58€ boete voor niet laden op parkeerplaats elektrische auto
Op 1 oktober 2022 veranderen er een aantal zaken in de Belgische wegcode. Ook voor elektrische voertuigen komt er een wijziging.
Ze verschijnen steeds frequenter in het straatbeeld, publieke laadpalen met bijhorende parkeerplaatsen. Tot hiertoe mocht eender wie daar parkeren, maar dat verandert op 1 oktober 2022.
Vanaf 1 oktober 2022 mogen er enkel auto’s parkeren die geconnecteerd zijn met de laadpaal. Concreet gaat het dus om volledig elektrische auto’s of plug-in hybrides. De wegcode zegt niet letterlijk dat ze ook moeten laden, “geconnecteerd” zijn is voldoende.
Wie zich niet aan de nieuwe regel houdt kan een boete krijgen van 58€.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Zeer goed nieuws. Maar was het niet zo dat er al enkel elektrische of plug-in voertuigen mochten staan maar dat de verplichting tot aansluiten vergeten was in de wet?
In Antwerpen weet ik 2 Allego laadpalen staan met 2 laadpunten, terwijl er maar 1 parkeerplaats aangeduid is als laadplaats. En er zijn genoeg parkeerplaatsen voor en na. Bizar en frustrerend, vooral omdat er in de buurt erg weinig laadpalen zijn. Als dat als volgende punt eens aangepakt kan worden.
Blijkbaar is het in historische Vlaamse stadscentra ook een trend om de weinige openbare laadpalen te gebruiken als permanente parkeerplaats voor elektrische deelauto’s. Zo schiet het voor de privé rijder uiteraard ook niet op.
Ook “elektrische” drivers schamen zich niet om rustig zelfzuchtig te zijn. Als er geen plicht is tot laden, enkel tot connecteren…In mijn buurt staan e-cars vaak dagen lang op dezelfde plaats. Dat zal dan nu geconnecteerd moeten zijn, maar of dat veel gaat oplossen ?
de wet voorzien,……
maar ook ,controleren,en ingrijpen?
ik ben benieuwd,dit gaat indien toegepast weer geld binnenbrengen,vanmorgen nog aan 2 allegro laadpalen op een parking….1 bezet door mercedes diesel,de andere door een ev die er duidelijk uren blijf staan met volgeladen batterij…..
en ja,ik heb mijn wagen verplaatst toen hij vol was………2×58 € kassa kassa!
Ok ben niet volledig mee. Ik rij met mijn ev wagen naar een nmbs station, plaats mijn wagen aan een laadpaal en begon een laadsessie. Ik neem verder de trein naar bv antwerperpen om te winkelen en eten. Ondertussen is mijn wagen opgeladen maar ik ben dus niet in de mogelijkheid om hem af te koppelen en te verplaatsen. Heb ik dan kans op een boete?
@Smets willem Het artikel is nochtans duidelijk: je moet geconnecteerd zijn , laden of niet speelt geen rol
@Guy: een plicht tot laden zal ook niet veel oplossen. Dan gaat men gewoon trager laden in verhouding tot de tijd die men weg is.
Laadtijd beperken in de tijd lost momenteel bij gewone AC palen ook niet veel op. Dan is het voor veel EV’s gewoon niet de moeite om openbaar te gaan laden.
Een idle fee voorkom je ook door gewoon heel traag te gaan laden.
Bij hoeveel wagens kan je de laadsnelheid instellen ? Tot hoeveel % batterij is common maar de laaadsnelheid ?
Tesla Model 3 kan laadsnelheid aanpassen
Ik viel toevallig op dit artikel.
Onlangs was ik bij Decathlon. De laadpaal (ik denk van Total Energies) had een prijs per kWh en per minuut. Op die manier is het opgelost.