Tesla-verkoop groeit niet meer in 2024
Met 1,79 miljoen afgeleverde auto’s deed Tesla het in 2024 minder goed dan in 2023.
De afgelopen 10 jaar groeiden de bomen tot in de hemel voor Tesla. Het bedrijf produceerde, verkocht en leverde quasi jaar na jaar steeds meer auto’s.
Dat is niet meer zo in 2024.
In het vierde kwartaal van 2024 leverde Tesla wereldwijd 495.570 auto’s, en dat is ongeveer 7 procent minder dan in het vierde kwartaal van 2023. In heel het jaar 2024 leverde Tesla dan weer 1,79 miljoen auto’s af, terwijl er dat in 2023 nog 1,81 miljoen waren (-1%).
Er zijn verschillende redenen voor deze stagnatie. De wereldwijde economie is aan het slabakken, de wereldwijde vraag naar elektrische auto’s stijgt niet meer en bovendien komen er steeds meer elektrische auto’s van de concurrentie op de markt. Bovendien lijkt de grote drijfkracht achter Tesla, Elon Musk, de laatste tijd steeds meer energie te steken in andere projecten zoals SpaceX, artificiële intelligentie en het DOGE-departement (Department of Government Efficiency) voor de Donald Trump II-regering.
In deze tijden lijkt het me eerder normaal dat Tesla niet echt ‘groeit’ tov van vorig jaar en dit door de aangehaalde redenen:
– wereldwijde economie slabakt
– vraag naar EV’s stijgt niet meer (hoewel deze een rechtstreeks gevolg is van de vorige reden)
– extra concurrentie van nieuwe EV modellen
We zouden eerder nog moeten zeggen dat Tesla stand houd in deze tijden want andere automerken/groepen zijn veel erger achteruitgegaan.
De VW-groep lijdt enorme verliezen en gaat waarschijnlijk niet 1 maar meerdere fabrieken gaan sluiten.
als ik even naar de autoblog site ga, is er een artikel over BMW:
“Ten opzichte van vorig jaar boekt BMW 83,8 procent (!) minder winst. Om dat in getallen uit te drukken: vorig jaar hield BMW 2,9 miljard euro over aan het einde van september, dit jaar is dat 476 miljoen euro. Er werden dan ook een stuk minder auto’s verkocht. De BMW Group (BMW, MINI en Rolls-Royce) zetten ruim 1,7 miljoen auto’s weg in de eerste negen maanden van 2024. In dezelfde periode in 2023 waren dat er ruim 1,8 miljoen. Vooral MINI heeft het zwaar. Het merk verkocht 20,9 procent minder auto’s dan in 2023.”
even kijken voor Mercedes-Benz in een artikel op de Autoweek site:
“”De resultaten van het derde kwartaal voldoen niet aan onze verwachtingen”, zegt financieel topman Harald Wilhelm. De omzet van het autoconcern ging in het derde kwartaal met ongeveer 7 procent omlaag ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst zakte met bijna 54 procent tot 1,7 miljard euro. Eerder verlaagde Mercedes-Benz al de winstverwachtingen voor het hele jaar.”
ook op de Autoweek site het verslag voor de Stellantis groep:
“Ook het enorme Stellantis is niet immuun voor de lastige omstandigheden op de internationale automarkt. Het concern boekte in het afgelopen derde kwartaal een 27 procent lagere omzet, vooral door moeilijkheden op de Amerikaanse markt. Stellantis verloor daar marktaandeel door forsere prijsverhogingen dan concurrenten.”
het lijkt me dat iedereen achteruitgaat (ook de gewone burger waardoor we een auto aankoop uitstelle) en dan lijkt Tesla me nog een hele verrassende meevaller met een 1% minder dan vorige jaar en dat enkel met EV’s … iemand beter?
@Kris VW lijdt helemaal geen verliezen, ze maken alleen een paar miljard minder winst. Aandeelhouders worden daar pissed van, dus gaan ze mensen ontslaan en fabrieken sluiten, liefst op kosten van de maatschappij met vervroegde pensioen regelingen etc. Its the econome, stupid.