Tesla verkoopt in de toekomst liever geen auto’s aan particulieren
Tesla’s zijn duur in aankoop, wordt wel eens gezegd. En terwijl velen de hoop koesteren dat de aankoopprijs in de toekomst zal dalen, heeft CEO Elon Musk heel andere plannen.
De goedkoopste Tesla is de Model 3. Die kost momenteel minstens 47.800€. Een stevig bedrag voor een matig afgewerkte middenklasser, maar Tesla heeft geen plannen om die prijs significant te doen dalen. Wel integendeel.
Het bedrijf werkt momenteel ontzettend hard aan technologie om z’n wagens volledig zelfrijdend te maken. Als in rijden zonder chauffeur dus. Eens dat punt bereikt wordt, wil Tesla aan z’n klanten de mogelijkheid geven om hun auto’s te verhuren in een soort Uber-alternatief. Dat systeem van zelfrijdende taxi’s heet Tesla Network, en het zal Tesla-eigenaars de mogelijkheid geven om geld te verdienen aan hun auto.
Tesla’s genereren omzet
Volgens Tesla zullen hun auto’s via Tesla Network dik 300.000$ in omzet genereren over hun hele levensduur. Je zou je dus kunnen afvragen waarom ze hun auto’s nog zouden verkopen aan +-40.000$, als die over hun levensduur 7 keer meer opbrengen.
Op Twitter liet Tesla CEO Elon Musk vandaag verstaan dat het bovenstaande geen gekke speculatie is. @DisruptResearch vroeg aan Musk of (n.v.d.r.: particuliere) consumenten nog maar een beperkte periode hebben om een Tesla te kopen, waarop Musk droog “ja” antwoordde. Later verduidelijkte Musk als volgt: “Consumenten zullen nog altijd een Tesla kunnen kopen, maar de prijs zal aanzienlijk stijgen, aangezien een volledig zelfrijdende auto die kan functioneren als robotaxi vele malen meer waard is dan een niet-autonome wagen”.
Met andere woorden, Tesla wil zich in de toekomst meer gaan focussen op fleet klanten.
Een vereiste voor het bovenstaande scenario is natuurlijk dat Tesla er in slaagt om z’n auto’s volledig zelfrijdend te maken. En hoewel Elon Musk denkt dat dit maar een jaartje meer zal duren, zal het in de praktijk allicht niet zo een vaart lopen.
En zeker in België niet:
– Weginfrastructuur noch wetgeving is er op voorbereid.
– Individualistische aard van de Belg (in se de Vlaming) en de geldende fiscaliteit staat dit in de weg.
Ik denk dat Elon Musk de pedalen kwijt is, robottaxis is nog niet voor het komende decennia
van musk hebben we al meer zotte dingen gezien
Hij heeft gelijk. Onze kinderen en kleinkinderen gaan totaal niet meer geïnteresseerd zijn in het bezit van een auto. Ze gaan gewoon flexibele mobiliteit willen, en daar een lage prijs voor willen betalen. Zoals Netflix: ipv series en films te kopen op schijfjes en ze te bewaren in je kast, liever een abonnement met een hele bibliotheek on demand. Met mobiliteit gaat net hetzelfde gebeuren. Elon is dus zeker geen lomperik, als je zijn redenering goed volgt…
inderdaad,als je zijn redenering volgt,vraag is alleen hoeveel zijn er bereid dat te doen?
trouwens niemand beweert dat hij een lomperik is,
maar niet iedereen geloofd zijn beloften en leeft mee in zijn droomwereld
@Frederik: zo rechtlijnig als jij het stelt is het ook weer niet en Musk heeft wel een visie maar heeft (tenminsten in het openbaar) nog een probleem met zijn tijdlijn.
Zelf heb ik totaal geen interesse meer in het bezit van een auto, mijn kinderen dan weer wel en wat betreft mijn kleinkinderen, die zullen waarschijnlijk (nog even grote gok als de uitvoerbare visies van Musk) wel andere problemen tegenkomen dan het al dan niet bezitten van een auto.
@André: er is nogal een groot verschil tussen de persoon Musk en zijn firma’s.
Wat hij persoonlijk uitspookt of hoe hij leeft is mijn zaak niet. Wat zijn zaken de laatste jaren in de markt brengen geeft o.a.de hele autowereld (o.a. Daimler en Toyota zijn afnemers) nog altijd het nakijken. Tot in de ruimte toe. Zelfs een instelling als NASA (dat al decennia lang leeft van publieke gelden) geeft hij soms het nakijken.
Overigens toch al eens gehoord van ZIP2 en Paypal?
ik ben de laatste om te zeggen dat hij nog niets verwezelijkt heeft,alleen zijn clowngehalte ligt iets te hoog om serieus genomen te worden.
ne tesla in de ruimte schieten lukt hem ,maar zijn 35000e auto is blijkbaar veel moeilijker.
Vanuit bedrijfs oogpunt is er dan ook geen enkele reden om een auto van 35.000 € aan te bieden als er wachtrijen zijn om EV’s van +45.000 € aan te “mogen” kopen. Gewoon de wet van vraag en aanbod. Bedrijven hebben als cofre business winst te maken (en Musk heeft zelfs meer ambitie dan dat) niet klanten hun basis verlangens en behoeftes te voldoen.
Overigens lukt het op dit ogenblik ook geen enkele concurrent om aan die vereiste te voldoen (toch niet met dezelfde specificaties).
Inderdaad. Jammer voor de kleine man, maar dat zijn nu eenmaal de wetmatigheden.
dat musk liever een wagen verkoopt aan 45000 dat is maar logisch,geen probleem mee,
wel met het feit dat hij mensen dingen beloofd die hij niet kan/wil waarmaken.
t’is een praatjesmaker,en een showman maar zijn capaciteiten ga ik heus niet ontkennen.
jammer voor de kleine man?pfff kweet niet ,liever duidelijkheid dan de mensen jaren aan het lijntje houden met de belofte van een ‘betaalbare’ tesla.
shoppen we toch gewoon elders?
Nou, misschien is vanuit zijn perceptie 45.000 € wel een betaalbare Tesla?
De (vergelijkbare) “concurentie” is trouwens niet veel goedkoper. Ik zou niet weten waar ik zou moeten gaan “shoppen” om elders iets te vinden dat veel goedkoper is (met dezelfde actieradius aan batterijen en uitrusting).
Ik heb trouwens niets speciaal voor of tegen een Tesla 3, heb er gewoon bewust NIET voor gekozen omdat ik het, vooral frontaal, een lelijke auto vind (en over smaken en goesting valt nu eenmaal niet de discusiëren).
Maar als ik op de weg zo rond kijk schijnen de potentiële en effectieve klanten er ongeveer hetzelfde over te denken als Musk. Als je er een beetje op let lijkt de laatste weken de weg wel vergeven van de Tesla 3’s. Blijkbaar kopers genoeg dus. En vanuit het standpunt van de fabrikant begrijp ik het dan wel dat, zolang de markt er open voor staat, je beter dezelfde auto aan 45.000 € kan leveren dan aan 10.000 € minder. Ze kopen hem toch.
Mensen blijven tenslotte ook steeds weer I-phones kopen aan minsens het dubbele van de normale prijs, gewoon omdat er een soort vrucht op staat.
Wie is er dan dom, de fabrikant of de “kleine man”?
Een auto- of gsm ontwerper is een handelaar (die verkoopt wat de markt vraagt of nog beter, hij de markt kan doen denken dat ze nodig hebben), geen goed doel dat hoog en laag moet tevreden houden.
Noch een EV, noch een smartphone zijn basisbehoeften.
Idd. 40.000$ in de VS is relatief goedkoop. Ze verdienen daar netto meer voor vergelijkbare jobs, maar betalen langs de andere kant veel meer voor gezondheidszorg, degelijk onderwijs, … De VS is Europa niet.
Langs de andere kant zijn er in (West) Europa ook meer dan voldoende klanten die met 50.000€ auto’s rondrijden. Vooral ondersteund door leasing, krediet en fiscale stimuli. Mocht de autofiscaliteit keren, zou dat wel eens kunnen veranderen.
Tesla 3 vanaf 47800€ in Europa ja maar in de VS aan 30% minder door wegvallen van btw en invoertaxen dus aan 37000 dollar of klopt dat niet ?
tja ivo,niet iedereen laat zich vangen door tesla en iphone prijzen,er zijn heus wel meer mensen die er niet in trappen,in mijn ‘jan met de pet’ omgeving loopt er bij mijn weten ene rond met een i-phone en geen enkele tesla.dus die zijn allemaal dom?
mij heeft dat uiterlijk vertoon ook NOOIT geintresseert.
@Stefan: in de US is er, zeker al niet voor EV’s, geen eenheidsmarkt. Iedere staat bepaalt zijn eigen strategie, taksen en of steunmaatregelen. Je kan er ook niet alle EV’s in alle staten krijgen.
EU is trouwens op dat gebied ook niet één markt. Je moet al niet verder dan NL gaan om in een totaal andere fiscale wereld terecht te komen (o.a. door hun systeem van “bijtelling”).
Musk ziet de toekomst alweer iets verder. Dit is inderdaad waar we naartoe evolueren. Waarom zou je nog een Tesla (of andere wagen) willen? Je laat je o eral voeren voor een prikje en geen parkeerproblemen. Voor nu, gebruik battmobiel autodelen. Daar kan je al met de gedeelde Tesla rijden, maar je moet wel nog zelf rijden.
Deelauto’s ed is mss goed voor de stadsmens die vlakbij zijn werk en winkels woont. Voor anderen is dat geen optie. Trouwens Cambio bestaat 20 jaar en heeft 60.000 gebruikers, we zijn nog heel veraf van mainstream deelauto gebruik
Inderdaad, deelmobiliteit werkt enkel (goed) in de stad. Deel van de reden waarom de overheid ons met de mobiscore probeert te doen verhuizen naar de stad.
het voetvolk in de stad en de heren ministers in luxe villa’s met extra veel grond op den buiten zeker?
calvo zal rap ondervinden hoe het is op den buiten zonder auto,lol
@Herman: is dat geen contradictio in terminis?
Waarom zou iemand die vlakbij zijn werk en winkels woont überhaupt een auto nodig hebben, laat staan een deelauto? Begin dit jaar zijn hier (in een klein dorp) zelfs elektrische deelauto’s ingevoerd op initiatief van het gemeentebestuur. Eerst in het WE na de bureeluren en al vlug (door succes) gedurende de hele dag. Met eigen laadpalen. Nu is er zelfs al een elektrische minibus beschikbaar.
Als je verder kijkt dan afgunst is het blijkbaar wel een optie die kan werken.
Uiteraard gaat het stap voor stap en niet explosief.
De ICE als persoonlijk bezit heeft er bijna een eeuw over gedaan om algemene ingang te vinden. Dat was trouwens ook een top-down verhaal.
Cambio (en er zijn wel meer deelwagengroepen) heeft volgens jouw cijfers dus al 6 keer meer gebruikers dan er BEV’s zijn ingeschreven. Hoe ver af schat je dan de mainstream doorbraak daarvan in?
@ivob waarom zou dit een contradictie zijn? Cambio is nu eenmaal voor occasioneel autogebruik. Wie regelmatig een auto nodig kan beter zelf een kopen. Want die deelauto’s zijn vrij duur. Cambio, poppy, zipcar ed zijn mijn wetens wel nog vooral fossiele brandstof auto’s
@egear mij krijgen ze in geen 100 jaar in het stad. Stad is leuk om eens te bezoeken, maar wonen ? No way
@Herman:
– Het is inderdaad een deelwagensysteem. Vraagt in de eerste plaats een mentaliteitswijziging van bezit naar gebruik. Uiteraard is dit niet voor iedereen een uitgelezen instrument maar wellicht wel voor veel meer gebruikers dan er nu zijn (zie mentaliteitswijziging).
– Autogebruik is (behalve voor sommige beroepen) sowieso hoofdzakelijk een occasioneel gebruik. Het is daarentegen het bezit van een auto dat een voortdurend gegeven is. Maar inderdaad, veel mensen kunnen die twee moeilijk uit elkaar houden en verwarren bezit met het gebruik van iets.
– Wat de kostprijs beteft zou je, als je de zaak grondig doorrekent en alles mee in rekening brengt wel eens kunnen verschieten over de netto kostprijs van bezit + gebruik tov alleen gebruik van een (deel)auto. Probleem is dat de meeste bezitters in hun hoofd aleen de gebruikskosten van een voertuig tellen en niet eens meer stilstaan bij de afschrijvings- en andere kosten van bezit en dit niet doorrekenen in de km-prijs van hun verplaatsingen. Louter op basis van kostporijs zou zelfs voor veel mensen een (dure) taxirit dan goedkoper uitkomen. Maar deze kosten zijn er wel degelijk.
– Hier is juist het deelwagengebruik (o.a. Partago) een aanzet om de bewoners te laten kennis maken met de voor- en nadelen van BEV’s en deelrijden. Zonder dat ze, zonder kennis van zaken, tot aankoop moeten overgaan of in een langdurig contract van deelwagens moeten stappen. Twee vliegen in één klap dus. Het deelwagenpark is dan ook 100% full elektrisch (Renault Zoë en Nissan E-NV200).
In bedrijfswagen context kan dit lukken. Ik geloof niet dat een particulier bezitter zijn kleinood, zelfs om een smak geld, zou uitlenen aan vreemden. Daarvoor is een auto te veel het verlengde van de mannelijkheid :).
Que? Ik (man zijnde) heb geen auto. Mijn vriendin (met nadruk op “in” wel. Maar eveneens geen persoonlijk voertuig.
In de context van bedrijfswagens (zoals het nu bestaat) zal dat al zeker niet lukken. De carpolicy in de meeste bedrijven laat dit niet toe. Een bedrijfswagen is meestal (zelfs overwegens) niet eens je eigen wagen maar eigendom van de firma of een leaseMij. En dan heb je nog de kwestie van de verzekering.
Al eens nagedacht hoeveel uren per etmaal, je kapitaal stil staat?
Nog niet zo verkeerd van Musk om deze denkpiste te lanceren.
Ook de zelfrijdende auto is komende.
Waar is de tijd dat we per straat misschien maar 1 telefoon hadden en nu loop je constant telefonerend op straat, check je je e-mails, terwijl een app je luidop vertelt hoe je moet stappen of rijden met je inmiddels eveneens elektrische fiets.
De toekomst is om het hoekje.
In de toekomst gaan we de dure producten en zeker de dingen die we zelden gebruiken niet meer kopen.
Maar huren of leasen.
Mensen hebben niet altijd plaats voor een wagen binnen te stalen of te waren.
Nu is het zomer en kan het zijn dat je eens met een cabrio wil rijden.
Als u voor u zelf of om iemand te helpen, een ruimere auto nodig hebt, danwisel je u cabrio in voor een andere wagen die op dat moment beter past.
Op einde van de maand, betaal je de rekening voor effectief gebruik.
En niet voor ongebruikt daar te staan.
Ook beter voor milieu.
Dit kan wel nog even duren.
waar jullie het over hebben,huren,leasen,zal altijd voor en tegenstanders hebben.
partikulieren zie ik er niet snel aan beginnen,
dat is net hetzelfde als huren en bouwen,de een zweert bij huren(ik ga niet werken voor een hoop stenen)en de andere zweert bij bouwen of verbouwen(ik betaal iemand anders zijn stenen niet af)
wisselen van auto zoals van een paar schoenen zie ik nog niet direct gebeuren.
ik heb niet de gewoonte om te paar jaar van auto te wisselen en al dat huren of leasen moet ook betaald worden ,op het einde van de rit rekening leeg en niets in de hand.
moest alles zo rooskleurig zijn,het koopmodel had allang afgedaan.
tesla is tenminste(eindelijk) duidelijk,bij hen moeten we niet zijn.
Als je bekijkt hoe pakjes diensten hun ophaling en verdeling doen, is het nog niet zo’n gek idee om een zelfde principe toe te passen voor personen vervoer. Kleine elektrische voertuigen ( elektrische steps – fietsen ) voor de lokale verplaatsing naar een overstap naar een groter voertuig met meer zitplaatsen. Je rit reserveer je via een app en een voertuig met plaats aan boord stopt.
Voor je aankopen kan je alles thuis laten leveren. De persoonlijke auto zou meteen een stuk onpraktischer en interessant worden. Alleen dan loopt de fiscus veel inkomsten mis aan autotaksen voor de nu stilstaande auto’s.
het is hier al enkele keren vermeld,
al die plannen werken in de stad,niet op het platteland.
trouwens personen vergelijken met pakjes,daar gaan er enkele niet mee kunnen lachen vrees ik.
wat er 2 generatie’s verder gaat gebeuren zal mijn zorg niet zijn.
en voor musk geld dan hetzelfde,daartegen is zijn speeltijd ook voorbij
Ik ben blij dat er eindelijk eens een CEO is die op lange termijn denkt. De meesten zijn gedreven door een bonus-systeem dat op korte termijn mooie resultaten lijkt op te leveren, maar op langere termijn het bedrijf vaak van binnen uit kapot maakt.
Hetzelfde geldt momenteel trouwens ook voor de politiek. Veel meer gedreven door “de volgende verkiezingen niet willen verliezen” dan door “hoe gaan we dit land/regio op langere termijn op de rails houden”.
lange termijndenken is prima,niks op tegen,
maar om de haverklap met een goed nieuwsshow naar buiten komen om nadien de mensen gewoon wat aan het lijntje te houden vind ik niet kunnen.
dat hij eerst werk maakt van zijn beloofde 35000 dollar tesla ,dan mag hij nog eens hoog van zijne toren blazen..
uitspraken zoals deze zetten hem in de categorie ‘roeptoeters’
die van 35000$ is er reeds volgens mij andre.Doch in Europa nog niet en sowieso betalen wij veel meer ivm invoer en transport.Zal hier rond de 42000€ worden vermoed ik.mvg
dat hij er in amerika of waar dan ook wel is hebben de europeanen geen boodschap aan.
de betaalbare tesla komt er gewoon niet,dat is wel duidelijk als je de titel leest.
maar liever duidelijkheid dan mensen jaren voor de gek houden,want dat is wat er tot op heden gebeurd is.
veel beloven en weinig geven doet de zot in vreugde leven?
ik weet niet of je het weet maar musk is amerikaan , heeft nooit beloofd in Europa een tesla af te leveren voor 30000 € . daar heeft hij ook geen vat op . hier moeten ze 21% btw hebben en transportkosten en invoertaksen komen er ook nog eens bovenop. hopelijk komt hier vlug een teslafabriek en kunnen we een hoop extra kosten vermijden zoals in china. als je deze auto in usa vergelijkt met audi,bmw,mb enzo is hij prima geprijsd ginder
hij heeft de mythe jaren levendig gehouden he pekkie,
en als je dan de reactie’s op vele fora leest beschouwen velen potentiele klanten hem als een half god.
hij speelt het spel gewoon mee goed wetende dat hij iets nooit ken verwezelijken.
al die kosten die je opnoemt zijn niet exclusief voor tesla hoor,die betaald iedereen….
dat hij nu ineens afkomt met liever geen tesla aan particulieren,awel dat kan ik wel apreceren,dat is tenminste eerlijk,liever zo dan al die show en de mensen aan het lijntje houden(zoals met een betaalbare 3,als dat alleen geld voor amerika,moet hij maar zo eerlijk zijn om dat ook te zeggen.
show verkopen is blijkbaar makkelijker dan eerlijkheid.