OFFICIEEL: Brussel heft stadstol vanaf 2022
De kogel is door de kerk; Brussel voert een kilometerheffing in voor auto’s die in de stad rijden vanaf 2022. Deze stadstol zal de verkeersbelastingen vervangen.
De “slimme kilometerheffing” is een concept dat al jaren op tafel ligt bij de drie Belgische gewesten, maar Brussel bijt de spits af. Op een persconferentie heeft de Brusselse regering vandaag aangekondigd dat de invoering er komt vanaf 2022.
Het nieuwe belastingsysteem, dat SmartMove gedoopt werd, heeft als bedoeling om files en luchtvervuiling in onze hoofdstad te verminderen. Daarom zal de heffing initieel enkel gebeuren overdag (tussen 7u en 19u) tijdens weekdagen (maandag tot vrijdag).
Het kilometertarief zal afhangen van de fiscale pk van je auto en het tijdstip van de verplaatsing (duurder tijdens de spits: 7u tot 10u, en 15u tot 19u). Er komt ook een startbedrag zoals in een taxi. Dat bedraagt 2€ tijdens de spits (7u tot 10u, en 15u tot 19u) en 1€ tijdens de daluren (10u tot 15u). Of elektrische voertuigen een voorkeursbehandeling krijgen is ons nog niet duidelijk.
Voor de gemiddelde Vlaamse of Waalse autopendelaar, zal het snel uitkomen op 10€ per dag.
Er zal ook een dagpas komen.
De controle zal gebeuren via de SmartMove gsm app, in combinatie met de camera’s die nu reeds gebruikt worden voor de controle van de lage emissiezone (LEZ).
Inwoners van het Brussels gewest krijgen ter compensatie de afschaffing van de verkeersbelastingen, maar inwoners van Vlaanderen en Wallonië blijven die belastingen tot nader order gewoon betalen. Brussel zet zo dus Wallonië en Vlaanderen onder druk om ook hun verkeersfiscaliteit snel te hervormen, maar de politici in die gewesten maken er liever eerst nog een steekspel van.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Als het de bedoeling is om files en luchtvervuiling terug te dringen, zou het een gemiste kans zijn als men de EV’s niet zou vrijstellen.
@Luc het gaat hem over geld, Brussel wil allang dat de pendelaar op een of andere manier belastingen zou betalen in Brussel
Het lijkt me logisch dat de pendelaar belastingen betaald in Brussel, hij zorgt immers naast verontreiniging & files ook voor onnoemelijk veel kosten.
Diegenen die echt in Brussel moeten zijn kunnen de factuur erg verlichten door aan aantal dagen per week van thuis te werken & door meer gebruik te maken van het openbaar vervoer.
De pendelaar kan zijn Vlaamse of Waalse politici ook stimuleren zelf een slimme km heffing in te voeren zodat alle regio’s kunnen overeenkomen hun km heffing op mekaar af te stemmen.
De km heffing zal er in ieder geval komen want met het drastisch verminderen van het aantal verbrandingsmotoren zakt het huidige belasting- systeem in mekaar!
Nu trekken bedrijven hun hoofdzetel er weg en gaat Brussel als armste regio totaal verpauperen.
Zeer spijtig voor de winkeliers die hierdoor hun omzet gaan missen omdat het elders interessanter is. Of dacht je dat jan modaal niet verder kijkt dan zijn neus lang is, wel kijk dan maar eens naar het effect tgv corona maatregelen waarbij een hele hoop mensen op restaurant gaan in het ‘buitenland’ of zelfs hun haar laten knippen in het ‘buitenland’. Een verkeersarm economisch slachtveld in de maak.
Ik denk niet dat bedrijven weg zullen trekken, integendeel, Londen is toch niet verpauperd dacht ik.
@Wim London en Brussel zijn niet echt te vergelijken. London is 10x de oppervlakte van Brussel, telt 5 luchthavens , heeft een van de grootste financiele centra van de wereld en ja heeft een vrij lage werkloosheid. Heel wat anders dan Brussel met hun 30% jeugdwerkloosheid
en wat als je geen gsm hebt met
De controle zal gebeuren via de SmartMove gsm app,
Aha ‘Stadstol’ hé… Mij niet gelaten, aan mij als toerist zullen ze bot vangen. Om naar festivals, musea en andere manifestaties te gaan in het Brusselse gewest, betaal je aan toegangstickets meer dan in andere grootsteden. Parkeerplaatsen, shoppen, slaap, drank en eetgelegenheden, al deze voorzienigheden reizen in het Brusselse sowieso uit de pan. Hierboven op nog eens extra ‘stadstol’ betalen om de Brusselse stadskas te spijzen?… Ik dacht het niet! Er zijn in België voldoende andere steden met uitmuntende bezienswaardigheden,idem leuke vrijetijdsbestedingen. Nee, wij Vlamingen (Belgen) hebben Brussel hiervoor echt niet voor nodig als z.g.n hoofdstedelijke trekpleister!
Niets zo eenvoudig als met de trein naar Brussel te reizen. Je auto parkeren nabij het station van vertrek, de trein op (desnoods met de gratis coronakaart 🙂 )en in het centrum uitstappen. Geen parking zoeken, geen files. Alleen maar voordelen.
Wat ze wel mogen doen is de uren van het openbaar vervoer wat uitbreiden. Om op sommige dagen na een voorstelling in bv. Vorst-Nationaal nog de laatste trein te halen is het wel even goed uitkijken.
Als je op termijn iedere LEZ zone of stadstol wil gaan vermijden gaat er niet veel meer overblijven danje eigen tuin. 🙂
Het grote probleem in België (en haar steden) is niet de stadstol maar het mank lopend openbaar vervoer. En een gebied met minder inwoners dan een wereldstad gaan ze dan nog eens opsplitsen in een kluwen van niet op elkaar aansluitende vervoersmaatschappijen.
Zorg dat je als overheid eerst goede alternatieven voor de auto kan aanbieden. Dan volgen de meeste klanten vanzelf.
Ergens begrijp ik het Brusselse Gewest wel. Iedereen komt van buiten BXL naar het centrum om er te werken of te ontspannen en van de infrastructuur gebruik te maken. Om daarna terug naar het eigen Gewest te trekken en daar belasting te betalen. Onwerkbare situatie. En de politici vechten liever in de media hun kleine persoonlijke oorlogjes uit dan samen te werken en een werkbaar resultaat te boeken.
De stadstol die nu op tafel ligt zal er niet komen. Juridisch kan het niet dat de brusselaar geen verkeersbelasting gaat betalen en de niet-brusselaar wel. Belgie heeft dat jaren geleden ook eens geprobeerd en ze hebben dat ook mogen intrekken.
De stadstol in zijn huidige vorm zal er niet komen. Juridisch gezien niet haalbaar. Een km heffing kan wel , maar dan voor iedereen ; dit is echter moeilijk realiseerbaar in brussel (niet iedereen heeft smartphone, laat staan dat je hem moet aan hebben)
Heeft iedere vrachtautobestuurder een actieve smartphone?
Als het al jaren kan voor vrachtvervoer wat is dan het technisch probleem voor personenauto’s?
En dat in een met ANPR-palen dichtgespijkerd land?
Brusselaars moeten toch even goed een km-heffing en/of stadstol betalen als ze met hun voertuig dezelfde zone binnenrijden als niet in Brussel gedomiclieerde bestuurders?
Brusselaars krijgen wel een vrijstelling van verkeersbelasting. Maar de verkeersbelasting is een Gewestbevoegdheid. Deze belasting is nu al verschillend voor de verschillende gewesten. Niets houdt het Vlaamse Gewest tegen voor zijn inwoners ook een nultarief in te voeren.
Vlaanderen wou zoveel mogelijk autonomie. Als een ander gewest nu eens iets wil beslissen dat Vlaanderen niet aanstaat gaan diezelfde voorvechters van deelstatenautonomie plots op hun achterpoten staan. Nog geen klein beetje selectieve verontwaardiging.
Vrachtwagens hebben een bakje en geldt de km heffing enkel op autosnelwegen en een aantal gewestwegen. Wordt trouwens beheerd door een privefirma. In de casus van Brussel kan men moeilijk aan iedereen verplichten om een bakje te installeren. Het feit dat Brussel de verkeersbelasting wil afschaffen is net het discriminerende, het is precies daarom dat Belgie de km heffing niet mocht invoeren van Europa
Waarom mocht België de km heffing niet invoeren van Europa?
Zelfs een hoogachtend lid van de Vlaamse regering was er een groot voorstander van. Tot hij, in het zicht van de verkiezingen, bakzeil haalde om nog at stemmen te winnen. Europa zat daar toen voor neits tussen.
Ik betaal trouwens al jaar en dag een km-heffing (tol)op de meeste Franse autosnelwegen. Net zoals de Fransen zelf. Maar die Fransen betaalden wel geen wegentaks (net zoals ik er ook geen moest betalen als ik bij het overschrijden van de Franse grens een Frans kenteken op mijn auto hing) en ik werd in België ook niet vrijgesteld van taks.
Ze hebben aan het vrachtverkeer +3.5 T en Cat N1/BC ook verplicht de OBU te plaatsen. Kan dus net zo goed voor ieder ander vervoermiddel. Dat is net het punt. En de controle daarop wordt uitgevoerd door de gewestelijke overheid in samenwerking met Viapass.
En deze tarieven worden ook gewestelijk geïnd en zijn niet gelijk voor ieder gewest.
Kan trouwens goedkoper op een andere wijze met controle door ANPR camera’s.
Technisch is alles mogelijk. Men moet het alleen maar willen.
In 2005 (!) is er een studie gebeurd door Deloitte in opdracht van de vlaamse regering. De conclusie was dat de invoering van een kilometerheffing (met OBU) voor vrachtwagens geen probleem was omdat dit voor professionele verplaatsingen was. Desondanks moet er voldoende garanties zijn qua privacy. Het invoeren van een tol om een bepaald stuk infrastructuur te gebruiken is ook geen probleem (bvb liefkeshoektunnel, peage in frankrijk). Trouwens fransen betalen geen verkeersbelasting. Maar wat niet kan is een tol invoeren die een deel van de bevolking nt moet betalen en een ander deel wel. De stadstol van brussel zal zowiezo de discriminatietoets moeten ondergaan. ANPR camera’s zijn goed om factueel iets te registreren maar heel slecht om een km heffing af te dwingen in een zone (je kan moeilijk op ieder kruispunt een hoop camera’s zetten). De km heffing wordt geind door Sattelic btw, en is 100% aftrekbaar als kost.
De problematiek van de km heffing is iets dat al meer dan 30 jaar speelt (ooit begonnen met het eurovignet voir vrachtwagens in de jaren 90). Voor particulier vervoer zal het wellicht wachten zijn tot wanneer er uniforme regels vanuit Europa nr voren zullen komen
Wat denk je dat een LEZ zone is?
Dat is een tolheffing (geef er gewoon een andere naam aan en niemand die er wakker van ligt) voor een bepaalde categorie voertuigen.
Technisch blijkbaar ook geen enkel probleem om daar controle op uit te oefenen. De nummerplaat van elk voertuig dat de LEZ binnenrijdt, wordt geflitst door een slimme camera. Tien dagen na het binnenrijden van de LEZ start de geautomatiseerde filtering van alle voertuigen die zijn binnengereden. Doe je dat met ieder voertuig heb je die filtering niet eens nodig.
Geheel Antwerpen is al omgeven door slimme camera’s. In Brussel zijn er nog een paar ‘gaten’.
Maar technisch geen enkel probleem hoor. Je moet niet op ieder kruispunt een camera zetten (ook al zijn ze daar ook al mee bezig). Je moet gewoon een camera zetten op iedere toegangsweg tot de zone. Wat Antwerpen al jaren doet.
Wallonnie is trouwens van plan vanaf 2023 heel zijn grondgebied uit te roepen tot LEZ-zone. Geen probleem. Maar noem het geen tolzone want dan is het kot te klein. 🙂
Dat men in Frankrijk geen wegenbelasting betaalt is juist mijn punt. Ze betalen er tolgelden voor bepaalde autosnelwegen. Een buitenlander die in zijn land wel wegenbelasting betaalt dient in Frankrijk eveneens de tol te betalen. Hij betaalt binnen de EU dus dubbel. En de EU maakt daar geen probleem van.
En in België, nog altijd binnen de EU gelegen, zijn er drie gewesten bevoegd voor hun eigen fiscaliteit. Zeker als het op mobiliteit aankomt.
Toen Londen nog in de EU lag had het ook al een stadstol. Geen probleem voor de EU. Je kan trouwens op de website van de EU al bekijken wel steden al een LEZ of stadstol heffen. Het wwordt eerder regel dan uitzondering.
Uiteraard gaat Vlaanderen wachten tot ze de laatsten zijn. Dat is immers de core business van Vlaanderen: uitstellen tot het verplicht wordt en zelf vooral nooit het initiatief nemen.
David lees de studie van 2005 op mobiliteit vlaanderen. Alle tolsystem staan erin beschreven en uitvoerig geanalyseerd. De tol op franse autowegen is een km heffing. U zit met halve kennis van zaken een brusselse stadstol te verdedigen die a) onuitvoerbaar is en b) discriminatoir is (in het huidig plan dat smartmove voorstelt tenminste). Wat frankrijk doet is een zgn infrastructuur tol, de inkomsten worden gebruikt om de infrastructuur te onderhoudrn. Dus geen probleem voor de EU. Vlaanderen heeft ook zo’n geval: de Liefkeshoek tunnel, moet je ook tol betalen. Wat Brussel voorstelt is een zone tol en daarvoor gelden andere regels
Een lez zone is ook geen probleem, het zou pas een probleem moest bvb een antwerpenaar met een euro3 wel a’pen binnen mag en een buitenstander niet
Ik verdedig niets.
Ik heb daar noch voordeel, noch nadeel aan.
Ik ga er alleen vanuit dat het er sowieso zal komen.
Desnoods met de nodige aanpassingen.
Het huidige voorstel is ook niet bindend. Er is al tig keer gesteld dat er over onderhandeld kan worden. Maar Vlaanderen en Wallonië spelen het liever hard en kortzichtig dat in consenus tot een werkbaar overleg te komen. Daar jaag je de ander alleen maar meer tegen je in het harnas.
Maar komen zal het er. En de algemene km-heffing ook.
De huidige belasting is niet houdbaar. Als je ervan uitgaat dat een wegenbelasting dient om wegen te onderhouden is het huidige stelsel ook discriminatoir.
Of je nu nul km rijdt of 100.000 je betaalt evenveel. Het is immers een belasting op bezit. En een zware BEV betaalt niets. Een licht karretje de volle pot.
Een salariswagen geniet van andere fiscale voordelen dan een particulier aangekochte auto. Ze gebruiken nochtans dezelfde wegen.
Ieder bestaand systeem draagt een vorm vandiscriminatie in zich. Dat kan je nooit uitsluiten.
We zullen wel zien wat de toekomst brengt.
Mij maakt het niet uit. Ik rij hoogst uitzonderlijk met een auto een stad binnen. Met of zonder tol. Een grotere stad al helemaal niet.
“het zou pas een probleem moest bvb een antwerpenaar met een euro3 wel a’pen binnen mag en een buitenstander niet”
Een Brusselaar mag BXL toch ook niet binnen zonder tol te betalen.
De LEZ-heffing in Antwerpen is inderdaad voor iedereen met een gelijkaardig vervoermiddel gelijk. Maar ze houdt ook geen rekening met het bedrag van deverkeersbelasting dat men moet betalen op de plaats dat het voertuig is ingeschreven. Dat is niet gelijk.
Dat is juist het probleem. Men wil twee zaken perse aan elkaar koppelen die niets meer met elkaar te makenhebben. Vlaanderen was vragende partij om de bevoegdheid over een eigen mobiliteitsfiscaliteit te verwerven. Als een ander gewest dan een nultarief invoert gaan ze er zich plots mee bemoeien. Dat is hun zaak niet meer. Vlaanderen heeft ook het recht om voor al zijn inwoners de verkeersbelasting op nul te brengen. En per stad een LEZ in te voeren.
Dan zeggen de buitenstaanders ook niet dat ze die LEZ niet willen betalen omdat ze in hun regio al verkeersbelasting betaald hebben.
Enerzijds wil men totale gewestelijke autonomie (en eigenlijk nog veel meer) maar als een ander gewest zich dan onafhankelijk opstelt en eigen fiscale regels wil invoeren willen ze er plots wel medezeggenschap over hebben. Ze moeten wel weten wat ze willen.
David wil je het niet snappen of ben je aan het trollen? LEZ heeft niks te maken met stadstol. In Brussel zegt men dat de stadstol IN PLAATS VAN de verkeersbelasting komt en daar knelt het schoentje. Het LEZ heeft te maken met de vervuiler betaald. Vlaanderen (en wallonie) hebben niet zozeer een probleem dat er een nultarief komt maar wel dat de rekening betaald wordt door de vlaming/waal. Moest brussel iets invoeren zoals de congestion charge voor bepaalde zones en de verkeersbelasting ongemoeid zou laten was er geen probleem.
Toen Belgie 20jaar geleden een kmheffing wou invoeren in ruil voor geen verkeersbelasting, zijn nederland en duitsland nr Europa gestapt wegens oneerlijke concurrentie
Dus volgens jouw redenering kan er in geen enkel EU land ooit een km-heffing ingevoerd worden als de verkeersbelasting niet blijft bestaan? Of het zou simultaan in alle EU landen moeten ingevoerd worden?
Nederland is wel het laatste land dat een procedure moet opstarten wegens ‘oneerlijke concurrentie’.
Het geeft zoveel fiscale voordelen aan buitenlandse bedrijven dat het zelfs weegt op de inkomsten van andere EU lidstaten.
What’s in a name. Noem de ‘stadstol’ dan Brusselse LEZ-zone en beschouw iedere inrijdende auto als vervuiler die moet betalen.
en gezien Vlaanderen en Wallonië geen probleem hebben met een gewestelijk nultarief voor verkeersbelasting is het opgelost. Het kind heeft alleen een andere naam.
Nee ik snap het inderdaad niet. Wat jij zo onwerkbaar vindt werd tot vlak voor de laatste federale verkiezingen met hand en tand verdedigd door de leidende Vlaamse partij en haar bevoegde minister. En niet 20 jaar geleden. Waren die toen ook aan het trollen?
De Brusselse regering en al haar ambtenaren snapten het blijkbaar ook niet tijdens de voorbereidingen en worden dus ook maar best weggezet als trollen?
Ik heb de stadstol, de LEZ zone en de km-heffing tenslotte niet uitgevonden. Dat doen mensen die daar dik voor betaald worden.
Ik moet ook geen gelijk halen. Het raakt me niet en ook niet in mijn portefeuille. Ik vind nl. dat zo’n tol heel gemakkelijk te vermijden valt. In dat geval behoor ik dus al niet tot ‘De Vlaming’ die de rekening moet betalen. Die rekening rekent Vlaanderen zelf al jaarlijks aan. Of ik nu in Brussel ben of niet.
De tijd zal wel uitwijzen wie er wel of niet gelijk had.
De titel van dit topic mag dus, op jouw aangeven, best aangepast worden: het is officieel, Brusselse stadstol zal nooit geheven worden. 🙂
David je snapt het echt niet, stadstol, LEZ, km heffing en verkeersbelasting zijn 4 verschillende zaken. Het is Brussel die km-heffing, stadstol en verkeerbelasting aan lekaar koppelt. En het is net daarom dat de stadstol zoals hij nu op tafel ligt er niet gaat komen.
Dat is voor sommigen dan heel goed nieuws.
Zoals ik het begrepen had was het niet DE Vlaming en DE WAAL die de rekening ging betalen maar gewoon DE auto-eigenaar, waar hij ook woont, die onderworpen zou worden aan die tol.
Blijft dom en discriminatie.
Als je de Brusselaar zijn Wegentax niet laat betalen en dus gratis laat rondrijden in Vlaanderen en Wallonië is dit geen goeie evolutie. Wij betalen Wegentax en dan nogmaals tol om te mogen rijden op Belgische wegen in onze hoofdstad.
Dit is 2 keer belastingen.
Een lez snap ik. Omdat de mensen die daar wonnen dan ook nog Wegentax betalen. Dan blijft het ” eerlijk”
Je pikt er een paar details uit om een punt te kunnen maken die, algemeen gezien, ook niet meer kloppen.
In een LEZ betalen ook niet alle mensen die daar wonen verkeersbelasting. Eigenaars van een BEV betalen er ook geen verkeersbelasting.
Een rijder van een salariswagen betaalt nergens verkeersbelasting.
Een particuliere eigenaar van een “lichte vrachtwagen”, ook al gebruikt hij de weg evenveel en vervuilt zijn auto meer, betaalt belachelijk weinig verkeersbelasting in verhouding tot een personenauto die evenveel de weg gebruikt en waarschijnlijk minder vervuilt.
Enzoverder.
Als België nog één staat was had je een punt. Dan zouden alle inwoners inderdaad binnen de grenzen van het rijk evenveel moeten betalen. Het is net op vraag van de Vlamingen (of toch minstens van de door hen gekozen vertegenwoordigers) dat dit systeem is afgevoerd en dat o.a. voor mobiliteit de gewesten onafhankelijk van elkaar geworden zijn. Ze kunnen dus onafhankelijk van elkaar hun eigen heffingen doorvoeren.
Fransen betalen ook geen forafaitaire verkeersbelasting. Als ze door België rijden moeten ze ook betalen. Geen enkele buitenlander, onafhankelijk de verkeerstaks die hij in eigen land betaalt, moet in Vlaanderen (buiten de toltunnels waar jij ook extra voor moet betalen) betalen om de Vlaamse wegen te betalen.
Niets houdt de Vlaamse overheid tegen om de verkeersbelasting af te schaffen voor de inwoners van hun grondgebied. Het is niet de schuld van het Brusselse Gewest dat de Vlaamse politici Brussel als de hoofdstad van hun gewest gekozen hebben. Dat hebben ze zelf gedaan. Wallonië heeft trouwens een andere keuze gemaakt.
Ik moet de eerste Vlaming nog tegenkomen die tegen de afschaffing van een Vlaamse belasting bezwaar zou aantekenen met als reden dat Brusselaars en Walen in eigen gewest wel nog een gelijkaardige belasting moeten betalen.
Je bent er toch van op de hoogte dat, buiten de verkeersbelasting, er nog veel meer belastingensverschillen bestaan tussen de verschillende gewesten?
Die ’tol’ kreeg alleen veel negatieve media-aandacht. En die media aandacht was allerminst toeval.
David, beetje wegblijven van de lachgas. Iedereen betaald verkeersbelasting, de grootte van de taks hangt af van de co2 uitstoot. Trouwens zwitserland en duitsland zijn de verkeersbelasting ook kantonaal. Terug de discriminatie is dat ze de brusselaar uitsluiten van verkeersbelasting. Als je niet snapt dat dit discriminatair moet je dringend eens wat recht gaan studeren
Niet IEDEREEN betaalt verkeersbelasting. Ook niet in Vlaanderen. Vrijstellingen genoeg. En de hoogte van de verkeersbelasting en BIV hangt ook niet altijd af van de CO2 uitstoot.
Met mijn rechtenkennis is overigens niets mis.
Ik heb al meer zaken gewonnen dan verloren. Tot de RvS toe. Daar gaat het er iets anders aan toe dan anoniem wat vrijblijvend zemelen op het internet.
Brusselaars worden ook helemaal niet uitgesloten van de verkeersbelasting. Voor ALLE inwoners binnen hetzelfde gewest, inzonderheid opgesomde uitzonderingen, wordt in het voorstel de belasting op nul gebracht.
ALLE weggebruikers, inzonderheid opgesomde uitzonderingen, die Brussel binnenrijden, ongeacht hun woonplaats, zullen onderworpen worden aan de belasting.
Als je al iets weet van recht wordt het hoog tijd dat je je eens gaat bijscholen en op de hoogte stelt van de huidige federale en gewestelijke bevoegdheden.
Je bent duidelijk, op meer dan één vlak, ergens blijven steken in het verleden.
Maar geen probleem. Wegens totaal onwettig waait het probleem volgens jou gewoon over.
Waarom doe je dan al die moeite? Volgens jou is er helemaal geen probleem en verdwijnt het topic vanzelf.
Hoog tijd dus dat, toch volgens jouw opvatting, de titel van dit topic wordt aangepast.
Kan je de Vlaamse overheid niet gaan adviseren? Ze moeten zich niet druk meer maken en er vooral geen tijd voor gewestoversschrijdend overleg meer insteken. Het probleem gaat toch vanzelf weg.
David , klets niet uit je nek. je kent niet eens het verschil tussen tolheffing en km heffing. Brussel wil beide en dat op een manier die discriminerend is. En het is niet ik die dat zeg maar wel professoren die goed beslagen zijn in de materie. De km heffing die brussel wil invoeren is gebaseerd op een technologie die nergens ter wereld al bestaat. De stadstol die vandaag door Brussel voorgesteld wordt zal er inderdaad niet komen, zelfs de PS staat al op de rem.
Trouwens volgens de officiele website van Smartmove: Voor Brusselaars verdwijnen een aantal belastingen op de aankoop (Belasting op InVerkeerstelling), behalve voor voertuigen met een fiscale pk hoger dan 15, en het bezit van voertuigen (Jaarlijkse VerkeersBelasting)
De belastingen verdwijnen, ze worden niet op nul gezet…
Zoals voorspeld: de stadstol komt er niet. Dood en begraven door de PS voorzitter Magnette zelf. Men zal een 2de poging doen na 2024 lees : ergens rond Sint Juttemis