Toyota C-HR binnenkort enkel nog leverbaar als hybride
De Toyota C-HR krijgt een facelift en gooit in één adem z’n benzinemotor uit het gamma. Vanaf 2020 is er enkel nog de keuze uit twee hybrides.
Met de C-HR kwam Toyota zich eind 2016 voor het eerst moeien in het crossover-segment. De auto was vanaf het begin leverbaar met een 1.2T benzinemotor en een 1.8 benzinehybride.
De C-HR was een schot in de roos, want ondanks z’n niet-conventionele looks werd het één van de populairste compacte SUV’s op de Belgische markt. Met 3.851 stuks was de 1.8 hybride versie in 2018 zelfs de best verkochte hybride auto in België.
Amper drie jaar na z’n lancering heeft Toyota al een facelift klaar. Die krijgt nieuwe koplampen en achterlichten met LED-technologie, een hertekende voorbumper, een hipper infotainment-systeem, een nieuwe stuurbekrachtiging en betere geluidsisolatie.
De belangrijkste wijzigingen bevinden zich echter onder de motorkap. De bestaande 1.8 hybride (122 pk) krijgt een update, en de 2.0 hybride (184 pk) uit de nieuwe Corolla vervoegt het gamma. De 1.2T verdwijnt in België (en de meeste andere Europese landen) uit de optielijst, onder invloed van de nieuwe Europese uitstootnormen.
Ook elektrische C-HR op komst
De 1.8 hybride tekent een CO2-uitstoot op van 86 g/km (NEDC2), terwijl de 2.0 hybride afklokt op 92 g/km (NEDC2). Exacte prijzen laten nog even op zich wachten.
Toyota broedt ook op een volledig elektrische C-HR. In China rolt die al in 2020 de showrooms buiten, maar wij zullen op zijn minst moeten wachten tot 2021.
Wie nog snel een koopje wil slaan met een pre-facelift C-HR, kan hier alvast de specificaties checken.