Tesla’s voor Europese markt worden nu ook in China geproduceerd
Het lijkt er op dat Tesla’s die voor Europa bestemd zijn, nu ook met een “made in China” label kunnen aankomen.
Toen Tesla eind 2018 begon aan de bouw van een fabriek in Shanghai, was het heel voorzichtig met de communicatie. De VS zat, en zit nog altijd, volop in een handelsoorlog met China, dus het mocht er niet op lijken dat Tesla Amerikaanse productie begon te verhuizen richting China. CEO Elon Musk zei toen dat in Shanghai enkel Tesla’s zouden gebouwd worden die bestemd waren voor de Chinese markt. Op die manier tracht het bedrijf te besparen op import- en transportkosten.
Vandaag bereikt ons echter het nieuws dat Tesla sommige Model 3’s voor de Europese markt in China laat produceren. Dit blijkt uit een bestelbon van een klant uit Frankrijk. Zo is de desbetreffende Model 3 alvast niet meer “made in Californië”, maar wel “made in China”.
TIP: ontvang gratis laadsessies bij een nieuwe Tesla
Gebruik bij het bestellen van een nieuwe Tesla een referral code. Hiermee ontvangen jij en een bestaande Tesla eigenaar 1500 kilometer gratis Superchargen. Iedere Tesla-rijder heeft een code, dus vraag eens rond.
Je kan eventueel ook onze code gebruiken.
Het is niet duidelijk wat de strategie hierachter is, over hoeveel en welke wagens het juist gaat en wat het plan hiermee is op lange termijn.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Dit is mogelijks goed nieuws
* Vervoer vanuit China kan met de trein = lagere CO2 uitstoot
* Er zijn geruchten dat de kwaliteit van de autos uit Tesla Shanghai beter is dan die uit Freemont
Tesla krijgt steeds meer concurrentie en de prijzen zijn dalend. Er is echter weinig marge om de prijs van een Tesla te laten dalen, Tesla maakt enkel winst door de verkoop van emissierechten. De productie in China zal wel een stuk goedkoper zijn.
@Geert
Tesla heeft zowat de hoogste marge per vekochte wagen in de industrie. De reden dat ze geen winst maken door de verkoop van autos alleen is omdat ze aan een rotvaart laadpalen installeren en zomaar even 4 verschillende fabrieken aan het bouwen zijn. Dat kost handen vol geld, en de verkoop van nieuwe wagens alleen is niet voldoende om dat te bekostigen (op dit moment). Het heeft niets te maken met de winstmarge per wagen.
@Geert
Tesla gaf onlangs hun Q3 resultaten vrij, en daaruit blijkt dat ze zonder de verkoop van emissie rechten bijna break even zouden zijn (een paar miljoen op een omzet van 14 miljard). Ik kan me goed voorstellen dat als ze hun doelen van Q4 halen, dat ze zonder de emissie rechten zelfs winstgevend zouden kunnen zijn