Nieuwe auto kopen? Waarom je beter wacht tot 2021

Nieuwe auto kopen

Je wil een nieuwe auto kopen maar door de recente emissieschandalen weet je niet meer wat kiezen? Hieronder leggen we uit waarom je de aankoop beter uitstelt tot 2021.

Een nieuwe auto kopen neemt voor de meeste gezinnen een serieuze hap uit het budget. Ook onderhoudskosten en belastingen lopen over de levensduur van de wagen aardig op. Daarom kies je best de juiste auto, maar door de snel veranderende milieunormen is het moeilijk om die momenteel te vinden.

Benzine, aardgas of hybride worden nu aangeprezen als milieuvriendelijke alternatieven voor diesel, maar op langere termijn zullen enkel elektrische wagens (en eventueel waterstofauto’s, als het er ooit van komt…) het halen. Het elektrische aanbod heeft echter nog altijd beperkingen, maar dat zal binnenkort veranderen. Als je huidige wagen het nog even kan rekken, dan zijn hier drie redenen waarom je beter wacht tot 2021 om een nieuwe (elektrische) auto te kopen.

1. Aanbod vervijfvoudigt in 2021

Het is geen toeval dat bijna alle grote autoconcerns aankondigen dat ze pas in 2020 hun eerste elektrische wagen lanceren. In 2020 verstrengen immers de Europese uitstootnormen: vanaf dan mag een auto gemiddeld maar 95 g/km CO2 uitstoten, in plaats van 130 g/km vandaag. Om het gemiddelde van hun vloot te verlagen, zullen constructeurs heel wat elektrische wagens moeten verkopen, want die tekenen een nuluitstoot op.

elektrische wagens in 2021

Door creatief lobbywerk zijn autofabrikanten er in geslaagd om overgangsmaatregelen te bekomen, waardoor de nieuwe eisen pas effectief gelden in 2021. Daardoor zullen we tegen 2021 een stortvloed aan elektrische modellen zien verschijnen. De NGO T&E voorspelt dat het elektrische aanbod zal vervijfvoudigen, van 20 modellen vandaag, tot 100 modellen in 2021. Tot dan willen de autoconstructeurs nog zoveel mogelijk oude benzine- en dieselmotoren slijten om hun winst te optimaliseren.

2. Elektrische auto goedkoper in 2021

De meeste huidige elektrische wagens zijn duurder dan hun benzinegevoede equivalenten, maar het prijsverschil zal kleiner worden in 2021. Enerzijds omdat fabrikanten door de nieuwe CO2-normen heel wat EV’s zullen moeten verkopen, en dus aantrekkelijk geprijsde modellen in de showrooms zullen moeten zetten. Anderzijds omdat batterijen, de duurste component van een elektro-auto, steeds goedkoper worden.

3. Hopeloos verouderd

Quasi elke niet-elektrische auto die je vandaag koopt, zal in 2021 verouderd zijn wat milieunormen betreft. Dergelijke wagens zullen ongetwijfeld geviseerd worden voor belastingverhogingen. Als je met je auto een jaar of 10 wil doen is dat niet leuk. Ook als je hem na 3 à 4 jaar van de hand wil doen, wordt dat een probleem. De herverkoopwaarde voor “vervuilende” auto’s zal immers drastisch dalen, net zoals de afgelopen jaren met dieselwagens gebeurd is.

Conclusie

Wil je een nieuwe auto kopen die voorbereid is op de toekomst, dan kan die maar beter elektrisch zijn. Als je echter niet je zin vindt in het huidige aanbod, of het budget niet hebt, dan kan je beter wachten tot 2021. Vanaf dan zal de keuze vergroten en zullen de prijzen competitiever worden. Wil en kan je nu al elektrisch rijden, dan moet je dat uiteraard gewoon doen!

Vond je dit artikel nuttig?

Overweeg dan om eGear.be te steunen via Patreon, zodat we artikels zoals deze kunnen blijven schrijven. Dat kan al vanaf 1$.