Ook tweedehands automarkt begint klappen te krijgen
De tweedehands automarkt was tot hiertoe een sterkhouder in de corona-economie, maar ook dat lijkt sinds vorige maand te keren.
De inschrijvingen van nieuwe personenwagens zijn al twee jaar, sinds maart 2020, in vrije val.
In heel 2020 daalde het aantal inschrijvingen van nieuwe personenwagens met 21,5% ten opzichte van 2019, en in 2021 nog eens met 11,2% ten opzichte van 2020. Januari 2022 én februari 2022 tekenden opnieuw een daling van 10,0% en 11,9% op ten opzichte van dezelfde maanden in 2021.
De schuld ligt volgens de sector nog altijd bij logistieke problemen ten gevolge van de coronamaatregelen, maar de orderboeken zouden nog altijd goed gevuld zijn.
De tweedehandsmarkt hield voorlopig beter stand. Want als mensen geen nieuwe auto geleverd kunnen krijgen, gaan ze op zoek naar een occasie. Zeker nu een groot deel van ons wagenpark de steden niet meer in mag door de lage emissiezones, is de wens van de Vlaming om met een recentere auto op de baan te gaan groot.
Volkswagen aan de top
Concreet was het aantal inschrijvingen van tweedehands personenwagens stabiel in januari 2022. Er werden 0,1% meer tweedehandsauto’s ingeschreven dan in januari 2021, maar wel 12,8% minder dan in januari 2020.
In februari 2022 begint echter ook de tweedehandsmarkt te bloeden. Volgens gegevens van Traxio daalde het aantal inschrijvingen in februari 2022 namelijk met 7,6%, ten opzichte van februari 2021, tot 54.536 stuks.
De best verkochte tweedehandsmerken waren in februari 2022 Volkswagen (6.705), BMW (5.014), Opel (4.095), Mercedes (3.670) en Peugeot (3.664).
LEES OOK: Elon Musk pleit voor meer olieproductie
52% van de tweedehandsinschrijvingen waren benzines, 40,9% diesel, 5,3% hybrides (HEV+PHEV) en 1,3% volledig elektrisch.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
de daling van de inschrijvingen 2dehandswagens hangt ook samen met de wens van velen om toch naar EV te gaan
met de onzekerheid voor velen – niet voor mij want ik zie EV als de toekomst sowieso – stellen ze de aankoop van nieuwe of tweedehands uit.
De tweedehandswagen heeft het voordeel om goedkoper te zijn wat nog altijd een factor is voor vele gezinnen. Maar voor EV’s is die markt nog niet zo goed op gang gekomen. Dus blijven die gezinnen nog even met hun huidige wagen rijden totdat ofwel nieuw of tweedehands een EV model geschikt en betaalbaar wordt.
2e hands ev is eigenlijk veel te duur . je kan met de meeste dan nog maar 200 km rijden tussen laadbeurt
Als je maar weinig verre km maakt en dus met 100-150 km rijbereik voldoende hebt, is een 2ehands EV genre Nissan Leaf of Renault Zoe in feite redelijk goedkoop @~10k EUR.
Het verschil in aankoopprijs met een vergelijkbare ICE verdien je na een aantal jaar terug (BIV, VB, energie, onderhoud, verzekering).
Natuurlijk moet iedereen die berekening voor zichzelf maken en zal dat nog wat voordeliger worden als je bvb volledig Zonne energie kan laden of je die batterij dagelijks 2 keer bijna leegrijdt, en waarschijnlijk niet goedkoper als je niet thuis kan laden…
Waar kan je deze goedkope 2de hands EV’s vinden ? De goedkope zijn steeds met een “huur”batterij en deze met een gekochte batterij gaan toch niet goedkoop …
10K EUR is zowat de ondergrens voor vraagprijzen met aangekochte batterij, toegegeven. Maar momenteel zie ik er toch 1 van 9680 EUR in Luik staan met aangekochte batterij.
Weet ook dat vraagprijs meestal niet gelijkstaat aan effectieve verkoopprijs… Zeker particulier.
Die van 9680 is er eentje van 2013 met 77000 km en met beschadigd koetswerk. Een R240 22KW van 2016 met dit aantal km en met koopbatterij zou particulier maar een 7900 euro mogen kosten… . De goedkope 2hands EV markt bestaat nog niet …
Hoe kom je aan die stelling (R240 22KW; 2016; 7900 euro)?
Ik ben ook eens gaan zoeken naar gelijkaardige ICE. Zoekcriteria: Renault Clio 2013 70-80K km. 1 hit: 8999 euro. Ook gebruiksspore, slechts 1 sleutel,…
BIV +-100 euro en VB +- 350 euro.
–> Na 2 jaar ben je al goedkoper af met de Zoë en dan zijn de gebruikskosten en onderhoud nog niet eens meegerekend.
Bovendien ook geen rekening houdend met het feit dat een EV gewoon veel soepeler rijdt dan zo’n 1200cc benzinewagentje.
Je mag het er niet eens mee zijn, maar als je er nuchter naar kijkt is een EV in die prijscategorie echt goedkoper dan een gelijkaardige ICE…