OFFICIEEL: Zoveel kost de Tesla Cybertruck (2024)
Tesla is begonnen met het uitleveren van de Cybertruck en daardoor komen we nu meer te weten over prestaties en prijzen.
Het is ondertussen vier jaar geleden dat Tesla z’n elektrische pick-up truck, de Cybertruck, voorstelde. Na enkele keren uitstel is Tesla vorige week begonnen met de eerste leveringen. Daardoor komen we nu ook meer te weten over de specificaties.
De Cybertruck is er voorlopig in drie versies.
De instapper heet RWD, heeft achterwielaandrijving en een theoretisch rijbereik van ongeveer 400 km (EPA-schatting). Deze versie accelereert in 6,5 seconden naar 97 km/u. De RWD kost 49.890$ en zal in de VS ten vroegste leverbaar zijn vanaf 2025.
De tussenversie heet AWD, heeft vierwielaandrijving, 600 pk, 123 kWh batterijcapaciteit en een theoretisch rijbereik van 547 km. De 0 tot 97 km/ sprint duurt 4,1 seconden en de auto heeft een topsnelheid van 180 km/u. Deze versie kost 68.890$ en wordt vanaf 2024 leverbaar in de VS.
Cyberbeast
De topversie heet Cyberbeast, heeft vierwielaandrijving met twee motoren op de achteras en één op de vooras, 845 pk en een topsnelheid van 210 km/u. De 0 tot 97 km/u sprint wordt afgewerkt in amper 2,6 seconden. De Cyberbeast kost 96.390$ en kan in 2024 geleverd worden in de VS.
Onze collega’s van carwow waren aanwezig op een event in Texas waar de eerste exemplaren in ontvangst genomen werden door klanten die bovenaan de wachtlijst stonden. In onderstaande video proberen ze, in weliswaar chaotische omstandigheden, zoveel mogelijk details te weten te komen over de Cybertruck.
Of de Cybertruck nu wel of niet naar Europa komt, eventueel in aangepaste vorm, en wanneer dat dan zou zijn, is nog altijd niet duidelijk. Dit ondanks het feit dat er ook in Europa tienduizenden klanten zijn die een reservatie lopen hebben op het voertuig.
LEES OOK: Tesla Cybertruck blijft groot, maar Musk wil ook een baby-versie
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Jammer 8k teveel.
Zou fantastisch zijn als ze hem hier leveren onder de 40k.
Dan mag België hun wegen aanpassen!
In Europa enkel voor vrachtwagenchauffeurs volgens Business Insider; “To drive a vehicle heavier than 3.5 tons in the EU, drivers must have a category C1 license — meaning that to drive a US-built Cybertruck on European roads, you may need to apply for a truck driver’s license.”
bron: businessinsider.com/cybertruck-elon-musk-tesla-not-sold-europe-anytime-soon-2023-12
Nomen est omen, nee?
Zou wel graag eens weten hoever die komt met een 3.5 ton aanhanger erachter en in modderige omstandigheden, want dat is uiteindelijk het doel waarvoor dergelijke wagens, pick up trucks, oorspronkelijk ontworpen zijn, om te gebruiken als werkpaard, slepen van zware vrachten in alle omstandigheden en transport van allerlei zaken… Maar ik vermoed dat die cybertruck eerder ontworpen is om mee in de kijker te lopen/rijden.
Dit is een typisch Amerikaans voertuig voor Amerika.
Te groot en te zwaar voor Europa. Te groot wegens letterlijk de afmetingen hoewel sommige personen toch dagelijks met een geimporteerde pickup rondrijden.
Te zwaar omdat het gewicht van de nu beschikbare versie (met 3 electromotoren) zo’n 3.1 ton is. Met een beetje gewicht van rijder en passagiers/belading zit je over de 3.5 ton en moet de rijder een vrachtwagen rijbewijs hebben.
Voor Europa zou een kleinere hatchback het typische voertuig zijn – hoewel de laatste jaren het SUV model zo populair is dat zelf de ICE kleinere hatchbacks verdwijnen bij de fabrikanten.
Elon Musk heeft de opdracht gegeven aan zijn ingenieurs om een Europese versie te ontwerpen die aan de reglementering voldoet. Vooral de reglemtering voor bescherming van voetgangers lijkt moeilijk te zijn. Hij heeft ervoren al gezegd dat de EU versie kleiner zal zijn en dus zal hij ook onder de 3,5 ton kunnen geraken.
Niets Europese versie,, voer dat ding zo in. Dan heb je tenminste enige zekerheid dat de toekomstige bestuurders met grotere voertuigen om kunnen gaan. IPV zoals nu, mevrouw (en meneer) die met de zware suv anderen in gevaar brengt.
Wat een afschuwelijke lelijke mastodont, dat niemand dat al heeft gesteld!
Amen, Lucas. Ik vind m ook verschrikkelijk. En een slechte koop: binnen een jaar of twee mag je er misschien sommige steden niet meer in. En dan sta je daar met je hoop metalen.