De Nissan Leaf (2018-2022) is een elektrische auto die verkrijgbaar was met twee verschillende batterijen. De 40 kWh biedt 240 km praktisch rijbereik en de 62 kWh haalt 350 km. In 2022 werd de Leaf vervangen door een lichte facelift.
Nissan LEAF prijs
Versie | PrijsEG1 |
---|---|
Nissan Leaf 40 kWh | 36.540€ |
Nissan Leaf e+ 62 kWh | 45.000€ |
EG1 Catalogusprijs inclusief BTW, gedurende de periode dat de wagen nieuw te koop was in België.
Specs & Prestaties
Spec | LEAF 40 kWh | LEAF 62 kWh |
---|---|---|
Batterijcapaciteit [kWh] | 40 | 62 |
Batterijcapaciteit [kWh] Bruikbaar | 38 | 60 |
Aandrijving | Voorwiel | Voorwiel |
Rijbereik [km] WLTP | 270 | 385 |
Rijbereik [km] EGEAR-rangeEG2 | 240 | 350 |
0-100 km/u [s] | 7,9 | 6,9 |
Topsnelheid [km/u] | 144 | 157 |
Vermogen [kW/pk] | 110/150 | 160/217 |
Koppel [Nm] | 320 | 340 |
Verbruik [kWh/100km] EGEAR-verbruikEG2 | 16 | 17 |
CO2-uitstoot [g/km] | 0 | 0 |
Luchtweerstand [Cd] | 0,28 | 0,28 |
EG2 Rijbereik en verbruik, zoals getest door de redactie van eGear.be. Het gaat om waarden over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (15°C tot 20°C).
Nissan Leaf opladen
In onderstaande tabel vind je de laadtijden van een Nissan Leaf, aan verschillende laadpunten.
Laadpunt | LEAF 40 kWh | LEAF 62 kWh | |
---|---|---|---|
| Stopcontact 1-fase 10A / 2,3kW (10%-100%) | 17u00EG3 | 27u00EG3 |
| Wallbox 1-fase 16A / 3,7kW (10%-100%) | 11u30EG3 | 17u00EG3 |
| Wallbox 1-fase 32A / 7,4kW (10%-100%) | 6u30EG3 Beperkt tot 6,6kW | 10u00EG3 Beperkt tot 6,6kW |
| Type 2 3-fase 16A / 11kW (10%-100%) | 11u30EG3 Beperkt tot 3,7kW | 17u00EG3 |
| Type 2 3-fase 32A / 22kW (10%-100%) | 6u30EG3 Beperkt tot 6,6kW | 10u00EG3 Beperkt tot 6,6kW |
| CHAdeMO DC 50 kW (10%-80%) | 45 minEG3 | 65 minEG3 |
| CHAdeMO DC 100 kW (10%-80%) | 45 minEG3 Beperkt tot 50kW | 40 minEG3 |
EG3 Waarden geschat door de eGear.be redactie.
Afmetingen & Gewicht
Afmetingen | Nissan Leaf |
---|---|
Lengte [mm] | 4490 |
Breedte [mm] | 1788 |
Breedte met spiegels [cm] | 2030 |
Hoogte [mm] | 1530 (40kWh - 16" wielen) 1540 (40kWh - 17" wielen) 1545 (62 kWh) |
Wielbasis [mm] | 2700 |
Bodemvrijheid [mm] | 176 |
Koffer [liter] | 385 |
Koffer [liter] Achterbank neergeklapt | 1176 |
Rijklaar gewicht [kg] | 1545-1600 (40 kWh) 1705-1731 (62 kWh) |
Trekhaak mogelijk | Nee |
Zitplaatsen | 5 |
Rijtesten
Lees hier onze rijtest.
Foto’s
Bekijk hier foto’s.
Beschrijving
De tweede generatie Nissan Leaf is een volledig elektrische auto die in Tokyo voorgesteld werd op 5 september 2017. De auto volgde de eerste generatie op, die geproduceerd werd van 2011 tot 2017.
Deze auto was sinds maart 2018 leverbaar als 40 kWh uitvoering. Sinds de zomer van 2019 werd ook de E-Plus versie met 62 kWh accu geleverd. Deze laatste heeft door z’n grotere accu meer rijbereik.
De 40 kWh versie wordt voorwielaangedreven door een 150 pk sterke elektromotor met 320 Nm koppel. Hiermee is hij 41 pk krachtiger dan het oude model. De auto heeft een officieel rijbereik (WLTP) van 270 km. Reken in de praktijk op 240 km.
De 62 kWh uitvoering heeft niet alleen meer accucapaciteit, maar is met z’n 214 pk elektromotor ook krachtiger. In realistische omstandigheden geraakt deze e-auto 350 km ver.
Traag laden kan thuis via een standaard stopcontact of via een wallbox. Publiek snelladen kan via een CHAdeMO lader. De 40 kWh Leaf kan maximaal 50 kW laadvermogen aan, terwijl de e+ (62 kWh) kan pieken op 100 kW, maar continu 70 kW kan verwerken. Geschatte laadtijden vind je hierboven onder “Oplaadtijden”.
Deze Leaf is voorzien van ProPilot, Nissan’s tegenhanger van Tesla Autopilot. Met ProPilot kan de auto semi-autonoom rijden op de snelweg, en autonoom parkeren. ProPilot valt te activeren tussen 30 en 144 km/u.
Begin 2022 werd deze Leaf vervangen door een lichte facelift. De aandrijflijnen bleven identiek, het ging vooral om lichte esthetische veranderingen.