Skoda Enyaq is prijs-kwaliteit één van de beste elektrische SUV’s op de markt
Afgelopen week ging ik een namiddag op pad met de volledig nieuwe Skoda Enyaq iV. Lees hier waarom dit prijs-kwaliteit één van de beste elektrische SUV’s van het moment is.
Volkswagen heeft de ID.4, Audi heeft de Q4 e-tron en Skoda heeft nu de Enyaq iV. Alledrie zijn dit elektrische SUV’s in het C-segment, die gebouwd zijn door hetzelfde autoconcern (VW Groep) op hetzelfde platform (MEB). Je zou dus denken dat het “één pot nat” is, en toch onderscheidt de Enyaq zich weldegelijk van z’n groepsgenoten.
Instapmerk, premium gadgets
Laten we beginnen met waar de gelijkenissen zitten. De drie auto’s zijn gebouwd op het MEB-platform met identieke elektromotoren en gedeelde technologie. Dat resulteert in een rij-ervaring die zeer gelijkaardig aanvoelt; comfortabel, eenvoudig en vlot.
De Enyaq beschikt (optioneel) over alle snufjes die z’n premiumbroeders ook hebben; head-up display (met augmented reality), een degelijk functionerend systeem dat semi-autonoom rijden toelaat (Lane Assist + adaptieve cruise control), adaptieve regeling van de remenergie met peddels aan het stuur, snelladen, een trekhaak (tot 1.000 kg) en de mogelijkheid om later beschikbare software-updates bij te kopen. Om maar enkele van de belangrijkste zaken te noemen.
De Skoda Enyaq iV wordt leverbaar met 77 kWh bruikbare batterijcapaciteit (“80”), net zoals de VW ID.4 en Audi Q4 e-tron. Verder is er ook een 58 kWh (“60”, niet beschikbaar bij VW en Audi), maar de goedkoopste 52 kWh (“50”), die je wel op de Q4 e-tron en VW ID.4 kan krijgen, wordt op de Enyaq niet geïmporteerd naar België. Later komt er wel nog een 80x (vierwielaandrijving), een RS (sportiever) en een SUV-coupé-versie.
De Enyaq iV 77 kWh doet volgens onze inschatting 360 km op een volle batterij (375 km voor de ID.4 77 kWh/Audi Q4 e-tron), terwijl de Enyaq 58 kWh in de praktijk ongeveer 280 km doet (tegenover 250 km voor de ID.5 52 kWh/Audi Q4 e-tron 52 kWh).
Grootste koffer in z’n klasse
Waar zitten de andere grote verschillen?
Om te beginnen is de Enyaq groter dan de Q4 e-tron en de ID.4. Hij is langer, breder (maar ook iets lager) en biedt meer binnenruimte. De koffer biedt verder tot 1.710 liter laadruimte met de achterbank neergeklapt. Dat is meer dan de Q4 e-tron (+220 liter) en de ID.4 (+135 liter). Het is ook meer dan rivalen in dezelfde prijsklasse bij andere autoconcerns; de Kia e-Niro doet het met 1.405 liter en de Ford Mustang Mach-E met 1.420 liter.
Een ruimtewonder binnen z’n klasse dus, deze Enyaq. Een minpunt is wel dat hij, in tegenstelling tot de Mustang, geen frunk heeft (een koffer vooraan). Ook de ID.4 en Q4 e-tron hebben die niet. Daar laat de VW-groep punten liggen.
Klassiek en stijvol
De Enyaq is verder klassieker vormgegeven dan de ID.4.
De Volkswagen moet met z’n conceptachtig uiterlijk en minimalistisch interieur duidelijk “early-adopters” aanspreken die aan heel de wereld willen tonen dat ze met beide benen in de toekomst staan.
De Audi Q4 e-tron is dan weer gericht op de premium-rijder die met de 4 ringen aan de buurman wil tonen dat z’n carrière in stijgende lijn zit.
De Enyaq op zijn beurt valt nauwelijks te onderscheiden van andere Skoda’s, niet aan de buitenkant en niet aan de binnenkant. Alles oogt en voelt zeer degelijk, klassiek, stijlvol en functioneel. De Skoda zal dus in de smaak vallen bij een publiek dat elektrisch wil rijden, maar er geen behoefte aan heeft om het aan de grote klok te hangen.
Meer auto voor hetzelfde budget
En dan is er natuurlijk nog de prijs als differentiator.
De goedkoopste Enyaq iV, de “60”, beschikt over 58 kWh bruikbare accucapaciteit en kost in België 39.775€. De goedkoopste ID.4 en Q4 e-tron beschikken over 52 kWh bruikbare batterijcapaciteit en kosten respectievelijk 39.485€ en 41.990€.
De Enyaq iV 60 biedt dus voor ongeveer hetzelfde geld meer batterij, iets meer rijbereik en meer ruimte dan de ID.4 en Q4 e-tron. En dan heeft de Belgische importeur er nog voor gekozen om de goedkoopste Enyaq, de “50”, niet te importeren. Vermoedelijk omdat die met een geschatte vanafprijs van 35.000€ te veel interne competitie zou vormen voor de ID.4 52 kWh.
OOK INTERESSANT: Prijzen van alle Skoda Enyaq versies
Ondanks de afwezigheid van de 50-versie in het gamma, is de Enyaq 60 volgens mij nog altijd de meest verstandige keuze omwille van z’n prijs-kwaliteit verhouding.
Ook als je gaat vergelijken met merken buiten de VW-groep staat de Enyaq iV 60 sterk in z’n schoenen. De Kia e-Niro kost ongeveer evenveel (39.040€ voor de 39 kWh / 42.940€ voor de 64 kWh), maar biedt minder binnenruimte en een iets minder aantrekkelijk interieur en design. De vanafprijs van Mustang Mach-E ligt dan weer een pak hoger (48.000€).
Wil je rijtesten zoals deze onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Als ik even de configurator gebruik voor de 60 en enkel die opties aankruis die ook op de concurrent “e-Niro more” (topmodel) aanwezig zijn kom ik ongeveer uit aan de prijs van de 64kWh uit en haal ik makkelijk in de zomer de 450km en in de winter de 380km.
Indien ik de optie leren verwarmde en verluchte zetel en rondom LED aanvink bij de Kia en gelijkaardig bij de Skoda dan is de basis (batterij) bij Skoda duurder dan de full option bij Kia
Sneller DC laden is bij deze Enyaq een optie. Onbegrijpelijk. 50 kW is tegenwoordig zelfs amper snelladen Wie dit bedacht heeft bij Skoda zouden ze moeten verbannen naar Elba ofzo. Eigenlijk is heel het optiebeleid bij Skoda een grote puzzel. Buiten VW group heeft iedereen begrepen dat het simpeler kan.
@Elektrisch Verhaal Inderdaad, een perfide strategie. Veel mensen die niet goed geïnformeerd zijn zullen dit zich kunnen beklagen. Dit is niet het geval in elk land. In Noorwegen bijvoorbeeld niet. Het ligt wellicht dus ook aan de importeur.
Afgezien van dat vind ik het persoonlijk een zeer aantrekkelijke auto voor mijn gezin.
Bjorn Nyland deed er gisteren de 1000km challenge mee en hij is efficiënter (meer aerodynamisch) dan de ID4, met een beter interieur en de typische Skoda slimmigheden.
Alleen de prijs is zoals steeds bij nieuwe EVs veel te hoog.
@David Sommen Bjorn is in ieder een referentie geworden als je wil weten wat een bepaalde EV aankan.
Ik trek een kleine compacte caravan met hefdak (<750kg) met mijn Tiguan, maar ben erg benieuwd naar een realistische test met de Skoda. Hoe ver geraak ik als ik mijn caravan aanhaak? Wordt de actieradius meteen gehalveerd? Ik ben anders wel kandidaat om het eens te testen. Laat ons starten met een ritje van de kust naar de Ardennen. Het hooggebergte is dan later voor een tweede test.😊
Geert, go ahead! Ik zou het resultaat ook interessant vinden.
@Didier, ik denk dat veel mensen hier interesse in hebben! Ook het meerverbruik met een dakkoffer zou een interessant datapunt zijn naar mijn mening.
Zou zeker interessant zijn om een idee te hebben van de impact van een aanhangwagen / caravan op het verbruik.
Is uiteraard extreem groot verschil hoe groot de aanhangwagen is die je trekt, hoeveel wind die vangt, het gewicht, … .
Eigenlijk zou je eerst moeten weten wat gemiddeld het meest getrokken wordt, vooraleer je beslist waarmee de testen uit te voeren.
Een grote caravan, kleine caravan, aanhangwagen voor gereedschap / zakelijke doeleinden, … .
De impact van een dakkoffer is waarschijnlijk eenvoudiger te standaardiseren naar een bepaald % meerverbruik, aangezien dit gewoon bovenop het voertuig staat.
Een aanhangwagen zal, hoogst waarschijnlijk een iets lagere totale impact hebben als je een breder, hoger voertuig hebt (bv. Skoda Enyaq, e-tron, Tesla Model X), t.o.v. een meer aerodynamisch voertuig zoals een Tesla Model 3 bv.
Met skoda Enyaq mag je max 750kg of 1000kg geremd trekken. Een aanhangwagen met bvb 700kg in zou een mooie standaard test zijn, al ben ik zelf meer geinteresseerd in de impact van een dakkoffer:-)
@didier Je kan altijd eens kijken voor zo een batterij aanhangwagen van SKOON om tests mee uit te voeren. Extra voordeel daarmee is dat als de range te dramatisch zakt en je dreigt zonder te vallen dan kan je altijd wat bijvullen vanuit de aanhangwagen :p
Ik heb net een vergelijkende testrit met de Enyaq80 en de Q4 40 gedaan, op dezelfde dag. Ondanks het feit dat ik echt zonder vooringenomenheid wou vergelijken heb ik echt het gevoel dat de Audi iets smoother rijdt en vooral ook geluidsarmer is. Klopt deze impressie volgens jullie?
Lijkt me wel logisch aangezien dat een typische Audi eigenschap is, en je betaalt er dan ook wel voor.