100% fiscale aftrekbaarheid plug-in hybrides mogelijks verlengd tot 2024
Het gunstige fiscale regime voor “echte” plug-in hybrides eindigt normaal op 1 juni 2023, maar wordt mogelijks verlengd tot 1 januari 2024.
Vorig jaar besliste de Belgische federale regering heel wat nieuwe fiscale maatregelen omtrent elektrische voertuigen.
Één van de belangrijke wijzigingen is het afschaffen van de 100% fiscale aftrekbaarheid voor “echte” plug-in hybrides. Echte plug-in hybrides die vóór 1 juni 2023 gekocht worden (datum bestelbon telt) genieten nog van de oude regeling. Niet-100%-elektrische auto’s die daarna gekocht worden zien hun maximale fiscale aftrekbaarheid vanaf 2025 dalen met 25% per jaar, om op 0% te stranden in 2028.
De facto betekent dit het einde van de plug-in hybride. Het betekent ook het einde van de gewone hybride en van klassieke benzine- of dieselwagens die op het bedrijf worden ingeschreven.
LEES OOK: Capaciteitstarief wordt uitgesteld naar 2023
Door de algemene malaise op de automarkt (productieproblemen, leveringsproblemen, laagste inschrijvingscijfers sinds 1995, …) overweegt de administratie om de limietdatum te verschuiven van 1 juni 2023 naar 1 januari 2024, zo hebben wij vernomen. Op die manier zou de regering enige ademruimte willen geven aan de Belgische autosector.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
geen goede actie . het milieu heeft geen tijd meer . dus waarom vervuilende auto’s nog belastingvoordelen geven
Manmanman, zo kortzichtig en zo gemakkelijk om weeral op de auto te schieten. Als er een paar cruiseschepen of LNG schepen extra langskomen, is heel de ‘emissiewinst’ van de auto’s weg. Alle kachels op hout stoten pakken meer fijn stof uit dan de auto’s, maar daar doen ze niks aan. Die gehele autofiscaliteit moet op de schop en de huidige regeling gewoon bewaren. Niets is zo energie efficient als fossiele brandstoffen bij de laatste generatie motoren.
Mijn madam rijdt als zelfstandige met een fiscaal perfecte hybride. Na een dik jaar heeft de auto 65% elektrisch gereden. Blijkbaar is dat gemiddelde maar 15% voor bedrijfs-PHEV… Ik zou dat heel eenvoudig oplossen door de benzinekosten-aftrek fiscaal drastisch te beperken maar daar hebben onze wetmakers blijkbaar niet aan gedacht. Voor wie korte ritten rijdt en maar sporadisch een lange afstand (we gingen op wintersport) is een PHEV ecologischer dan een EV want je moet niet continue 50kWh aan overtollige batterijen meezeulen.
@ erwin
gemakkelijkshalve vergeet je wel dat uw phev constant de twee aandrijftechnieken,met alle extra (onderhouds)kosten meezeult.benzinemotor en alle technologie errond en erachter zeul je ook het hele jaar mee om op wintersport te gaan….heeeeeeeeel ecologisch……mss ecologischer(en goedkoper) om sporadisch een benzinewagen te huren?