Toyota heeft nieuwe Mirai waterstofauto, en die is 20% goedkoper
Toyota heeft een totaal nieuwe waterstofauto klaar, en die wordt flink goedkoper dan z’n voorganger.
In de weg naar vergroening blijft Toyota volop de hybride kaart, én de waterstofkaart trekken. Als één van de eersten bracht de Japanse constructeur een waterstofauto, de Mirai, op de markt in 2014. De eerste generatie Mirai biedt een rijbereik van 500 km en staat nog steeds in de catalogus voor 79.900€.
Nu, zes jaar later, is het tijd voor een opvolger. Die komt in de vorm van een totaal nieuwe, tweede generatie, Mirai. Deze auto biedt 650 km actieradius, wat 30% meer is dan z’n voorganger. Tegelijkertijd daalt de prijs in België naar 64.470€, wat hem in de regionen brengt van z’n elektrische tegenhangers. De eerste leveringen van de nieuwe Mirai volgen midden 2021.
Pijnpunt is nog steeds de infrastructuur. België moet het nog altijd doen met slechts twee publiek toegankelijke waterstofstations. We vinden ze in Zaventem en Halle. Ook de nieuwe Mirai zal het dus, gezien de beperkte tankmogelijkheden, moeilijk krijgen om in ons land hoge verkoopcijfers voor te leggen.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Dit weekend (3/4 december) wordt er in de DATS24 in Haasrode een waterstofpomp geinstalleerd. Het is maar dat je het weet
graag een waterstofpomp in Antwerpen zuid liefst WILRIJK of Hoboken heel veel interesse WATERSTOF is de toekomst…en het meest milieu vriendelijk…
In Nederland heeft men al iets meer waterstof pompen geïnstalleerd Wanneer komen er voldoende in Vlaanderen liefst ook in het Antwerpse zal zeker de aankoop van zulke wagens stimuleren…
Waterstof is qua technologie heel erg inefficiënt. Het is duur om op te slaan op een veilige manier, en vraagt erg veel energie om te produceren. Momenteel wordt nog veel waterstof gemaakt van fossiele brandstoffen. Ik zie er absoluut géén toekomst in, voor personenvervoer.
@bernard, dats heeft zijn vergunning bijna rond voor de installatie van een waterstofpomp in de dats24 in wilrijk. Dus volgend jaar zal het wek in bedrijf zijn die pomp
@david veel van de waterstof wordt gemaakt door overschotten van wind en zonne energie. Zeker de waterstof die colruyt produceert is groene waterstof. Qua opslag heeft men ondertussen al meer dan 40 jaar ervaring in het gebruik van druk systemen van 200bar en meer (denk maar aan LPG of CNG)
verwacht niet veel van waterstof voor personenwagens , trouwens voor 65000 koop je een tesla 3 met bijna evenveel radius en veel sneller dan dit mormel
@Herman Waterstof kan een goede bron van energieopslag zijn voor lokaal gebruik, zoals havens, industrieterreinen, scheepvaart en misschien zwaar vervoer. Voor personenvervoer is het gewoonweg te inefficiënt.
LPG wordt niet op hoge druk opgeslagen, CNG wel; maar de grootte en massa van de molecule van H2 is veel kleiner waardoor lekken bijna onvermijdelijk zijn. De opslag/op druk brengen van H2 vraagt enorm veel energie.
De efficiëntste manier om te rijden is BEV. Batterijen zijn ook snel aan het evolueren om milieuvriendelijker te worden, meer capaciteit te krijgen en sneller opgeladen te kunnen worden.
Met andere woorden, naar mijn mening is de H2 personenwagen een leuk probeersel maar zonder echte toekomst.
H2-gas is de kleinst gekende molecule en dus zeer lekgevoelig. Zeer explosief, zelfs geen vonk of vlam voor nodig. Waterstofbrosheid zorgt voor scheurtjes in metalen die met H2 in contact komen, en een auto dient getankt onder 700 bar druk. Combineer die factoren en je weet waarom je dat nooit kunt laten tanken door miljoenen niet altijd even handige chauffeurs.
@Geert , in industriele processen wordt al tientallen jaren waterstof gebruikt. En trouwens de R&D staat niet stil, ondertussen bestaat er al waterstof in poedervorm, zoek maar eens naar het nederlands bedrijf H2Fuel. En wat betreft EV mogen de onderzoekers zich eens richten op lichtgewicht met oplaadtijden van 5 minuten nr 80%. Als ze niet opletten moet je binnenkort een rijbewijs vrachtwagenchauffeur om die EV te mogen besturen.
H2Fuel:
De Nederlandse uitvinder en wetenschapper Gerard Lugtigheid is ervan overtuigd een heel belangrijke uitvinding te hebben gedaan voor het gebruik van waterstof als brandstof: waterstof in poedervorm. Lugtigheid is al jaren bezig met octrooien en de verdere ontwikkeling van ‘H2Fuel’.
Gewicht, oplaadtijd,…
Uiteindelijk zal de technologie die het meest efficient omspringt met de (schaarse) groene energie het halen. En die nadelen worden stuk voor stuk weggewerkt.
Een H2-wagen tanken kost je minstens 3 keer zoveel als elektriciteit (gewoon omdat er uiteindelijk 3 keer zoveel energie voor nodig is). Dat is niet economisch te verantwoorden voor de gewone consument. Nu niet, nooit.
Pas op, ik ben niet tegen H2: Ik geloof wel dat er nichemarkten zijn en dat ook hier de technische issues zullen worden opgelost.
@KB Bij Colruyt produceren ze hun eigen waterstof. Met al hun windmolens en zonnepanelen op hun daken zijn er soms grote overschotten aan stroom en ipv van die te verkopen aan negatieve prijzen maken ze er waterstof van. Dat het veel energie vergt maakt niet uit, die windenergie zijn ze anders toch kwijt. Colruyt heeft zelf een 15tal waterstof auto’s in dienst en in de magazijnen rijden veel van hun vorkheftrucks op waterstof. Tot nu toe zijn daar geen wagens of heftrucks ontploft, dus het ontploffingsgevaar is relatief denk ik Nu ja is windenergie economisch verantwoord ? Na 20 jaar is een windmolen versleten en mag hij afgebroken en vervangen worden
Overschotten: klopt, dat is perfect als je 15 wagens hebt, niet om een disruptie in de mobiliteit te creeeren voor miljoenen personenwagens.
Je illustreet eigenlijk perfect mijn punt dat er voor Nichemarkten wel een plek is voor H2: Zwaar vervoer, boten, bedrijven die zelf H2 maken door elektrolyse of als restproduct van de chemische industrie en daar bussen laten tanken (bvb Solvay in de haven).
Ik heb ook nooit iets beweerd over ontploffingsgevaar, omdat ik aanneem dat die risico’s wel voldoende zijn ingeperkt.
@kb in de mix zal H2 wel een toekomst hebben, ik denk maar aan de vele bewoners van huizen zonder de mogelijkheid van een laadpaal of appartementen. We gaan toch niet weer aan iedere parkeerplek een laadpaal zetten? Zoals nu is er geen probleem, maar wat als er 1 miljoen of 2 miljoen EV’s zijn ? Vruchteloos op zoek nr een laadpaal, vooral in het centrum van steden
Trouwens EV vind ik vandaag overroepen en duur. Ik rij een plugin hybride, 80% rij ik electrisch. Waarom zou ik, voor hetzelfde type wagen, 25000 tot 30000 euro meer uitgeven ? En ik heb nooit de stress om thuis te geraken, ik zie van tegenwoordig genoeg tesla model 3 die blijkbaar met dichtgeknepen billen op het eerste rijvak tss de vrachtwagens aan 100 km/u aan het rijden zijn
Geert, als H2Fuel doorbreekt dan is er helemaal geen gevaar meer. Want H2Fuel is een poeder. En wat de energie betreft, wel ja H2 is een bijprodukt van sommige chemische processen en als er stroomoverschotten zijn kan men groene waterstof maken. Antwerpen heeft trouwens de ambitie om de groene waterstof hub van Europa te zijn. En in Nederland is men serieus aan het kijken om waterstof te gebruiken als vervanging van het gas. Dus ja we zien wel wat de toekomst brengt
Stroomoverschotten zullen nooit voldoende zijn om auto’s massaal op H2 te laten rijden, zeker als je weet dat je uiteindelijk 66% rendement verliest. Ambities en uitvindingen zijn er constant, de uitvinder zegt zelf dat het nog decennia gaat duren voor H2Fuel misschien bruikbaar is in auto’s. De auto-industrie investeert nu honderden miljarden in elektrische auto’s en zal niet toelaten dat andere technologieën die investeringen in gevaar brengen.
@Herman:
25000-30000 Euro meer betalen voor een vergelijkbare elektrische auto tov een plug-in hybride??
Over welke wagens heb je het dan?
Als je wagens vergelijkt die zowel EV als PHEV hebben (VW Golf, Kia Niro, Hyundai Ioniq,…) Is quasi altijd PHEV duurder dan EV. Behoudens tijdelijke promoties misschien. En deze balans gaat steeds meer in het voordeel van batterijen liggen aangezien de prijs per kWh op pack niveau ongeveer 10% per jaar daalt.
@Herman: Ikzelf rijd met mijn eGolf op het rechterrijvak tussen de vrachtwagens. Niet omdat het hoeft maar omdat het ecologisch(er) is (de trein zou me het dubbele in tijd kosten). Om te pendelen naar Brussel is de range van de egolf ruim voldoende.
Ik heb de luxe van een eigen laadpaal aan mijn parkeerplek, bij nieuwbouw zou men dat moeten voorzien naar de toekomst toe. Nog even en belasting op wagens gaat over cradle to grave CO2 uitstoot gaan per km. Weeral nieuwe belastingsregels maar logisch. Als de electrische tank 30kwh / 100 km verbruikt heeft die meer uitstoot dan mijn egolf die het met 13kWh in de zomer tot 18kWh max in de winter doet. Maar als je leest dat electriciteit de laatste dagen 2,3 € / kwh kost …. moeilijke oefeningen voor de regeringen van dit land.