N-VA wil plug-in hybride langer 100% aftrekbaar houden
N-VA vindt elektrische auto’s nog te duur, en wil daarom de gunstige fiscaliteit van plug-in hybrides behouden tot 2025.
Op 18 mei 2021 kondigde de Belgische regering aan dat er een hervorming komt van de autofiscaliteit. De details kan je hier lezen, maar voor de plug-in hybride komt het er op neer dat die fiscaal zal afgestraft worden vanaf juli 2023.
Bedrijven die nu een “echte” plug-in hybride kopen, kunnen die voor 100% aftrekken voor de gehele levensduur. Plug-in hybrides die aangekocht worden vanaf juli 2023 zouden onder het nieuwe wetsvoorstel hun fiscale aftrekbaarheid zien dalen naar 75% in 2025, 50% in 2026, 25% in 2027 en 0% in 2028.
Volledig elektrisch te duur
Het wetsvoorstel moet echter nog goedgekeurd worden door De Kamer, en N-VA kamerlid Joy Donné heeft er een amendement ingediend om een wijziging te bekomen.
LEES OOK: Conner Rousseau wil dieselsubsidies voor bedrijven afschaffen
Volgens Donné zijn volledig elektrische auto’s, die wel 100% aftrekbaar blijven tot en met 2026, nog te duur aan de onderkant van de markt. Daardoor zullen heel wat werknemers uit de boot vallen voor een bedrijfswagen.
N-VA wil daarom bekomen dat de huidige fiscaliteit voor hybrides blijft gelden tot 2025.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
In Roemenië krijgt men meer dan 9000€ subsidie voor de aankoop van een elektrische wagen , in Belgie 0€ nva zou beter daar iets aan doen zodat er meer mensen elektrisch kunnen gaan rijden!
Voor echte bedrijfswagens geen probleem met 100% aftrekbaarheid (met een beperking van bv. 40000€). Voor salariswagens 0%. Waarom wordt het loon van iemand met bedrijfswagen minder belast dan iemand zonder dit voordeel?
Tegen 2023 zal er keuze genoeg zijn uit EV die qua prijs vergelijkbaar zijn met ICE en plug-in.
Overschot aan gelijk, zeker nu dat blijkt dat de E wagens op hun totale levenscyclus amper 1 % minder uitstoot genereren, waarbij dan ook nog eens na onderzoek blijkt dat het onderhoud van deze E wagens gemiddeld 2,5 maal duurder is dan een gewone auto.
Conclusie: laat ons verder investeren in het verbeteren van de verbrandings motoren, daar zal ons milieu wel gevoelig beter van worden dan de opgeblazen E auto hype !
Ja, dag Jan!
Eens iets breder inlezen in het onderwerp best. Kom je dit nu speciaal trollen op een electro-site? Heel stoer.
Beste Jan,
Als je niets van het onderwerp afweet en enkel kan na-apen wat er in sommige leugenachtige artikelen door e-auto onvriendelijke journalisten geschreven wordt, hou dan a.u.b. beter je mond in plaats van onzin uit te kramen !
Ik rij nu reeds bijna 3 jaar met een volledig elektrische auto, en het is de beste auto die ik al heb gehad en hij heeft me tot nu toe nog geen cent aan onderhoud gekost !
plug – in moeten ze niet teveel bevoordelen .
Wat gebeurt er in werkelijkheid ? Ze laden deze wagens bijna nooit op en rijden dus puur op benzine , daar ze daar een tankkaart voor krijgen
Plug in is een draak van een uitvinding, en dient enkel om het verdienmodel van sommige merken in stand te houden (veel wisselstukken verkopen). Als het aan mij lag waren van 01/2022 enkel nog elektrische wagens aftrekbaar. Met die merken moet je niet veel medelijden hebben. Als je ze in het hoekje duwt zullen ze wel plots tijd en geld genoeg hebben om batterijen te maken. Waar ze het “duur onderhoud” van elektrische wagens vandaan halen weet ik ook niet. Ik zal eens de onderhoudsfacturen van mijn vroegere Mercedes ML naast die van mijn huidige Tesla leggen. Bangelijk hoeveel bladzijden die Duitse facturen waren.
Meet de effectieve uitstoot. Iemand die 30km per dag doet kan met een plug-in kan 100% electrisch rijden. Wie nooit oplaadt koopt idd een plug-in zuiver om fiscale redenen.
Ook aftrek van bedrijfs(loon)wagens zou beperkt kunnen worden tot catalogusprijs van 40k of zeker in de formule voor VAA, de overhied hoeft geen luxewagens te subsidiëren.
Ik rij zelf met een eGolf als loonwagen en kan daar perfect mijn verplaatsingen mee doen.
Op spritmonitor.de kan je zien wat het praktijkverbruik is van plugin hybrides. Voor alle PHEV is dat gemiddeld 4,63l/100km. en dan moet je ook nog het verbruik aan elektriciteit in rekening brengen.
Voor alle benzinemodellen is dat 7,68l/100km. Er is dus wel degelijk winst te boeken. De vraag is wel of de subsidies op deze manier het best besteed zijn.
@Fivari welke subsidies ? Je betaald belastingen op basis van de co2 uitstoot. Trouwens er wordt veel onzin vertelt over firmawagens en hun aftrek. Precies of de fiscus de auto betaald. Niks is minder waar. Stel je koopt een firmawagen van 100.000 euro 100% aftrekbaar, stel je hebt 100.000 euro omzet per jaar. Dus je mag 20.000 euro inbrengen als autokost per jaar (afschrijving op 5 jaar).
Stel je brengt niks in dan is de bedrijfsbelasting 25% op 100.000 = 25000 euro
Na inbrengen van de auto is de bedrijfsbelasting 25% op 80.000 = 20000 euro.
Dus je krijgt op 5 jaar, 25000 euro en dat betekent dat je van die auto van 100.000 toch zowiezo nog 75000 zelf betaald.
Meer nog , aangezien je de auto afgetrokken hebt moet de je verkoopswaarde na 5 jaar inbrengen als inkomen en betaal je er belastingen.
Diegene die beweren dat een firmawagen gratis is, hebben duidelijk hun huiswerk niet gemaakt
Herman, het blijft een subsidie van 25K EUR op 5 jaar voor een luxewagen…
Ik ben zelf niet tegen plug-in hybrides, had lang een Passat GTE salariswagen (gemiddeld verbruik 1.7L/100km), maar momenteel is het aanbod EV zo aan het stijgen dat ze gerust de subsidies voor PHEV gerust kunnen beginnen afbouwen. Vooral omdat er inderdaad misbruik van kan gemaakt worden…
Maar dat is geen subsidie. Een subsidie is een financiële aansporing om het gedrag van de bevolking of van een specifieke doelgroep (dat kan ook een andere overheid zijn) te beïnvloeden in de door de overheid gewenste richting.
Dit is een aftrekmogelijkheid om de arbeidsbelasting (die de hoogste van de wereld is) een beetje te temperen.
Men verkoopt een salariswagen als een ‘voordeel’ terwijl men gewoon ook de belastingen kan verlagen.
Trouwens de belastingsaftrek van PHEV is aan het verminderen, de NVA pleit ervoor om die wat langer aan te houden meer niet
Dat een PHEV 100% aftrekbaar is tov een ICE +-70%, is dus een subsidie voor de PHEV. Bedrijven worden daarmee financieel aangespoord om voor een PHEV te kiezen.
@KB als ik die redenering volg is een fietsvergoeding (100% aftrekbaar) een fietssubsidie; een treinabbo via de werkgever (100% aftrekbaar) een trein subsidie. Want mensen worden aangespoord om met de trein of fiets te gaan werken.
PHEV is onder welbepaalde omstandigheden 100% aftrekbaar, EV is altijd 100% dus nog meer gesubsidieerd maar kiezen nog altijd niet massaal voor EV
De meeste die een PHEV kiezen is enkel voor het lage Voordeel Alle Aard dat ze zelf moeten betalen als werknemer. Ook de korting die de leasemaatschappijen krijgen op een PHEV is meer dan op een BEV
@herman: er zijn nog enkee voordelen die je nog niet vermeld hebt (korting op het btw bedrag van 35%) + aankoop van de wagen met bruto geld uit de firma ( wanneer je als particulier de wagen aankoopt moet je wel eerst belasting betalen op je geld om deze aan te kopen) als je de berekening maakt met de kost om je bruto geld uit je firma te halen om daarmee die wagen van 100000 te kopen dan krijg je wel andere bedragen
@steven 35% korting op het btw bedrag ??? Waar haal je dat ? De BTW is maximaal voor 50% aftrekbaar. En dat van die 100.000 bruto uit de firma klopt natuurlijk niet. Fiscaal ga je de auto over 5 jaar moeten afschrijven , dus ieder jaar 20.000 aftrekken van je omzet. Zoals aangaf in mijn voorbeeld zal de firma 25000 uitsparen, de andere 75000 is netjes belast. Ook niet vergeten dat je na 5 jaar verkoopswaarde terug moet inbrengen als omzet
@KB als we jouw redenering volgen is de fietsvergoeding die een werknemer krijgt een fietssubsidie. En het treinabbonement die sommigen mensen krijgen een treinsubsidie. Want al deze zaken zijn voor 100% aftrekbaar
Inderdaad Herman! Nagel op de kop.
@Herman: Zoals je zelf aangaf is het maximaal 50%. Er bestaan echter 3 methodes om de BTW voor een bedrijfswaden toe te passen . 1 ervan is de forfaitaire methode aan 35%. Met dit is het onafhankelijk hoeveel woonwerkverkeer je hebt en dus voor de berekening gemakkelijker maar het voordeel is meer dan 25000. Do the math…
@steven, ik denk dat jij eens de berekening moet maken, de forfaitaire btw aftrek van 35% is enkel voor de btw en is enkel nuttig als je veel prive km doet. Ik zit aan 50% omdat ik ook nog een prive wagen heb die 6000 km per jaar rijdt
het wordt hoog tijd dat de nva ook eens denkt aan die lagen van de bevolking die geen recht hebben op salariswagens aftrek en voordelen allerhande.
hun vertegenwoordigers zullen wel rijden in dure zware hybridevoertuigen die vaak een pak meer kosten dan een simpel full electr model…
maar dat nva voor de lagere lagen van de bevolking is ondertussen wel duidelijk.
waarvan akte!