Vlaanderen wil premie voor tweedehands elektrische auto’s
De Vlaamse overheid wil zoveel mogelijk tweedehands elektrische auto’s op eigen bodem houden, en onderzoekt daarom de invoering van een aankooppremie.
UPDATE: op 25 September 2023 werd de Vlaamse EV-premie officieel aangekondigd door de Vlaamse regering. Bekijk hier een actueel overzicht van alle auto’s die in aanmerking komen.
Binnen België is Vlaanderen de drijvende kracht wat betreft de inschrijvingen van nieuwe elektrische wagens. Zelfstandigen en vennootschappen kopen het gros van de nieuwe EV’s, gebruik makend van de gunstige fiscaliteit voor bedrijven.
Eens die nieuwe EV’s op de tweedehandsmarkt komen, worden ze vaak “geëxporteerd” naar Wallonië of naar landen die reeds subsidies voor tweedehands EV’s uitdelen. Nederland bijvoorbeeld, geeft tot 2.000€ subsidie (SEPP: Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren) voor particulieren die een nieuwe of tweedehands elektrische wagen kopen.
LEES OOK: Hogere fiscale aftrek voor laadpalen wordt verlengd
Vlaanderen laat nu onderzoeken of die geëxporteerde EV’s hier zouden blijven met de hulp van een aankooppremie.
Hogere prijzen
Een delicate kwestie, want een dergelijke occasiepremie zal er meer dan waarschijnlijk voor zorgen dat de tweedehands EV-prijzen gewoon stijgen. De tweedehandsmarkt is bovendien nu al oververhit, o.a. door vertraagde leveringen van nieuwe auto’s en door de hoge geldontwaarding van de afgelopen jaren.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
2dehands EV prijzen zijn al de hoogte ingegaan, een YT gezien van de verkoop van een ioniq5 met ik denk 13000km is duurder verkocht dan de originele aankoopprijs
laat die premie maar weg . beter een premie voor nieuwe ev tot max 35000 euro . dan zullen de automakers hun prijzen daar wel naar maken
Een premie geven zal idd ook een negatieve invloed hebben op de al hogere algemene prijzen op de 2de handsmarkt voor EV’s.
dat is gewoon pure logica van het menselijk brein (of moet ik zeggen van het menselijk profiteren).
Een andere optie zou gewoon zijn om vervuilende auto’s aggressiever te belasten voor inschrijving… Wil je een EV inschrijven dan moet je 0euro betalen. Maar een diesel van 5 jaar oud krijgt gewoon een (tamelijk) verhoogde inschrijvingstaks. Een wagen van 10jaar krijgt een nog hogere inschrijvingstaks. De 2de handsmarkt zal hierdoor prijzen verlagen omdat die auto’s minder aantrekkelijker worden voor de algemene koper.
allo
hier ben ik weer met mijn mg ev .nu al 27000 km op de teller is nu 2 jaar en 4 maand .dit een betaalbare auto
32000 euro .veel mensen moeten een grotere auto hebben .na een updaete kan ik bijna 400km rijden .na 4 jaar een nieuwe kopen
gtrs van john