Tesla Supercharger prijzen in 2024

Overzicht van kWh-tarieven die gelden aan Tesla Supercharger laadpalen in België, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Zwitserland.

Laatste update: 28 januari 2024

Tesla Supercharger prijzen variëren van land tot land, en meestal zijn er ook binnen eenzelfde land verschillende tarieven. In het laatste geval vermelden we het gemiddelde (schuingedrukt).

De meeste Superchargers zijn toegankelijk voor elk merk, maar voor Tesla-rijders en abonnees (members) is de prijs lager dan voor niet-abonnees. Een Tesla “membership” kost 12,99€ per maand.

Tenslotte maakt Tesla een onderscheid tussen dal- en piektarief. In België en onze buurlanden geldt het piektarief van 16u00 tot 20u00.

Tesla Supercharger tarieven

PiekDalPiek
Member
Dal
Member
🇧🇪BE0,51€0,46€0,38€0,34€
🇳🇱NL0,47€0,43€0,35€0,32€
🇱🇺LU0,58€0,53€0,43€0,39€
🇩🇪DE0,66€0,59€0,49€0,44€
🇫🇷FR0,45€0,41€0,33€0,30€
🇪🇸ES0,56€0,51€0,42€0,38€
🇨🇭CH0,59
CHF
0,54
CHF
0,44
CHF
0,40
CHF

18 reacties

  1. van damme franky / 12-4-2023 / ·

    Niet voordelig voor Belgisch publiek.reden is simpelweg veel te duur bij aankoop, veel te duur aan elektriciteit en veel te duur aan wisselstukken.

  2. Tesslafan / 15-9-2023 / ·

    nog altijd de helft goedkoper dan benzine tanken, geen onderhoud, geen jaarlijkse tax en geen wisselstukken nodig….

  3. Nilss / 15-9-2023 / ·

    Niet overdrijven. Met de member prijzen kom je lichtjes goedkoper uit dan benzine. Met de niet-member is het veel duurder, tenminste aan de supercharger. Als je echt wilt besparen moet je thuis laden.
    Het zou me overigens verbazen dat er geen onderhoud moet doen. De airco, de remblokken (minder frequent maar toch).

  4. pascal / 15-9-2023 / ·

    Beste teslafan,
    misschien kan jij ons vertellen op welke cijfers uw stelling gebaseerd is.

    * kostprijs per Kw, verbruik in Kw/100 Km
    * kostprijs per Liter, verbruik in l/100 Km.

    Feit: Ik ken er eentje die instaat voor de service bij tesla, hij bestelt regelmatig wisselstukken, en heeft geen tijd om patience te spelen. 🙂

  5. Anoniem / 22-9-2023 / ·

    Even rekenen: Model Y, 20kw per 100km (zeer ruim gerekend). Supercharger tarieven in Belgie +/- 0,35 Eur (hangt af van locatie, in NL 0,25 eur !!). Dus ongeveer 7 Eur/100 km. Benzine wagen : gemiddeld 6 l (al redelijk zuinig) aan 1,8 Eur/l = 11 Eur.

    Electrische wagens hebben minder onderhoud nodig. Ik heb 5 jaar met een Nissan Leaf gereden, enig wisselstuk dat ik nodig gehad heb is een nieuwe antenne.

  6. Victor / 23-9-2023 / ·

    Elektrische auto’s hebben doorgaans een langere garantietijd van rond de 7-8 jaar. En een van de voorwaarden is dat je dan om de x km maar minstens jaarlijks op onderhoud moet. Of dat nu nodig is of niet maakt dan niet uit want een onderhoudsbeurt heeft een standaardprijs. Ook al is het maar om de EV een uurtje een softwareupdate te geven.
    Tesla kan daar een uitzondering op zijn omdat ze veel online doen en geen fysiek dealernetwerk hebben dat ook zijn kost moet blijven verdienen en updates wireless kunnen doen. Dat heeft zijn voor- en nadelen.
    Maar dat gaat zeker niet op voor iedere EV.

  7. Luc / 3-10-2023 / ·

    Mijn jaarlijks onderhoud kostte vorig jaar €120 (ioniq 5).

    Het verbruik van mijn ioniq5 (altijd eco) was de afgelopen 3 maanden 13,8 kWh/100 km. Niet veel km (2363 km) en voornamelijk lokale wegen met een snelheidslimiet van 70 km/u. Voornamelijk thuis opgeladen.
    Prijs: 23,63*13,8*0,4€/kwh=130,4€.

    Vergeleken met benzinewagen komt dat overeen met een verbruik van 2,75l/100km. Dat haalt geen enkele benzineauto!

    130,4/23,63=5,5€/kwh/2€/liter= verbruik van 2,75l/100km.

  8. Anoniem / 19-1-2024 / ·

    Wat is de prijs in oostenrijk

  9. Anoniem / 10-2-2024 / ·

    Een Model Y verbruikt maar 16 kWh per 100 km

  10. Anoniem / 15-2-2024 / ·

    Tesla x 7jaar, 0 euro onderhoud

  11. Anoniem / 16-2-2024 / ·

    Het onderhoud is minimaal. De remblokken slijten niet. De remmen moeten wel best gesmeerd worden omdat ze anders vast geraken door niet gebruik. Immers de auto remt op de motor om energie terug te recupereren.

    Sommigen willen het gewoon niet snappen, en geloven zelf nog niet in de voordelen van hybride rijden.

  12. twido / 25-3-2024 / ·

    Mijn tesla Y verbruikt gemiddeld 18kw/h bij 122 km/h op de snelweg.
    Bij gemengd verbruik rond de 16 KW/h

    dus het is wel degelijk goedkoper dan met benzine of Diesel.
    Mijn broer zijn vriendin moest maar 1 x op 4 j met haar tesla 3 naar de garage komen, kosten 250 euro.(remmmen doe je trouwens voor 95% op de motor bij een tesla)
    Daarbij bespaar ik 540 euro taks en 100 euro op mijn verzekering tov mijn vorige wagen.(alfa romeo giulia veloce 2.2 diesel)
    op het onderhoud spaar ik , (als ik het zou doen volgens het boekje van Tesla, dus om de 2 jaar) ook nog eens 350 euro.
    Dus ik begin al met 1000 euro voorsprong elk jaar.

    Laden doe je , indien je thuis kan laden al snel 90 tot 99% van je laadbeurten.

    laat iedereen maar denken wat ze willen , ik heb nog nooit zo goedkoop gereden, daarbij is electrisch rijden gewoon super heerlijk.

  13. KdB / 22-5-2024 / ·

    M’n Model 3 vorige week afgehaald en meteen op citytrip naar Berlijn vertrokken. Enkel opgeladen bij Tesla superchargers onderweg.

    De cijfers:
    1880 km gereden heen en terug + wat omzwervingen, 95 euro uitgegeven aan oplaadbeurten…
    Reken ik dat even om met vorige wagen (stelvio 2.2 jtd) dan zou ik daar 195 euro brandstofkosten betaald hebben.

    Ik heb zonnepanelen en binnenkort ook een slimme laadpaal dus m’n kosten zullen nog verder zakken.

    Blij mee.

  14. Hennie / 12-7-2024 / ·

    Oh ja, en ook geen wegentaks. Voor een benzinewagen met dergelijk vermogen mag je daar ieder jaar 1500 euro voor aftikken. Complete no brainer, en mensen die het niet zien hebben wellicht no brain.

  15. Anoniem / 20-7-2024 / ·

    Niemand die spreekt over de realiteit dus in hun verdoken kost..
    Verlies mark waarde auto/jaar of telt deze niet mee het is maar voor de eindklant zeker in de samenleving.
    Meestal dezelfde groep die zegt olie niet duur genoeg kan zijn en dan klahen alles duurder is.
    Denk toch 2x na bakf..s

  16. Victor / 22-7-2024 / ·

    Anoniem, over welke verdoken kosten heb je het dan en wat heeft de verlies aan marktwaarde te maken met de kosten van laden aan een Tesla SuC?

    De laadkosten aan een Tesla supercharger lijken me ook zeer duidelijk en daar is niets verdoken aan.

  17. Anoniem / 27-7-2024 / ·

    De gebruikskosten spelen voor meeste mensen niet veel rol, die 1000 euro per jaar dat EV goedkoper zou zijn, verlies je alweer grotendeels door hogere aankoopprijs en door snellere waardedaling, want bij elke verbetering daalt de tweedehandswaarde, wegwerp industrie zoals gsm’s en laptop bvb… duurzaam noemt men dat??
    Wat wel doorslaggevend is voor het overgrote deel van de mensen is gebruiksgemak en daar blijft de EV ondermaats scoren in vergelijkin met ICE wagen en wat we gewoon zijn willen we verder zonder extra nadelen te ondervinden.
    En dan spreken we nog maar enkel over EV, bestelwagens en zwaar transport is totale ramp volledig elektrisch.

  18. Mattias Vdl / 28-7-2024 / ·

    @Anoniem,
    Er zijn heel wat bestelwagens die gebruikt worden voor last mile deliveries.
    Deze doen helemaal geen grote afstanden, maar rijden vooral in de stad en moeten veel starten en stoppen.

    Hiervoor is een Elektrische bestelwagen uitermate geschikt!

    Elektrisch zwaar transport is ook terug afhankelijk van de situatie.
    ZO worden nu al elektrische vrachtwagens gebruikt voor transporten tussen magazijnen bij sommige bedrijven.

    Wanneer men snelladers heeft aan de laadkaaien van hun magazijnen, kan de vrachtwagen perfect terug opgeladen worden tijdens het laden.

    Grootste probleem voor deze bestelwagens en vrachtwagens die op deze manier ingezet worden is momenteel nog de kostprijs.
    Ik heb zelf nog geen Total Cost Of Ownership berekeningen hiervan gezien, maar het lijkt erop dat het momenteel nog geen no-brainer is.
    Vermoedelijk is dit momenteel nog iets duurder, of break-even t.o.v. ICE, en is het dus voornamelijk het groene imago / hoe ze zich willen kunnen voordoen naar de buitenwereld, die de doorslaggevende factor zijn.

    Voor lange afstand transport, voornamelijk dan voor vrachtwagens is de infrastructuur er helaas ook nog lang niet.
    Er zullen bij alle rustplaatsen voor vrachtwagens voldoende laadstations moeten voorzien worden waar men de vrachtwagen kan opladen terwijl men hun wettelijke verplichte pauze’s moet nemen.

    Laadtijd zie ik helemaal niet als issue. De infrastructuur daarentegen…

Laat een reactie achter