X

Stellantis schrapt alle verbrandingsmotoren uit minivans

Stellantis, de groep boven o.a. de merken Citroën, Peugeot en Opel heeft beslist enkel nog elektrische motoren aan te bieden in z’n “ludospace” en minibus auto’s.

Onlangs gaf Stellantis CEO Carlos Tavares te kennen dat de elektrische revolutie pijn zal doen, maar nu neemt de groep een toch wel boude beslissing omtrent elektrificatie. Sinds vorige week zijn de Citroën Berlingo, Citroën Spacetourer, Peugeot Rifter, Peugeot Traveller, Opel Combo Life, Opel Zafira Life en de Opel Vivaro Combi namelijk niet meer te verkrijgen met benzine- of dieselmotoren. Wie er eentje wil kopen, kan enkel nog een elektrische motor krijgen.

De desbetreffende “ludospaces” (ë-Berlingo, e-Rifter, Combo-e) worden voorwielaangedreven door een elektromotor met 100 kW vermogen, en een 50 kWh batterij, goed voor een realistisch rijbereik van ongeveer 200 km. Prijzen voor de drieling beginnen bij ongeveer 35.000€.

Bij de minibusjes is er de keuze tussen een 50 kWh of een 75 kWh batterij, en prijzen starten bij ongeveer 50.000€.

Zijn er alternatieven?

Gezien de beperkte range en relatief hoge instapprijzen is de kans bestaande dat Stellantis hier klanten door gaat verliezen.

Waar moeten die klanten dan heen?

De nieuwe Dacia Jogger (5 of 7 zitplaatsen) lijkt een goed alternatief voor de Stellantis ludospaces. Te verkrijgen met benzine-, LPG- en binnenkort met hybridemotoren. Prijzen starten vanaf 14.790€ inclusief BTW.

Toyota lijkt verder nog altijd de Proace City Verso (ludospace) en de Proace Verso (minibus) aan te bieden met verbrandingsmotoren.

Bij Mercedes hebben ze naast de volledig elektrische EQV, nog de V-Klasse met verbrandingsmotoren.

Voor wie het milieuvriendelijker wil, maar toch nog niet volledig elektrisch wil gaan, heeft Volkswagen sinds kort een interessant alternatief. Het gaat om de Multivan plug-in hybride, met een vanafprijs van 43.450€ inclusief BTW.

Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.