Renault stopt met batterijhuur voor elektrische wagens
Vanaf december 2020 kan je bij Renault geen batterij meer huren bij de aankoop van een elektrische auto. De batterij zal gekocht moeten worden, wat uiteraard het totale aankoopbedrag opdrijft.
Toen de moderne elektrische wagens een 10-tal jaar geleden hun intrede maakten, was batterijhuur een slimme formule om de aankoopprijs van een elektrische auto te drukken. Voor een goeie 20.000€ kon je zo een elektrische auto kopen, en daarbovenop kwam dan een huurbedrag in de grootteorde van 50€ tot 100€.
Renault was de drijvende kracht achter dit concept, en biedt de batterijhuur vandaag nog steeds aan op de ZOE en de Kangoo ZE.
Vanaf december 2020 verdwijnt de batterijhuur in België echter uit de catalogus, zo hebben we uit goede bron vernomen. Het zou zijn omdat het concept wettelijk niet goed geregeld is.
Hierdoor zal je de ZOE vanaf december enkel nog kunnen kopen met koopbatterij. Daardoor stijgt het minimum aankoopbedrag voor een ZOE van 24.400€ (met huurbatterij) naar 32.600€ (met koopbatterij), een verschil van 8.200€.
Renault is het laatste merk om de batterijhuur te laten varen. Eerder deden ook al Smart en Nissan hetzelfde.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Kan je de batterijhuur van Zoë na 4jaar dan omzetten in koopbatterij en voor welke prijs?
Misschien moet VanHaute dat aan zijn garage vragen?
en toch vind ik het een foute beslissing,
de huurformule zorgde ervoor dat de aankoopprijs binnen de perken bleef,
nu gaan veel mensen het huurbedrag extra betalen aan de bank ,zonder er iets voor terug te krijgen(onbeperkte batterijgarantie bv)
renault heeft zijn klanten altijd de mogelijkheid gegeven te kiezen.
Zeker als je kijkt naarde in 2021 uitgebrachte Dacia spring. Prijs rond de 18500€. Trek daar de batterij vanaf, kom je zonder dat pakket misschien op 12000€ voor de auto en huur batterij op 75€. Dat zal Renault niet aankunnen hoeveel daarvan verkocht gaan worden.