Vlaamse dieselauto’s massaal afgekeurd door nieuwe roetfiltertest
In 2022 werden maar liefst 33.308 dieselauto’s afgekeurd op de autokeuring door de nieuwe roetfiltertest. Bovendien gaat het hierbij slechts om cijfers voor een half jaar.
De Vlaamse dieselrijder heeft het niet onder de markt de laatste jaren. Sinds 2017 wordt een groot deel van hen verbannen uit de lage-emissiezones (LEZ), en nu worden ze massaal onderworpen aan een nieuwe strengere roetfiltertest op de autokeuring.
Die nieuwe “deeltjestellertest” (PN-meting) mist zijn effect niet, zo blijkt uit cijfers van GOCA, de koepelorganisatie van Vlaamse keuringscentra.
In 2021, toen de oude roetfiltertest nog in voege was, werden slechts 2.095 dieselauto’s afgekeurd wegens een te hoge uitstoot.
In 2022 steeg dat naar maar liefst 33.308 afgekeurde dieselauto’s.
De test werd pas ingevoerd op 1 juli 2022, dus extrapoleren we de cijfers naar een heel jaar, dan zou het gaan om ongeveer 67.000 afgekeurde diesels per jaar! Dat is 32 keer meer dan vóór de nieuwe roetfiltertest werd ingevoerd.
Euro 5 vaakst afgekeurd
Aangezien de nieuwe roetfiltertest enkel toegepast wordt op euro 5 en 6 diesels, zijn het dus allemaal vrij recente auto’s (bouwjaar 2011 of jonger) die afgekeurd worden. De euro 5’s vallen wel vier keer vaker door de mand dan de euro 6’en.
Wie een rode kaart krijgt door de roetfiltertest, kreeg initieel twee weken de tijd om zijn uitlaatsysteem in orde te laten brengen. Meestal moet de roetfilter vervangen of gereinigd worden.
Garagisten konden de vraag echter niet bijhouden, waardoor de termijn al eens verlengd werd naar 3 maanden, maar ondertussen krijg je bij afkeuring gewoon een groene kaart en mag je het bij de volgende periodieke keuring nog eens proberen.
Euro 4 voorlopig veilig
Oudere dieselauto’s (euro 4 en lager) worden nog steeds onderworpen aan de oude roetfiltertest waardoor deze auto’s vlotter door de autokeuring geraken.
OOK INTERESSANT: De 30 goedkoopste elektrische auto’s in 2023
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Dieselwagens hadden al lang verboden moeten zijn.
Wat velen er ook over mogen denken, ze produceren een pak dijn stof en hebben een vernietigende inpact op onze gezondheid. Vooral nefast voor jonge kinderen.
Alternatieven genoeg denk ik dan.
Auto’s die hier afgekeurd zij worden geëxporteerd naar Oost-Europeese landen en Afrika. Waar ze verder roet in onze atmosfeer mogen pompen!Terwijl hier de gezinnen met een laag inkomen worden gestraft! Wat is de logica hiervan.
Veel grote cruise en vracht schepen stoten nog meer fijn stof uit, ook wouden die afbranden , houtvuren ,vulkaan uitbarstingen en oorlogsvoering stoten nog meer fijn stof uit . Om nog maar te zwijgen over onze industrie. Dat is de tol van onze moderne wereld. We gaan gewoon ons eigen vernietigen langzaam maar zeker.
Dat afgekeurde diesels geëxporteerd worden en ergens anders vervuilen, kan nooit een excuus zijn om hier maar verder te vervuilen. Onze lokale luchtkwaliteit wordt er hier uiteindelijk wel beter op, en ergens anders moeten ze dan ook maar maatregelen nemen om de vervuiling tegen te gaan.
CO2 komt in de atmosfeer.
Roet, NOx, fijn stof,… vervuilen lokaal en zorgen lokaal voor extra zieken (astma bij kinderen bvb) en doden.
vind wel dat ze vanuit de regering dan een slooppremie mogen geven voor deze diesels . nu zetten ze de gewone man dik in het zak . rijke kopen gewoon elke 4 jaren een nieuwe auto
@ PEKKIE
een premie?1 keer niet genoeg?
hoeveel van die diesels zijn er destijds gekocht met een premie van duizenden euro’s wanneer er een roetfilter onderhing?
sommige modellen waren zelfs goedkoper met diesel dan met benzinemotor….
een renault clio bv koste met diesel minder dan 10000€……
premie’s worden betaald door…. de belastingbetaler….
Een slooppremie waar particulieren dan weer een jongere 2e hands diesel, hybride of benzine mee kopen en dan over 5 jaar weer een slooppremie aanvragen?
Ze kunnen beter zorgen dat het voor de gewone man makkelijker en goedkoper wordt om een EV te gebruiken. Ik denk dan vooral aan verlagen van de lasten op elektriciteitsfactuur en gradueel meer btw/accijns op gas, diesel, benzine.
Nu doen ze het tegenovergestelde: bvb elektriciteit is veel duurder per kWh als gas + gekoppeld aan gasprijs. Als je enkel verwarmt op elektriciteit (warmtepomp) wordt je benadeeld, want je hebt geen recht op bepaalde subsidies, en ook het basisverbruik ligt dan niet hoger.
Als je mensen wil laten overschakelen moeten de gebruikskosten van EVs (en Warmtepompen) omlaag. Wie dan de berekening maakt zal al sneller bij een EV aankomen. Daarbovenop mist het capaciteitstarief zijn doel. Je zou moeten beloond worden als je op een zonnige middag 22kW afneemt, en beboet als je dat doet op een windstille winterse vooravond.
Nu ga ik gewoon publiek laden aan 22kW…
Je kan zo een slooppremie ook perfect koppelen aan de aankoop van een EV. Bijvoorbeeld je krijgt de premie enkel wanneer een EV ingeschreven wordt op dezelfde nummerplaat als dat de oude wagen mee rondreed.
En waar ik zeker een voorstander ben van het verschuiven van lasten op elektriciteit naar gas/brandstof ben ik er niet van overtuigd dat dit veel mensen in de richting van een EV gaat duwen, daarvoor moeten de prijzen van EV’s eerst naar beneden.
Persoonlijk ben ik al een tijdje aan het kijken om eventueel een nieuwe auto te kopen. Koop ik ICE dan ga ik voor een dacia sandero (€17.000). De goedkoopste EV die ik als gelijkwaardig zie aan een sandero is de MG4 (€30.000). Dat is €13.000 verschil. Stel nu nog dat een sandero 7l/100km verbruikt en benzine 2€/l kost, dan kan ik met een sandero meer dan 90.000km rijden en goedkoper afzijn dan met een MG4 die net uit de showroom rolt. Veel succes om dan particulieren te overtuigen om elektrisch te rijden met enkel lagere verbruikskosten.
Jeroen D, u vergeet natuurlijk 0 euro BIV, 0 euro rijtaks en veel minder onderhoudskosten. En dan gaan er toch al enkele km. af van uw 90.000.
Dat zullen dan toch niet veel km zijn.
De eenmalige BIV voor een Dacia Sandero 2023 TCe 90 Stepway bedraagt 152,6 €, de jaarlijkse rijtaks 131,6 € en het verbruik van 7 liter aan 2 €/l is ruim geschat. Een MG4 rijdt uiteraard ook niet het hele jaar door op gratis elektriciteit.
Ik zou, alleen al voor de rijervaring, ook voor een elektrische auto gaan maar het prijsverschil bij aankoop voor een particulier blijft wel een punt waar je nog altijd niet omheen kan.
Ja, maar de basis Sandero is eigenlijk maar 11.000. En dan nog ga je er van uit dat elektriciteit gratis is en dat is niet het geval. Niet iedereen heeft zonnepanelen of zelfs een eigen oprit voor laadpaal. Je vergelijkt echt appelsienen met aardappelen. Als ik de berekening deed als zelfstandige bedrijfsleider dan, zelfs met fiscale aftrek en VAA, komt een ICE veel goedkoper uit indien het gaat om een compacte of middenklasser.
Voor wie gratis laadt van een PV-installatie, is de TCO van een EV altijd lager dan die van een vergelijkbare ICE.
Nee niet altijd.
Dat hangt er dan vanaf wat het verschil in aanvankelijke aankoopprijs was, het aantal km dat je met de auto rijdt en hoe lang je die auto in gebruik hebt. En uiteraard ook hoeveel kWh je effectief gratis hebt kunnen laden op een jaar.
Ik ken nog geen enkele EV die in de zomer de overproductie van PV kan laden en opslaan om dan te gebruiken tussen eind oktober en eind maart.
De berekening over gratis laden is sinds begin dit jaar ook niet meer zo eenvoudig. Wie thuis snel en efficiënt laadt zal een hoger vermogen nodig hebben en een hoger capaciteitstarief aangerekend krijgen. Wie trager wil laden om het capaciteitstarief te vermijden en niet van het wil laden zal meer kWh nodig hebben om hetzelfde aantal km af te leggen.
En dan nog hopen dat je auto thuis staat te laden overdag en die dan niet op de baan is of je mag in je TCO berekening ook meteen een thuisbatterij meenemen.
Als particuliere EV rijder sedert 4 jaar kan ik enkel vaststellen dat elektrisch rijden per 100 km ongeveer 5 Euro meer kost dan een benzine of dieselwagen met een gemiddeld verbruik. 1kWh kost momenteel all in 1 euro 13cent bij de goedkoopste leveranciers en geen 30 cent zoals vaak verkeerdelijk wordt geclaimd.
Ik kocht als particulier overtuigd een elektrische wagen doch 4 later voel ik mij serieus bekocht door onze roverheid. Met dank voor het afschaffen van de terugdraaiende teller en invoering capaciteitstarief !Enorm spijtig maar volgende auto wordt gegarandeerd terug ICE want gratis laden op het werk zit er voor mij niet in !!!!!!
ik, man, alleenstaande, arbeider heb in december 2020 mijn eerste nieuwe auto gekocht. Een diesel, lichte vracht camionette dubbele cabine wegens vervoermogelijkheden bij vrijwilligerswerk (bosmaaiers, zeisen edgl). Gedane km 14.000 km. Gezien ik niet financieel de mogelijkheden had en nooit zal hebben vraag ik mij af waar mijn verhaal gaat eindigen als ik in dit en 4-5 jaar met pensioen ga en mijn vrijwilligerswerk nog wat kan/ga uitbreiden … elektrische lichte vracht (Renault Traffic dubbele cabine) was toen en nu nog niet leverbaar. De wil is er, de goesting ook … alleen … er is geen geld voor .. PS als het alleen over spoelen/reinigen van de roetfilters gaat is dit “een simpel” probleem. Roetfilter demonteren en laten reinigen door de vakhandel. In Lier zit er eentje die buiten auto-onderdelen verkoop ook een werkplaats heeft voor diverse dingen waaronder ook het reinigen en spoelen van roetfilters. Alleen begrijp nog niet helemaal hoe het komt dat deze zo massaal dicht komen te zitten … er is toch zoiets als een automatische “schoonbrand” procedure .. of is dit dan weer voor de katalysator … of zit hier de ad-bleu voor iets tussen. In ieder geval nogmaals een uitgavepost, en misschien nog wel jaarlijks terugkerend … jammer, hier was zoals al gezegd, de goesting en de wil voor een elektrische LV maar toen niet leverbaar en nu blijkbaar niet betaalbaar … eens met pensioen enkel nog de fiets op? … schaf dan ook maar ineens RayanAir en consoorten af … die vervuilen véél meer … + al die mensen doen dan “ginderachter” hun geld op ipv hier …
Victor, trager laden vraagt alleen maar meer tijd niet meer kWh … dus uwe kWh/km zal niet omhoog gaan bij trager laden… trager laden is kleinere stroom of Ampère die van het net via lader in uw batterij gaat .. dit is zelfs nog uitstekend voor de levensduur van uw batterij … maw diegene die de mogelijkheid hebben om hun EV op te laden met een gewone 1 fase type “huishoudstekker” doen daar alle voordeel mee … de stroompieken/verbruiken blijven beperkt voor het capaciteitsnetwerk en het is “gezonder” voor de batterij. Bijkomend voordeel : je neemt uwe lader mee in de koffer en je kan eventueel zondags bij de schoonouders opladen … 🙂 …
Beste Mensen allemaal, ik heb samen met 16.000 anderen een deposit betaald voor de SION van Sonomotors. Een auto die tot 5800 km oplaadt met zonnepanelen op het dak, koffer, motorkap, deuren … Gratis energie dus. De auto kost net geen 29.900,-€ heeft een trekhaak, ….en een autonomie van meer dan 300 KM. Ik deed een testrit twee jaar geleden in Amsterdam. Op dit moment zijn de oprichters bezig met een crowdfunding voor definitieve productie. (men is op dit moment bezig met de crashtests). Samen met 16.000 anderen hoop ik dat die lukt. Met vriendelijke groeten, Jan
Als de wagens dan zoals hier 5 op 7 dagen van huis weg zijn om te gaan werken, kan je niks van je zonnepanelen laden, vertrekken om 7u30, terug 18u, dan heb je al niks meer aan je panelen. Bijkomend doen de wagens dagelijks elk bijna 100km woon-werk verkeer, dat is twee keer 20kWh nodig per dag, een doorsnee zonne installatie is 5500W piek, levert dan gemiddeld per dag 5500 * 0.85 /365 = 13kWh. Gedurende de zomermaanden is dit misschien 22 kWh per dag, gedurende de 5 wintermaanden 5kWh of zelfs vaak dagen van niks zoals vandaag. Dus als je dan al thuis bent met je EV en kunt laden krijg je de accu van 70kWh nog voor geen kwart vol met zonnestroom in zomer, in winter kan je er niks mee laden.
En trouwens een zonne installatie kost ook investering + prosumententaks, dus zonnestroom is ook niet gratis, tel je daarbij nog een thuisaccu, ligt de investering nog stuk hoger en dan kan je ook maar 10kWh opslaan van overdag of 1/4 van wat wij dagelijks nodig hebben voor onze wagens.
Deze situatie geldt voor de meerderheid van de werkende bevolking, dat is de hoofdreden waarom zo weinig EV’s verkocht worden aan particulieren.
Die EV’s kan je 80 % van de tijd niet anders dan laden met stroom uit het net, vergelijk dit dan met een diesel die 4.5l per 100km verbruikt bij rijgedrag zoals vele EV’s (100km/u op autostrade), dit aan 2 euro per liter en je komt veel goedkoper uit met brandstofwagen aan verbruik en aankoop, doe je dan nog veel km, dan wegen wegentaks en inschrijving ook helemaal niet door per km.
De enige voor wie het voordelig is, zijn zelfstandige mensen die een hoge aftrekbaarheid hebben van die EV’s en hun stroom ook fiscaal inbrengen, stel anders eens de vraag aan de mensen die hier antwoorden in de rubriek “hoe lang moet je wachten op je EV” en je zult wel zien dat het bijna allemaal zelfstandigen zijn die Ev kopen, op enkele fanatiekelingen na of gepensioneerden die niet veel rijden en die er financieel geen last van hebben dat het duur is.
jan , die sion heeft een 54kwh accu , dus die 300 km autonomie is belachelijk laag . Vrees dat ze gedoemd zijn te mislukken . Komt dit door het gewicht aan zonnepanelen of is hij sowieso inefficient
Marc , heb gelezen dat hoe trager je laad hoe groter het stroomverlies is , kan bij zeer traag laden zelfs 30% zijn . Dus traag laden is verlieslatend
@Marc P: trager laden geeft meer verliezen met als gevolg meer kWh aan de laadpaal om evenveel kWh in de accu van de EV te krijgen. Daar bestaan per merk en type EV genoeg vergelijkende testen over.
@Nilss: wat moet je met een thuisaccu om een EV te laden? Gezien de dubbele verliezen om via een thuisaccu naar de accu van de EV te laden kan je beter rechtstreeks van het net in de EV laden. De capaciteit van een thuisaccu is doorgaans ook veel te laag om iets te betekenen voor de capaciteit van de accu van een doorsnee EV.
@Jan De Koninck: Sion heeft wel grotere problemen dan slagen in een crashtest. De productie wordt jaar na jaar uitgesteld wegens onvoldoende financiële middelen. En jaar na jaar wordt de verkoopprijs naar boven bijgesteld.
Renée, miljoenen Vlamingen zijn thuis overdag en kunnen dus laden van hun PV (waarvan het aantal ook sterk toeneemt). Misschien daar al mee beginnen? En van zij die overdag gaan werken, zijn er ook steeds meer die op het werk kunnen laden, al dan niet van PV, bedrijven worden nu verplicht PV te installeren. De minderheid die ’s nachts van het net moet laden, doet dat aan de helft van de kost van een ICE.
Victor, dat een thuisbatterij voor een EV niet zou volstaan, klopt niet. De Vlaming rijdt gemiddeld 40 km. per dag, en daarvoor volstaat een thuisbatterij ruimschoots.
@Geert een thuisbatterij heeft een capaciteit van 7 kw soms 14 kw. Een gemiddelde EV heeft een verbruik van 18 kwh/100 km. Als je een volle thuisbatterij dagelijks in een EV laadt, zit je met permanente stress of je wel gaat toekomen om je dagelijkse rit te doen
Trouwens al eens naar de verkoopcijfers van EV’s in Duitseland of Noorwegen gekeken ? Daar is men serieus aan het snoeien in de fiscale snoepjes voo EV? De verkoop van nieuwe auto’s in Noorwegen is behoorlijk ingestort. En hier in Belgie krijgen we binnen kort wel een km heffing op ons dak. Het verlies aan accijnzen op fossiele brandstof zal ergens gecompenseerd moeten worden
Tja, wanneer je dan “de gemiddelde Vlaming” bent en je rijdt maar 40 km per dag zou je beter eens nadenken of je daar dan wel een investering van 30.000 – 40.000 € voor over hebt. Tel daar dan nog eens een 1000 tot 1500 € bij voor een laadpaal.
En om 40 km per dag te doen heb je 7,2 kWh nodig. Wil je die 7,2 kWh via PV en via een thuisaccu in de accu van de EV krijgen moet je al minstens met 15% omzettingsverliezen rekenen en dan zit je al aan 8,3 kWh. Mag je bij voorgaande prijzen ook nog eens de prijs van een batterij rekenen van minstens 10 kWh. En de investering in een PV installatie die alleen al voor dagelijks 40 km te rijden dagelijks 8,3 kWh opwekt. Alleen voor de EV. Je kan dan zelfs de productie van PV eb de opslag in de accu niet meer gebruiken voor het thuisverbruik want dat gaat allemaal naar de EV. Wil je PV en accu ook nog eens inzetten voor thuisverbruik zal de accu en de PV installatie nog veel meer moeten produceren.
Nu ja, wanneer er gemiddelde Vlamingen zijn die minstens 30.000 euro voor een EV + 1000 euro voor een laadpaal + minstens 7500 € voor een thuisaccu willen investeren om dan 40 km per dag op zonne-energie te kunnen rijden zal het wel kloppen. Maar dat worden dan wel heel dure km’s.
En in de winter liefst ook nog eens met het openbaar vervoer of gewoon betalend laden via het net.
Herman, voor de gemiddelde 40 km. per dag heb je max. 8 kW nodig, thuisbatterij haalt gemakkelijk 18 kW, je moet in de keuze van je batterij natuurlijk een beetje rekening houden met het gebruik. Stress is helemaal niet nodig, kom je uitzonderlijk niet toe, is er nog altijd het net, aan de huidige tarieven 50% van de kost van fossiele. In Noorwegen haalden EV in 2022 een marktaandeel van 80%, vanaf 2025 is dat 100%, want dan mag er niets anders meer verkocht worden. Het zullen in eerste instantie de benzine- en dieselrijders zijn die het verlies aan accijnzen zullen betalen, door hogere accijnzen op fossiele brandstoffen. Die evolutie is nu al bezig, van elke prijsdaling van diesel wordt de helft afgeroomd door hogere accijnzen, tot 8 keer per jaar.
Het artikel gaat eigenlijk over uitstoot van dieselmotoren. Als we gaan kijken dat nog geen 20% van de opgewekte stroom in België hernieuwbaar is en dat die ook nog eens moet gebruikt worden voor groene warmtepompen, dan kun je stellen dat elektrische wagens minimum voor 85% op stroom rijden van het net, dus uit gascentrales of kerncentrales voor België, voor Duitsland is het nog veel erger, daar rijden ze op bruinkool. Het rendement van een gemiddelde gascentrale voor België bedraagt 45% (het zijn niet allemaal STEG’s met 55%, er zijn zelfs nog turbojets met 20% rendement of STEG in open cyclus aan 30% om pieken op te vangen), reken daarbij transformatie verliezen, transport verliezen, laad verliezen en nog eens omzettingsverlies in EV en een EV komt slechter uit dan een moderne diesel die 35% behaalt voor omzetting vanaf brandstof tot mechanische energie (er zijn al diesels met 40% bij rustig rijden zoals EV’s)
Als je ziet hoeveel uitstoot er is van CO2, zelfs CO, NOx, SOx en fijn stof van onze gascentrales, vaak moeite om onder de normen te blijven met verplichte lastreducties als gevolg, dan weet je dat een EV in totaal door zijn hoger gewicht en dus meer fijn stof van de banden gewoon slechter is voor klimaat en milieu dan een verbrandingsmotor. Enige verschil dat de uitstoot van centrales gecentraliseerd is en niet in de stadscentra terecht komen.
Dus al die nadelen aan EV, het is onbegrijpelijk waarom men ons dit wil opdringen, net zoals bij het sluiten van de kerncentrales zullen ze bij 20 jaar ook moeten toegeven dat ze verkeerd waren om alles in te zetten op zuiver elektrisch en dat op zo korte tijd.
De verkoopcijfers vertalen wat de doorsnee mens erover denkt en wat je ook overal leest, zonder fiscale voordelen voor zelfstandigen, zonder verplichtingen voor leasing en straks voor particulieren zouden er gewoon geen EV’s verkocht worden.
Het stil rijden en snel accelereren als enige voordelen kunnen nooit opwegen tegen alle genoemde nadelen.
@Geert, uwe gemiddelde vlaming die 40 km per dag rijdt zal zich 2x afvragen of hij 60.000 euro voor een EV wil geven 1500 euro voor een laadpaal, 10.000 euro voor een thuisbatterij van 18kw en 10.000 euro voor zonnepanelen . Totaal zit je dan aan 82000 euro. En dan ga je in de winter nog steeds elec van het net halen aan 45 cent/kwh. In jouw bubbel zal dat mss gebeuren, maar 90% van de mensen doen dit niet. Je ziet dat trouwens aan de particuliere verkoop van EV, we zijn 2023 en het marktaandeel EV bij particulieren is amper 1%. EV’s zijn ondertussen al 10 jaar beschikbaar
Herman, alle prijzen die u opsomt zijn zowat het dubbele van de echte prijzen, zeker als je rekening houdt met premies; velen staren zich blind op aankoopprijzen en hebben moeite met rekenen op de lange termijn. Uw reactie is daar een sprekende illustratie van;
Renée, we moeten naar de toekomst kijken. Bijna 1 miljoen Vlaamse gezinnen kunnen vandaag al volledig hernieuwbaar en uitstootloos stroom produceren, dat zal met benzine of diesel nooit mogelijk zijn. We hebben in ons land al meer dan 50 % hernieuwbare productiecapaciteit (en die groeit met de dag), waarvan echter de helft niet kan gebruikt worden door de overproductie van de kerncentrales. 135 jaar zijn wij al verslaafd aan fossiele brandstoffen, dat verander je niet van de ene dag op de andere. En zo zitten we nu in Vlaanderen met de slechtste lucht-, bodem- en waterkwaliteit van West-Europa, en moeten gezinnen naar Noorwegen emigreren voor de gezondheid van hun kinderen. Of hoe 135 jaar verslaving ons blind heeft gemaakt voor de catastrofale gevolgen ervan. Het is een essentiële taak van overheden om via stimulansen daar eindelijk eens verbetering in te brengen.
@Geert u leeft duidelijk in een bubbel, de Tesla Model Y kost 60.000 , een thuisbattery 14kwh excl BTW, excl plaatsing zit aan 10.000 (bron thuisbatterij.be) , een laadpaal van 11kw zit aan 1.500 euro. Weet niet waar jij een EV koopt of al het andere materiaal maar mss ergens bij een obscure cowboy ? En rekenen op lange termijn, das een goeie weet je nog begin 2022 ? 1 kwh thuis laden zat je aan 26 cent, ergens na de zomer rond de 85 cent en nu rond 50 cent. En dan maar zeuren over TCO. Ondertussen lees je dat de netbeheerder problemen ziet aankomen door al die warmtepompen en EV.
Elke dag zien we de gevolgen van wat onze politici omschrijven als “voortschrijdend inzicht” . Dit laat hen toe om hun foute beslissingen te minimaliseren. 20 jaar geleden kreeg je een premie bij aankoop van een dieselwagen, nu ben je een crimineel.
Dubbele van de prijzen?
Geert, kan je me vertellen waar ik voor 5.000 € een thuisbatterij van 18 kWh kan laten plaatsen en waar je nu nog een premie van betekenis krijgt voor een thuisaccu van 18 kWh, zonnepanelen en de particuliere aankoop van een BEV?
Dan bestel ik er direct een tiental om ineens met een mooie winstmarge door te verkopen.
Ik rij al jaren met een BEV, heb al jaren PV en een thuisaccu van meer dan gemiddelde capaciteit.
Mij maak je dus niets wijs wat betreft aankoopprijzen en verbruik. Zijn allemaal praktijkcijfers die ik aanhaal en dan nog aan de lage kant ingeschat. En geen fantasieprijzen.
Goedkope laadpalen daar bij Geert. Ik installeerde vorige maand een laadpaal voor 2200 EUR, gelukkig als zelfstandige dus aftrekbare kost. Dat was trouwens zonder graafwerken of zo gewoon kabel en paal. Subsidies zijn er niet meer, enkel voor zonnepanelen is er een aalmoes van Fluvius.
Inderdaad, het gros van elektrische auto’s wordt door bedrijven of zelfstandigen ingeschreven en dat omwille van fiscale redenen: aftrek en VAA. En voor de goede orde: Al dat fiscaal gedoe maakt de elektrische auto niet goedkoper, het maakt de ICE duurder! Een auto is dus gewoon duurder, punt. Als particulier slaat de balans gewoon hard door naar ICE. Ik zou als particulier geen elektrische auto kopen, misschien tweedehands en dan nog met afgrijzen.
@Geert er is een verschil tussen geinstalleerd vermogen en productie. Vandaag 23/02/2023 om 9u is de productie door wind en zon , 0 kwh. We zijn 100% afhankelijk van kernenergie en gas. Gas dat nog steeds een fossiele brandstof is, en die volgens de groenen de kernenergie gaat vervangen. Het is allang bewezen dat Belgie de komende jaren steeds meer CO2 gaat uitstoten[quads id=1]
Herman, vandaag kan je al kiezen voor 6 elektrische auto’s van 30.000 euro of minder, en dan moeten de Chinezen nog komen. Voor een Tesla Model Y betaal je natuurlijk meer, er zijn ook ICE genoeg die > 100.000 euro kosten. Een thuisbatterij van 8 kWh kost, premie inbegrepen, 6.000 euro. En straks heb je die niet meer nodig, en gebruik je je EV als thuisbatterij.
Hernieuwbare energie herleiden tot enkel wind en zon, getuigt van een zeer beperkte visie, er zijn zoveel meer weersonafhankelijke productiemiddelen en opslagmogelijkheden. Door de kernenergie wordt daar echter niet in geïnvesteerd, niemand gaat investeren in productiemiddelen die niet mogen produceren omdat de niet moduleerbare kerncentrales het net monopoliseren.
We gebruiken in België nog geen 5 % van het hernieuwbare potentieel. En dan is gas inderdaad de enig soepel inzetbare productiemethode, die CO2 produceert en ons afhankelijk maakt van het buitenland. Omdat kernenergie ons decennialang in slaap heeft gewiegd en we geen aandacht hebben gehad voor het hernieuwbaar potentieel, zelfs niet gedurende de twintig jaar na de wet op kernuitstap. Gaan we dezelfde fout blijven maken?
@Geert In Belgie is hernieuwbaar nu eenmaal voor 90% wind en zon, wij hebben geen fjorden zoals noorwegen. Het aandeel hydro en biomassa is super klein in Belgie.Trouwens eff op electricitymap.org geweest , vandaag om 14u kwam 16% van onze elec van hernieuwbare bronnen , dus we zouden niet veel electrisch moeten rijden. Nu u begint over een batterij van 8kwh , ik heb het over een batterij van 14kwh.
Die 6 EV van minder dan 30.000, zijn niet echt bruikbaar toch nt in mijn situatie. En nogmaals particulieren kopen ze niet. Mijn buurman is helemaal om , heeft zijn tweede Tesla van de zaak net in gebruik, laadpaal van de zaak, laadpas. Heel tevreden. Wat koopt ie met zijn eigen geld ? Een fiat 500 benzine, een renault kadjar benzine en een tweedehands mobilhome om op reis te gaan.
En de particulier dat dan via het nieuws leest dat het electriciteits net het niet kan, zal nog minder staan springen om een EV te kopen. De netbeheerder heeft trouwens gezegd dat een EV beter op het middenspanningsnet wordt opgeladen, dus eigenlijk lees je tussen de regels dat men thuis opladen van een EV zal ontmoedigen.
Trouwens de EV gebruiken als thuisbatterij. Heb je gezien welke regeltjes je moet volgen en wat de beperkingen zijn. Je mag maximaal 5kwh afladen, daarmee schiet je niet ver in de winter.
Herman, wat u ziet op vlak van hernieuwbaar, is het verleden. In België werd nooit geïnvesteerd in hernieuwbaar omdat kernenergie die investeringen ontmoedigde. Volgens Energyville gebruikt België nog geen 5 % van het hernieuwbaar potentieel. Zo zijn slechts 2 van onze 9 stuwmeren voorzien van een waterkrachtcentrale.
De 6 EV aan 30.000 euro zijn goed geschikt voor de Vlaming die gemiddeld 40 km. per dag aflegt, uw situatie is niet noodzakelijk die van elke Vlaming.
De netproblemen die België zou hebben (en die in alle geval niet gelden voor wie zijn eigen elektriciteit produceert), kunnen maar beter zo snel mogelijk opgelost worden, constructeurs laten de ICE vallen, verboden op verkoop van ICE volgen elkaar op, en de rest van de wereld zal op het kleine België niet wachten in de race naar elektromobiliteit.
Maar sommigen blijven staren naar het verleden en gaan ervan uit dat dat zal blijven duren, waardoor ze stekeblind blijven voor het potentieel in de toekomst. Ik kan hen een bezoekje aan Energyville in Genk aanraden, daar zie je wat de toekomst in petto heeft.
@Jan De Koninck: ik denk dat je naar een andere EV moet gaan uitkijken dan de Sono Sion. Project is eindelijk definitief afgevoerd.
Ondanks dat de aanvankelijk vooropgestelde verkoopprijs van 20.000 € al gestegen was richting 30.000 € bleek ook dat nog niet rendabel om het project aantrekkelijk te maken voor voldoende investeerders en kopers.
De reden dat deze zonneprojecten falen is dat met de stijgende rente’s en onzekerheden in de markt, het moeilijker is om investeringen te krijgen. En net dat is nodig in de eerste jaren van een start-up. Niet omdat het een slecht idee is.
Op dat vlak had Tesla geluk, want als die zo’n tegenslag hadden gehad een paar jaar voor MS uitkwam en nog eens wanneer M3 uitkwam, dan hadden zij ook waarschijnlijk de boeken moeten neerleggen.
Het Sono Sion project loopt al van Q1 2017.
Dus al 5 – 6 jaar van lage rentes en bijstelling van de verkoopprijs. Dus zeker geen succesverhaal dat door een eenmalige tegenslag plots de boeken moet neerleggen.
Tesla is een totaal ander verhaal. Dat is geen unieke autofabrikant/ontwikkelaar. Alle eieren lagen daar nooit in één mand.
Één dieselwagen met kapotte roetfilter vervuilt evenveel als 729 Euro 5-dieselwagens met goed werkende roetfilter of als 8.493 Euro 6-dieselwagens met goed werkende roetfilter. Dus wie hier met volle verstand komt beweren dat een meetwaarde van meer dan 1 miljoen deeltjes per cm³ gewoon moet toegelaten worden, die heeft er weinig van begrepen. Ook van het onderscheid milieu en klimaat. Zelfs al gaat die Diesel naar export, dan nog is dat een gifstoker minder op onze wegen. Om nog maar te zwijgen van alle andere smeerlapperij dat er uit zo een verbrandingsmotor komt.
Onlangs zag ik Frans Timmermans aan de voedselbank flyers uitdelen om hun oude dieseltje om te ruilen voor een e-wagen. omdat ze die gratis kunnen opladen met hun zonnepanelen of met sociaal tarief. Verder in de rij, was tine vanderstraeten aan het watsappen met de Croo dat dankzij haar overwinstbelasting en nucleaire deal met engie de begroting er weer stralend uitzag. Toen kwam het besef, waar maak ik mij eigenlijk zorgen om?
Je moet wel helemaal gek zijn om een e-wagen op te willen laden via sociaal tarief. Dat tarief ligt dit jaar ruim hoger dan het gemiddelde van het dynamisch tarief. Om dan nog maar te zwijgen wanneer je constant dynamisch gaat laden aan de laagste prijs wat bij een slimme laadpaal geen enkel probleem is.