Een elektrische auto kan meestal geen trekhaak hebben. Maar waarom?
De “remorque” is bijna niet weg te denken in België. Bijna elke familie heeft er één en bijgevolg hebben ook heel wat auto’s in ons land een trekhaak.
Bij volledig elektrische wagens is een installatie vaak onmogelijk, en dat is in België één van de grote struikelblokken om een elektro-auto aan te kopen. Hier vind je een overzicht van elektrische wagens die wel een trekhaak kunnen hebben.
Maar waarom hebben veel elektrische auto’s geen trekhaak? En komt daar in de toekomst verandering in?
1. Explosiegevaar
De meeste elektrische wagens, en ook hybrides, zijn afgeleid van bestaande wagens met verbrandingsmotor. Daardoor belandt het batterijpakket vaak ergens achteraan, of onder de koffer, en dat zorgt voor een onveilige situatie. De trekhaak kan bij een ongeval immers in de batterij geduwd worden en dat kan tot een explosie of andere gevaarlijke situaties leiden.
Toekomstige elektrische wagens worden veelal van begin af aan ontworpen als een elektrische auto. Daardoor kan het accupakket weggewerkt worden in het midden, onderaan de auto, wat veiliger is.
2. Minder rijbereik
Een aanhangwagen doet het verbruik vaak hoog oplopen. Daardoor vermindert het rijbereik van een elektrische auto serieus, en de meeste van deze wagens beschikken sowieso al niet over een overdreven actieradius.
Daarom opteren de meeste autoconstructeurs ervoor om geen trekhaak te installeren op hun EV’s.
3. Culturele verschillen
In de meeste landen is een trekhaak helemaal niet zo ingeburgerd als bij ons. Vandaar dat buitenlandse automerken dit vaak niet als een prioriteit zien.
Wat kan wel?
Je kan soms wel een trekhaak laten installeren voor een fietsendrager. Bij de Nissan LEAF kan dat bijvoorbeeld.