Scania reduceert waterstof projecten en gaat voor elektrisch
Bus- en vrachtwagen-bouwer Scania zal minder gaan inzetten op waterstof, en meer op batterij-elektrische voertuigen.
We schrijven het al 10 jaar; waterstofvoertuigen klinken veelbelovend, maar ze hebben zeker ook grote nadelen. Dat beginnen ze nu blijkbaar ook te beseffen bij het Zweedse bedrijf Scania.
In een persbericht met de titel “Scania’s commitment to battery electric vehicles” zeggen ze de afgelopen jaren serieus te hebben geïnvesteerd in waterstof. Naar eigen zeggen zijn ze ook de enige fabrikant die waterstof-vrachtwagens heeft rijden bij klanten.
Daaruit hebben hun ingenieurs geleerd dat waterstof-vrachtwagens drie keer meer hernieuwbare elektriciteit verbruiken dan batterij-elektrische vrachtwagens. Dat hadden ze natuurlijk 4 jaar geleden ook op eGear.be kunnen lezen, zo hadden ze heel wat Europese subsidies kunnen uitsparen.
Verder is Scania tot de ontdekking gekomen dat waterstofvoertuigen meer onderhoud en herstellingen nodig hebben dan batterij-elektrische voertuigen. Tenslotte hebben ze ontdekt dat waterstof een onstabiel gas is, waarvoor veel voorzorgsmaatregelen moeten genomen worden omtrent veiligheid. Het wetenschapsdepartement zet rasse schreden voorwaarts.
LEES OOK: Hoe maak je waterstof en hoeveel kost het?
Ondanks deze revelaties wil Scania waterstof niet volledig begraven. Ze zien nog wel opportuniteiten om waterstof te gebruiken als stationaire energie-opslag, vooral in desolate gebieden met veel groene energieproductie, én die tegelijkertijd ver verwijderd zijn van het publieke elektriciteitsnet.
Scania heeft momenteel al een elektrische bus in de catalogus, en er zit een elektrische vrachtwagen in de pijplijn. Vanaf nu wil het minstens één elektrisch product per jaar lanceren.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Mss moeten ze eens hun licht gaan opsteken bij Colruyt , daar rijdt sinds december 2020 een 44 tonner van VDL rond op waterstof.
Dit is een test om te zien hoe ze heel hun vrachtwagenpark gaan omturnen nr waterstof
Of misschien moet Colruyt zijn licht eens gaan opsteken bij Scania? Die hebben al 10 jaar vrachtwagens rijden op H2… 🤔
Of Scania en Colruyt en anderen kunnen gewoon tesamen overleggen over “de beste” oplossing met de huidige stand der technologie en wetenschap…
Scania zal eerder moeten gaan zien bij VDL, het zijn zij die die truck gebouwd hebben. Los van dat Colruyt is al meer dan 20 jaar bezig met waterstof. In het centraal magazijn dasseveld rijden al heel lang vorkheftrucks op waterstof. Colruyt produceert heel veel electriciteit, en met de overschot van die electricteit produceren ze waterstof. Het argument van je verbruikt meer electriciteit is geen goed argument; die electriciteit was anders toch verloren.
Trouwens je moet maar eens op internet zoeken nr waterstof regio 2.0
Herman, ik denk niet dat elektriciteit verloren kan gaan. Er zal er in de komende jaren, mede door de elektrificatie van de mobiliteit, veel van nodig zijn we zullen elke geproduceerde kW goed kunnen gebruiken. En dan zie ik niet in waarom je een 66 % energieverliezende en risicovolle omweg via waterstof zou moeten maken, als je de elektriciteit rechtstreeks kan aanwenden om een voertuig voort te bewegen.