X

Subsidies & belastingen voor elektrische voertuigen (2025)

In België wordt elektrisch rijden gestimuleerd door middel van subsidies, fiscale voordelen en premies. Hieronder vind je een overzicht van de verschillende maatregelen die gelden in 2025. Raadpleeg steeds een accountant om je te vergewissen van eventuele wijzigingen of voorwaarden.

Opgelet: belangrijke wijzigingen de komende jaren (2025-2031)!
Op 30 september 2024 heeft de Vlaamse regering aangekondigd dat het verkeersbelastingen (BIV en jaarlijkse verkeersbelasting) zal invoeren voor elektrische auto’s. Reeds ingeschreven EV’s zullen hun vrijstelling kunnen behouden. Exacte tarieven zijn nog niet bekend, maar de bedragen zouden lager moeten uitkomen dan voor vergelijkbare hybride auto’s.
 
Op 18 mei 2021 heeft de Belgische federale regering beslist dat er belangrijke wijzigingen komen m.b.t. de fiscaliteit van bedrijfswagens. Op 3 december 2021 werden deze wijzigingen gepubliceerd in het Belgisch staatsblad. Dit zijn de belangrijkste wijzigingen:
1. Vanaf 2026 zullen enkel emissievrije bedrijfswagens (volledig elektrisch, waterstof met fuel cell) nog 100% fiscaal aftrekbaar zijn voor bedrijven.
2. Plug-in hybrides besteld na 30 juni 2023 kunnen niet meer genieten van 100% fiscale aftrekbaarheid.
3. Voor niet-emissievrije auto’s (diesel, benzine, hybride, plug-in hybride, CNG, LPG, …), die aangekocht worden tussen 1 juli 2023 tot en met 31 december 2025, zal de fiscale aftrekbaarheid dalen met de tijd. De maximale aftrekbaarheid voor deze wagens zal uitkomen op 75% in 2025, 50% in 2026, 25% in 2027 en 0% in 2028. Bedrijven worden op die manier aangemoedigd om volledig elektrische auto’s te verkiezen boven thermische wagens.
4. Niet-emissievrije bedrijfswagens die besteld worden vanaf 1 januari 2026 zullen niet meer fiscaal aftrekbaar zijn. Ook alle kosten eraan gerelateerd (onderhoud, verzekering, …) zullen 0% fiscaal aftrekbaar zijn.
5. Emissievrije bedrijfswagens (volledig elektrisch, waterstof met fuel cell) besteld tot en met 31 december 2026 zullen 100% fiscaal aftrekbaar zijn.
6. Emissievrije bedrijfswagens die besteld worden na 2026, krijgen een lagere fiscale aftrekbaarheid. 95% in 2027, 90% in 2028, 82,5% in 2029, 75% in 2030, om in 2031 op 67,5% uit te komen.
7. Bedrijfswagens die gebruikt worden om “vracht” te vervoeren, bijvoorbeeld het bestelbusje van de loodgieter, blijven voorlopig buiten schot, en blijven dus volledig aftrekbaar. Al is het niet ondenkbaar dat ook deze auto’s binnenkort groene fiscale wijzigingen zullen ondergaan.

Overzicht:

1. Elektrische auto / Waterstofauto
1.1 Fiscale aftrekbaarheid
1.2 Voordeel Alle Aard (VAA)
1.3 BIV (Belasting op Inverkeerstelling)
1.4 Verkeersbelasting

2. Plug-in hybrides
2.1 BIV (Belasting op Inverkeerstelling)
2.2 Verkeersbelasting

3. Elektrische lichte vracht
3.1 BIV (Belasting op Inverkeerstelling)
3.2 Verkeersbelasting

4. Elektrische motorfietsen, drie- en vierwielers
4.1 100% belastingaftrek voor elektrische motorfietsen
4.2 BIV (Belasting op Inverkeerstelling)
4.3 Verkeersbelasting

5. Elektrische bromfietsen
5.1 BIV (Belasting op Inverkeerstelling)
5.2 Verkeersbelasting

6. Elektrische fietsen
6.1 Fietsvergoeding
6.2 120% belastingaftrek
6.3 Geen VAA

7. Elektriciteit als brandstof
7.1 Aftrekbaarheid

1. Elektrische auto / Waterstofauto

1.1 Fiscale aftrekbaarheid (zelfstandigen en vennootschappen)

Voor vennootschappen en zelfstandigen zijn volledig elektrische wagens en waterstofauto’s die in 2025 gekocht worden voor 100% fiscaal aftrekbaar.

Deze 100% aftrekbaarheid geldt voor bestellingen vóór 2027. Vanaf 2027 zal de fiscale aftrekbaarheid van nieuw bestelde emissievrije auto’s stelselmatig dalen, om in 2031 op 67,5% uit te komen. Bekijk de aftrekpercentages van 2027 t.e.m. 2031 in onderstaande tabel.

BesteldatumFiscaal
aftrekpercentage
Vóór 2027100,0%
In 202795,0%
In 2028 90,0%
in 202982,5%
In 203075,0%
In 203167,5%

1.2 Voordeel Alle Aard – VAA 2025

Wanneer je een bedrijfswagen ook privé gebruikt wordt hiervoor extra belastbaar inkomen bij je personenbelasting geteld. Dit heet het voordeel-alle-aard, of kortweg VAA. De VAA-formule voor waterstofauto’s en 100% elektrische wagens is de volgende: cataloguswaarde x 6/7 x 4% x ouderdomspercentage.

Het ouderdomspercentage bedraagt 100% voor nieuwe wagens (0 tot 12 maanden oud). Het minimum VAA bedroeg 1.600€ in 2024. Het minimum VAA-bedrag voor 2025 is nog niet bekend.

In de praktijk komt het er op neer dat elektrische wagens  met een cataloguswaarde tot 46.666€ kunnen genieten van het minimum VAA, zijnde 1.600€ (bedragen voor inkomsten 2024).

Bij een hogere cataloguswaarde dan 46.666€ hoort ook een hogere VAA, die berekend wordt met de VAA-formule (cataloguswaarde x 6/7 x 4% x ouderdomspercentage). Een voorbeeld: gaat het om een Audi Q4 40 e-tron, met een cataloguswaarde van 57.270€, dan bedraagt de jaarlijkse VAA 1.963,54€.



1.3 BIV (Belasting op Inverkeerstelling)

1.3.1 Vlaams Gewest

In Vlaanderen zijn 100% elektrische auto’s en waterstofwagens vrijgesteld van BIV. In (de loop van) 2025 zal Vlaanderen echter een BIV-belasting invoeren voor 100% elektrische auto’s, maar het bedrag en/of de berekeningsformule is niet bekend. De kans is groot dat het voertuiggewicht een rol gaat spelen.

1.3.2 Waals Gewest

In Wallonië betaal je voor een 100% elektrische auto of een waterstofauto de minimum BIV (“taxe de mise en circulation”, TMC) van 61,5€.

1.3.3 Brussels Hoofdstedelijk Gewest

In Brussel betaal je de voor een 100% elektrische auto of waterstofauto de minimum BIV (“taxe de mise en circulation”, TMC) van 61,5€.

1.4 Verkeersbelasting

1.4.1 Vlaams Gewest

In Vlaanderen zijn 100% elektrische wagens en waterstofauto’s vrijgesteld van de jaarlijkse verkeersbelasting. In (de loop van) 2025 zal Vlaanderen echter een jaarlijkse verkeersbelasting invoeren voor 100% elektrische auto’s, maar het bedrag en/of de berekeningsformule is niet bekend. De kans is groot dat het voertuiggewicht een rol gaat spelen.

1.4.2 Waals Gewest

In Wallonië betaal je voor 100% elektrische wagens en waterstofauto’s de minimum jaarlijkse verkeersbelasting (“taxe de circulation”, TC) van 92,93€ (2023).

1.4.3 Brussels Hoofdstedelijk Gewest

In Brussel betaal je voor 100% elektrische wagens en waterstofauto’s de minimum verkeersbelasting (“taxe de circulation”) van 92,93€ (2023).

2. Plug-in hybrides

2.1 BIV (Belasting op Inverkeerstelling)

Tot 31 december 2020 werden plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50g CO2/km in Vlaanderen vrijgesteld van BIV. Sinds 1 januari 2021 wordt er BIV aangerekend die o.a. afhankelijk is van de CO2-uitstoot.

2.2 Verkeersbelasting

Tot 31 december 2020 werden plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50g CO2/km in Vlaanderen vrijgesteld van verkeersbelasting. Sinds 1 januari 2021 wordt er verkeersbelasting aangerekend die o.a. afhankelijk is van de CO2-uitstoot.

3. Elektrische lichte vracht

3.1 BIV (Belasting op Inverkeerstelling)

3.1.1. Vlaams Gewest

In Vlaanderen zijn alle lichte vrachtwagens (bestelwagens) vrijgesteld van BIV, dus ook de elektrische.

3.1.2. Waals Gewest

In Wallonië zijn alle lichte vrachtwagens (“véhicule utilitaire”) vrijgesteld van BIV, dus ook de elektrische.

3.1.3. Brussels Hoofdstedelijke Gewest

In Brussel zijn alle lichte vrachtwagens (“véhicule utilitaire”) vrijgesteld van BIV, dus ook de elektrische.

3.2 Verkeersbelasting

3.2.1. Vlaams Gewest

Sinds 1 juli 2017 zijn 100% elektrische lichte vrachtwagens (bestelwagens) in Vlaanderen vrijgesteld van verkeersbelasting. Deze maatregel geldt ook voor elektrische bestelwagens die reeds ingeschreven waren vóór 1 juli 2017.

3.2.2. Waals Gewest

In Wallonië hangt de verkeersbelasting voor een lichte vracht af van de maximum toegelaten massa, ook bij elektrische bestelwagens. De belasting varieert van 37,91€ (M.T.M. tot 500 kg) tot 148,76€ (M.T.M. tussen 3.000 en 3.500 kg).

3.2.3. Brussels Hoofdstedelijk Gewest

In Brussel hangt de verkeersbelasting voor een lichte vracht af van de maximum toegelaten massa, ook bij elektrische bestelwagens. De belasting varieert van 37,91€ (M.T.M. tot 500 kg) tot 148,76€ (M.T.M. tussen 3.000 en 3.500 kg).

4. Elektrische motorfietsen, drie- en vierwielers

4.1 100% belastingsaftrek voor elektrische motorfietsen

Bedrijven en zelfstandigen kunnen een elektrische motorfiets, net zoals gewone motorfietsen, voor 100% aftrekken van hun belastingen.



4.2 BIV (Belasting op Inverkeerstelling)

4.2.1. Vlaams Gewest

Sinds 1 januari 2019 is een elektrische motorfiets in Vlaanderen vrijgesteld van BIV.

4.2.2. Waals Gewest

In Wallonië betaal je voor 100% elektrische motorfietsen de minimum BIV van 61,5€.

4.2.3. Brussels Hoofdstedelijk Gewest

In Brussel betaal je voor 100% elektrische motorfietsen de minimum BIV van 61,5€.

4.3 Verkeersbelasting

4.3.1. Vlaams Gewest

Een elektrische moto is in Vlaanderen vrijgesteld van verkeersbelasting.

4.3.2. Waals Gewest

In Wallonië betaal je voor motorfietsen, driewielers en vierwielers (“motocyclettes”, “tricycles”, “quadricycles”) een jaarlijkse verkeersbelasting van 59,27€. Wanneer deze voertuigen een cilinderinhoud hebben van 250 cc of minder, zijn ze vrijgesteld van verkeersbelasting, maar elektrische versies zijn gewoon onderhevig aan de belasting.

4.3.3. Brussels Hoofdstedelijk Gewest

In Brussel betaal je voor motorfietsen, driewielers en vierwielers, net als in Wallonië, een jaarlijkse verkeersbelasting van 59,27€. Wanneer deze voertuigen een cilinderinhoud hebben van 250 cc of minder, zijn ze vrijgesteld van verkeersbelasting, maar elektrische versies zijn gewoon onderhevig aan de belasting.

5. Elektrische bromfietsen

5.1. BIV (Belasting op Inverkeerstelling)

Noch in Vlaanderen, Wallonië of Brussel is BIV verschuldigd op de inschrijving van een bromfiets klasse A of B. Ook niet als het om elektrische versies gaat.

5.2. Verkeersbelasting

Noch in Vlaanderen, Wallonië of Brussel is jaarlijkse verkeersbelasting verschuldigd voor een bromfiets klasse A of B. Ook niet als het om elektrische versies gaat.

6. Elektrische fietsen

6.1 Fietsvergoeding

Als je met de fiets naar het werk gaat, kom je in aanmerking voor een belastingvrije fietsvergoeding van je werkgever. De vrijstelling tot 0,35€/km (inkomsten 2024, aanslagjaar 2025) geldt ook voor pedelecs (max. 25 km/u) en speed pedelecs (max. 45 km/u). Er geldt een plafondbedrag van 3.500€ per jaar per werknemer.

6.2 100% belastingaftrek

Fietsen, zowel elektrische (ook speed pedelecs) als gewone, zijn voor 100% aftrekbaar voor een Belgisch bedrijf. Bij vennootschappen geldt de 100% aftrekbaarheid voor werknemers en bedrijfsleiders. Bij eenmanszaken (inclusief vrije beroepen) geldt het voor de werknemers en ook voor de zelfstandige zelf.



6.3 Geen VAA

Bij (elektrische) bedrijfswagens betaal je een voordeel alle aard (VAA) omdat de fiscus ervan uitgaat dat je de auto ook privé gebruikt (zie 1.2). De (elektrische) bedrijfsfiets is sinds 2017 vrijgesteld van VAA, op voorwaarde dat je de fiets effectief gebruikt voor woon-werkverkeer. Doe je als zelfstandige of werknemer enkel beroepsverplaatsingen met de (elektrische) bedrijfsfiets, en dus geen woon-werkverkeer, dan betaal je toch VAA.

7. Elektriciteit als brandstof

7.1 Aftrekbaarheid

Belgische bedrijven kunnen de elektriciteit die hun elektrische voertuigen als “brandstof” verbruiken voor 100% aftrekken sinds begin 2020 (voordien was dit 75%).

Voor “echte” plug-in hybrides die na 31 december 2022 besteld werden, bedraagt de aftrekbaarheid van de brandstof slechts 50%.