De Vlaamse overheid brengt belangrijke wijzigingen aan in het premiebeleid voor thuisbatterijen.
Wie zonnepanelen heeft zal hoe langer hoe meer gedwongen worden om zelf voor buffercapaciteit te zorgen. Aangezien vehicle-to-grid (V2G), een systeem waarbij je elektrische auto als opslagcapaciteit fungeert, nog in z’n kinderschoenen staat, zullen zonnepaneleneigenaars thuisbatterijen moeten overwegen.
LEES OOK: Elektrische auto thuis opladen is 12% duurder in 2021
Om de aanschaf van een thuisbatterij te stimuleren geeft de Vlaamse overheid sinds 2020 een premie. Die bedraagt 250€ per kWh, met een maximum van 35% of 3.200€ van het factuurbedrag inclusief BTW.
Sinds 1 april 2021 zijn de bedragen veranderd. De kWh-subsidie stijgt naar 300€, maar bedraagt 250€ wanneer de capaciteit 6 kWh overschrijdt. De maximumsubsidie stijgt naar 40% van het factuurbedrag maar wordt afgetopt op een lager maximum van 2.550€. De komende jaren zal de subsidie dalen, zoals je kan zien in bovenstaande tabel.
OOK INTERESSANT: Alle subsidies en premies voor elektrisch rijden in 2021
De bijgestuurde premie werd nog niet definitief goedgekeurd door de Vlaamse Regering, maar dat zal vermoedelijk snel gebeuren.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.