De Franse autoconstructeur Renault voegt waterstof toe als alternatieve energiedrager in z’n bestelwagen-gamma.
Renault is één van de pioniers van de moderne elektrische auto. Ze kwamen al in 2013 op de markt met de Zoe, een elektrische stadsauto die ondertussen al aan z’n tweede generatie toe is. Verder hebben de Fransen ook de elektrische Twizy in het gamma, en twee elektrische bestelwagens. Het zijn die twee bestelwagens, de Kangoo ZE en de Master ZE, die nu ook met waterstof op de markt komen.
De Renault Kangoo ZE Hydrogen behoudt de 33 kWh batterij uit de puur elektrische versie, maar krijgt daar bovenop een waterstof-brandstofcel die 5 kW vermogen kan leveren. Dankzij de tank die 1,78 kg waterstof kan bevatten (aan 350 bar) stijgt het NEDC-rijbereik van 270 km naar 430 km.
De Kangoo op waterstof komt eind 2019 op de markt en kost 48.300€ exclusief BTW, of 19.350€ meer dan de puur elektrische versie.
De grotere Master ZE Hydrogen krijgt bovenop z’n 33 kWh batterij een brandstofcel die 10 kW vermogen kan leveren. Deze bestelwagen heeft een tank die 4,18 kg waterstof kan stockeren aan een druk van 700 bar. De prijs is nog niet bekend, maar de 100% elektrische versie kost 58.600€ exclusief BTW, en daar zal je naar onze schatting 25.000€ moeten bijtellen voor de waterstofinstallatie. De Master ZE Hydrogen moet midden 2020 z’n marktintroductie maken.