door zonnepanelen, de stroom goedkoper maken om mensen aan te moedigen om op die momenten stroom van het net te halen en op te slaan in batterijen, of liever, direct te gebruiken.
Idem ’s nachts wanneer er bv. veel windenergie zou zijn.
Maar idd ook hogere prijzen tijdens de piekuren, om mensen te proberen pushen richting gespreid verbruik van stroom.
Niet, ik kom thuis, ik zet wasmachine, droogkast, oven, kookplaat, EV opladen, allemaal aan op zelfde moment (Capaciteitstarief zal hier ook voor helpen).
Dit heeft niet enkele voor maximale stroomproductie capaciteit een impact, maar ook voor hoe zwaar de netten moeten zijn. Hoe dik de kopers moeten zijn om de stroom tot bij de klant te krijgen.
Als de piekvraag lager wordt, moet deze ook minder zwaar zijn, en kunnen we met minder investeringen, hetzelfde bereiken.
@Pekkie: BEV’s worden voor de wereldmarkt gemaakt.
Elektriciteitsnetwerken voor de laagspanning hebben doorgaans hun eigen specifieke protocollen.
Een BEV heeft een accu op gelijkstroom. Het laagspanningselektriciteitsnetwerk werk op wisselstroom. Daarvoor zijn dus omvormers nodig met een strikt te respecteren frequentie bij wisselspanning.
Dan kan je gaan werken met bidirectionle omvormers/laders aan de woning. Deze moeten dan voor ieder land volgens de lokale regels gehomologeerd worden (voor ons land door Synergrid). Op dit ogenblik is er dat nog maar eentje en dat is dan nog volgens het CHAdeMo protocol terwijl de EU standaard CCS is.
Zo’n individuele laadpaal is ook relatief duur.
Of je kan dat in het voertuig zelf doen maar dan zou ieder voertuig voor ieder land gehomologeerd moeten worden om toegang te krijgen tot het grid.
Dan is de laadpaal goedkoper maar het maakt iedere auto duurder.
Makkelijker gezegd dus dan technisch op grote schaal en internationaal implementeerbaar.
Paul, toch wel vreemd dat brandstofwagens al 135 jaar massa’s fijnstof uitstoten zonder dat iemand daar om maalt, maar dat het fijnstof van EV nu plots een huizenhoog probleem blijkt te vormen.
Het doet mij een beetje denken aan de verontwaardiging over kinderarbeid bij de kobaltwinning: wij gebruiken al eeuwen kobalt, de laatste decennia ook voor GSM’s, laptops, tablets en vooral ontzwaveling van diesel, maar voor batterijen van EV wordt dat ineens problematisch. Die verontwaardiging is dus wel heel selectief, om niet te zeggen hypocriet.
Maar ik kan u geruststellen: met de nieuwe Euro7-norm, zal de fijnstof-uitstoot van EV minder dan de helft van die van ICE bedragen. En de LiFePO-batterij gebruikt kobalt noch nikkel.
Batterijen van EV zitten boordevol waardevolle materialen, en dat is nog altijd de beste garantie voor een maximale recyclage, ons eigen Umicore is daar wereldleider in. Hoeveel fossiele brandstoffen worden eigenlijk gerecycleerd?