Nieuwe Skoda Octavia krijgt 5 alternatieve aandrijflijnen
De volledig nieuwe, vierde generatie, Skoda Octavia krijgt naast benzine- en diesel- ook hybride en CNG-motoren.
Enkele maanden geleden lanceerde Skoda z’n nieuwe Octavia met diesel- en benzinemotoren. Nu voegen de Tsjechen daar vijf alternatieve aandrijfopties aan toe; CNG, twee milde hybrides en twee plug-in hybride versies. Al deze aandrijfvormen zijn verkrijgbaar op zowel de sedan als de break (Combi).
Aardgas
Net als de vorige generatie Octavia, krijgt ook de nieuwe een aandrijving op aardgas. De Octavia G-TEC wordt voorwielaangedreven door een 1.5 TSI-motor die 131 pk levert. Volgens de WLTP-cyclus komt het verbruik uit op 3,6 tot 4,5 kg per 100 km. De aardgastank kan 17,33 kg CNG opslaan. De auto beschikt ook over een 9-liter benzinetank waardoor het totale rijbereik volgens Skoda uitkomt op 690 km.
Milde hybride
Voor de eerste keer sinds z’n bestaan krijgt de Octavia milde hybride technologie. De Octavia E-TEC wordt aangedreven door ofwel een 1.0-driecilinder-TSI-benzine (110 pk) of een 1.5-viercilinder-TSI-benzinemotor (150 pk). Beide krachtbronnen zijn gekoppeld aan een 48V mild hybridesysteem met een batterij van 0,6 kWh. Volgens Skoda verlaagt deze setup het verbruik met ongeveer 0,4 liter per 100 km. Wat een milde hybride juist is, lees je hier.
Plug-in hybride
Ook de eerste keer voor de Octavia, is de introductie van plug-in hybride systemen. De plug-in hybride komt meteen in twee smaakjes, de “gewone” iV plug-in hybride met 204 pk, en de sportieve “RS iV” met 245 pk.
Beide stekkerhybrides beschikken over een batterij met 13 kWh capaciteit, die volgens WLTP een elektrische range van 60 km oplevert. Naar onze inschatting zullen ook de praktijkcijfers daar niet ver vanaf zitten. De officiële CO2-uitstoot zal volgens Skoda, naargelang de uitvoering, rond de 30 gram per kilometer schommelen.
Prijzen zijn er voorlopig nog niet, maar van zodra deze bekend worden, ontvang je ze in onze Whatsapp groep.
Plug-in Hybride met 13kWh, 60 km elektrisch rijbereik. Jammer, heel jammer. Dit zal wel weer gewoon een fiscaal aantrekkelijk excuus model worden.
Wat een gemiste kans! Een Plug-in met een elektrisch bereik van 100 km, daar zou een veel grotere markt voor zijn, ook bij particulieren.
Daar ben ik het niet mee eens BrunoV, het is niet het rijbereik dat het probleem is bij PHEV’s maar hun gigantische prijs ten opzichte van het model waarop ze gebaseerd zijn. Als rekenvoorbeeld neem ik de renault captur (momenteel de goedkoopste phev op de markt), uitrustingsniveau intense.
Met de zwaarste benzinemotor met automaat kost deze €25.725 met een verbruik over een volledige cyclus van 5,6L/100km. De PHEV motor stijgt de kost naar €32.575 met een verbruik over een volledige cyclus van 1,5L/100km. De PHEV kost dus €6.850 (26%) extra voor een vermindering in verbruik van 4,1L/100km. Rekening houdend met een benzineprijs van 1,6€/L (en de afgelopen jaren was deze niet zo hoog!) en zonder de elektriciteitskost van het laden in rekening te brengen wilt dat zeggen dat je meer als 104.000km moet rijden vooraleer je de meerprijs van een PHEV terugverdient hebt.
Dat lijkt voor U misschien een interessante investering maar voor mensen zoals ik, die jaarlijks 15.000km rijden betekend dat dat de meerkost pas na 7 jaar terugverdiend is terwijl je wel onmiddelijk 4 maanden van mijn volledig maandloon extra moet voor neerleggen. Vooral als je voor dezelfde prijs al volledig elektrische auto’s hebt met rijbereiken van 300+km (renault zoë) die zichzelf sneller zal terugverdienen.
Persoonlijk denk ik dat het verkleinen van het prijsverschil een veel groter effect gaat hebben dan het vergroten van het elektrisch rijbereik. Moesten die PHEV’s ‘maar’ 2 à 3.000 euro extra kosten ten opzichte van hun ICE versie’s dan zou ik niet twijfelen en gaan voor de hybride, maar de drempel is nu zodanig groot dat ik persoonlijk de meerprijs voor een PHEV (en hetzelfde geld voor een full EV) gewoon niet kan verantwoorden.
PHEV zijn een draak van een uitvinding : 2 technieken in één voertuig, dus enorm veel onderhoud. Dit is enkel het zoveelste ontwijkingsmaneuvre van de autosector om nog oudbakken techniek te kunnen verkopen en vooral de garagehouders en zichzelf tevreden te houden met onderhoudsfacturen (verdienmodel). Bovendien moeten ze dan niet in Batterijen investeren : deze kleine batterijen koop je gewoon op de markt bij gekende spelers. Als je het gewicht van brandstoftank en ICE onderdelen vervangt door een batterij krijg je elektrische wagen die gemakkelijk 300 – 400 km ver kan. PHEV’s zullen op een tweedehandsmarkt bijna geen waarde meer hebben.
Ik rijd zelf reeds 2 jaar volledig elektrisch met een VW egolf. Ok, het is een bedrijfswagen, maar zelfs met de +- 200 km bereik kom ik echt wel toe. Ik doe jaarlijks 25000km met deze wagen, en eigenlijk gaat dit goed. Dus dat plugin hybride verhaal met wagens met veel pk’s en die veel meer verbruiken dan aangegeven, ik snap het allemaal niet zo goed. Behalve de fiscale voordelen natuurlijk, tja dat blijft natuurlijk een nationale sport bij ons.
inderdaad , vergeet die 1.5L verbruik maar . in praktijk zal dat eerder 4L worden. of je moet kruipen met je wagen