Europa helpt je voortaan beter parkeren
De Europese Unie verplicht vanaf 7 juli 2024 parkeerhulpsystemen op nieuwe auto’s.
De kans is groot dat jij nu op het strand ligt van een Spaans kustdorpje, waar de gemiddelde burger zijn auto parkeert door zowel de auto voor als achteraan een kusje op de bumper te geven. Europa heeft het daar volledig mee gehad, en verplicht daarom vanaf 7 juli 2024 parkeerhulpsystemen op elke nieuwe auto.
Concreet zullen nieuwe auto’s vanaf 7 juli verplicht uitgerust zijn met parkeersensoren achteraan, of een achteruitrijcamera. Deze verplichting gold al voor nieuw gelanceerde modellen sinds 2022, maar nu moeten dus ook modellen die al langer op de markt zijn aan de verplichting voldoen.
Verder treden er op 7 juli nog heel wat andere verplichtingen in voege. Zo moeten nieuwe auto’s ook uitgerust zijn met rijhulpsystemen (ADAS), een zwarte doos (registreert o.a. snelheid, ABS-activiteit, stuurhoek, etc.), een intelligente snelheidsassistent (ISA, systeem dat waarschuwt wanneer je te snel rijdt), verbeterde gordels, een noodremsysteem, vermoeidheidswaarschuwingssysteem, een smartphonegebruik-waarschuwingssysteem en een alcoholslot.
Bedankt om dit artikel te lezen! Wil je eGear.be helpen? Dat kan met tips aan de redactie, een donatie en constructieve discussies in de reacties.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Kwestie van de meer betaalbare auto’s er helemaal uit te halen en het autobezit voortaan voor te behouden voor de elite.
Bruno,
Het doel van bedrijven is winst maken.
Ze merken dat als ze meer winst maken door duurdere auto’s te maken dan goedkopere.
Ook al zijn de verkoopsaantallen mogelijk hoger voor se goedkopere, er zijn nog altijd meer dan genoeg mensen die de meerprijs willen en kunnen betalen.
En dat is niet enkel de “elite”.
Mochten de bedrijven echt enkel aan de elite verkopen, dan gaan de meeste veel minder winst maken, tenzij ze echt extreem hoge prijzen kunnen vragen, en de “elite” dit er blijft voor over hebben en niet naar een ander alternatief overschakeld.