Nieuwe auto kopen? Waarom je beter wacht tot 2021
Je wil een nieuwe auto kopen maar door de recente emissieschandalen weet je niet meer wat kiezen? Hieronder leggen we uit waarom je de aankoop beter uitstelt tot 2021.
Een nieuwe auto kopen neemt voor de meeste gezinnen een serieuze hap uit het budget. Ook onderhoudskosten en belastingen lopen over de levensduur van de wagen aardig op. Daarom kies je best de juiste auto, maar door de snel veranderende milieunormen is het moeilijk om die momenteel te vinden.
Benzine, aardgas of hybride worden nu aangeprezen als milieuvriendelijke alternatieven voor diesel, maar op langere termijn zullen enkel elektrische wagens (en eventueel waterstofauto’s, als het er ooit van komt…) het halen. Het elektrische aanbod heeft echter nog altijd beperkingen, maar dat zal binnenkort veranderen. Als je huidige wagen het nog even kan rekken, dan zijn hier drie redenen waarom je beter wacht tot 2021 om een nieuwe (elektrische) auto te kopen.
1. Aanbod vervijfvoudigt in 2021
Het is geen toeval dat bijna alle grote autoconcerns aankondigen dat ze pas in 2020 hun eerste elektrische wagen lanceren. In 2020 verstrengen immers de Europese uitstootnormen: vanaf dan mag een auto gemiddeld maar 95 g/km CO2 uitstoten, in plaats van 130 g/km vandaag. Om het gemiddelde van hun vloot te verlagen, zullen constructeurs heel wat elektrische wagens moeten verkopen, want die tekenen een nuluitstoot op.
Door creatief lobbywerk zijn autofabrikanten er in geslaagd om overgangsmaatregelen te bekomen, waardoor de nieuwe eisen pas effectief gelden in 2021. Daardoor zullen we tegen 2021 een stortvloed aan elektrische modellen zien verschijnen. De NGO T&E voorspelt dat het elektrische aanbod zal vervijfvoudigen, van 20 modellen vandaag, tot 100 modellen in 2021. Tot dan willen de autoconstructeurs nog zoveel mogelijk oude benzine- en dieselmotoren slijten om hun winst te optimaliseren.
2. Elektrische auto goedkoper in 2021
De meeste huidige elektrische wagens zijn duurder dan hun benzinegevoede equivalenten, maar het prijsverschil zal kleiner worden in 2021. Enerzijds omdat fabrikanten door de nieuwe CO2-normen heel wat EV’s zullen moeten verkopen, en dus aantrekkelijk geprijsde modellen in de showrooms zullen moeten zetten. Anderzijds omdat batterijen, de duurste component van een elektro-auto, steeds goedkoper worden.
3. Hopeloos verouderd
Quasi elke niet-elektrische auto die je vandaag koopt, zal in 2021 verouderd zijn wat milieunormen betreft. Dergelijke wagens zullen ongetwijfeld geviseerd worden voor belastingverhogingen. Als je met je auto een jaar of 10 wil doen is dat niet leuk. Ook als je hem na 3 à 4 jaar van de hand wil doen, wordt dat een probleem. De herverkoopwaarde voor “vervuilende” auto’s zal immers drastisch dalen, net zoals de afgelopen jaren met dieselwagens gebeurd is.
Conclusie
Wil je een nieuwe auto kopen die voorbereid is op de toekomst, dan kan die maar beter elektrisch zijn. Als je echter niet je zin vindt in het huidige aanbod, of het budget niet hebt, dan kan je beter wachten tot 2021. Vanaf dan zal de keuze vergroten en zullen de prijzen competitiever worden. Wil en kan je nu al elektrisch rijden, dan moet je dat uiteraard gewoon doen!
Vond je dit artikel nuttig?
Overweeg dan om eGear.be te steunen via Patreon, zodat we artikels zoals deze kunnen blijven schrijven. Dat kan al vanaf 1$.
Wachten is een slecht idee nu een volledig elektrische wagen kopen is nog steeds beter dan een vervuilende wagen.Je rijd dan al tot 2021 of langer met proper en leuker en goedkoper. Nu krijg je tot €4000 premie van de overheid en geen wegentaks.En je mag overal binnen in de steden.Wachten is voor de kippen voor het ei om uit te komen.
Er zijn al hybrides die ruim onder de 95 CO² duiken.
Daar zit je dus safe mee, tot na 2021.
Waar we wel van af moeten zijn die macho-power-bakken met meer PK’s dan nodig om in de file te staan…
Ik ben het er ook niet mee eens dat je beter wacht. Als je een auto kan vinden in het huidige aanbod die aan je noden voldoet en binnen je budget past, is er geen enkele reden de stap nog niet te nemen.
In 2021 kan je weer een nieuw artikel maken met exact de zelfde argumenten, enkel wat andere cijfers: nog meer modellen, nog goedkoper, nog meer verouderde ICE autos
Zoals ik dus zeg op het einde: wie wil (z’n zin vindt in het aanbod) en kan (het budget heeft) moet het gewoon nu doen.
Wat ik vooral wil zeggen is: wie nu op het punt staat om een benzine/cng/hybride auto te kopen, kan beter wachten tot hij zich een elektrische kan veroorloven.
Tja, ik word altijd nogal moe van de ‘zero emmision’ claim van elektrsche auto’s. Waar praten we over zolang de huidige elektriciteit produktie nog niet duurzaam is…. Nou ja mischien kunnen de bruinkool centrales wat lager open blijven als we wat meer over stappen op elektrisch rijden…. Om maar te zwijgen over alle investeringen die nog gedaan moeten worden in het netwerk.
@Biker
Al nagedacht hoeveel electriciteit gebruikt wordt in de productie van benzine? Zowat evenveel als een EV verbruikt voor de zelfde range als de benzine oplevert.
In België zijn trouwens geen centrales op kool meer.
Ik ben trouwens, net als de meeste EV rijders, op een groene stroom plan. Voor elke kWh die ik verbruik moeten zij 1kWh 100% groene stroom aanmaken. Ik zit bij Eneco. Dit wil zeggen dat het in België uit zon, wind of water geproduceerd wordt. Veel groener kan niet.
Je moet niet enkel kijken naar het worst case scenario, maar ook naar de realiteit. De meeste EV rijders zijn zeer bewust bezig met waar hun stroom vandaan komt!
Surya :-))))))….alleen is de vraag hoeveel % van die groene stroom in uw EV terecht komt hé ;-p of woon je vlak langs die
productie eenheden ;-p
Veel mensen worden niet uitgenodigd om een elektrische auto te kopen, dealers staan niet te springen om deze wagens aan de man te brengen. Hoe zou dit komen? Infrastructuur van onze garagehouders is nog onvoldoende aangepast, komt daarbij nog is dat er op dit moment een tekort is aan geschoold personeel voor het herstellen van een conventionele wagen laat staan een elektrisch aangedreven voertuig. Het aanbod van betaalbare wagens (elektrisch of plug in) is te klein. Indien je toch de keuze maakt is het heel belangrijk om de wagen en de dealer goed te evalueren vooraleer over te gaan tot aankoop. Veel succes aan de moedigen.
@stefan
Dat is ook niet van belang. Het feit is dat ik door mijn verbruik ervoor zorg dat die groene stroom geproduceerd wordt. Of die nu door mij of door mijn buur verbruikt word maakt niet uit. Hoe meer ik rij, hoe meer groene stroom er op het net gezet wordt op mijn kosten.
Wat maakt electrische auto’s duur ? Enerzijds de beperkte productie en verkoop. Anderzijds de batterijen. Batterijen worden idd steeds goedkoper, maar ook performanter : sneller opladen en langere levensduur zijn minstens even belangrijk als de lagere aankoopprijs. Gelukking zijn er op dat vlak ook grote technologische verbeteringen op komst !
Met zonnepanelen op het eigen dak en bijpassing via groene stroom van een lokaal windmolenpark waar je lid bent van een coöperatieve vennootschap, ben je wel heel erg zeker dat je op groene stroom rijdt!
Voor echt groene stroom kan je immers kiezen, ook al is het niet de allergoodkoopste oplossing. Voor een omschakeling naar duurzame energieoplossingen zal echter iedereen vroeg of laat moeten betalen…
Rijden op groene stroom kan best wel de goedkoopste oplossing zijn. De werkgever stelt gratis laadpalen ter beschikking op de parking van het bedrijf (ligt nogal voor de hand anders zou niemand zijn dieseltankkaart willen inruilen tegen een e-laadkaart). De overschot van mijn PV productie verkoop ik via de thuis laadkabel met kWh teller ook nog eens aan de werkgever en de andere download is 100% groene stroom van Ecopower verrekend tegen kostprijs aan de werkgever. Groen en gratis + extra winst op de overproductie thuis. Groen kan dus wel degelijk ook economisch rendabel zijn.
Ik persoonlijk vind het een politiek spelletje. Later wat gedaan met de versleten batterij ‘s? Waarom geen prioriteit naar waterstof? Nu diesel verbannen wordt is er meer co2 uitstoot door SUV’s en andere…
Wat indien iedereen overstapt naar elektrische wagens? rijtaks op elektriciteit? 🙂 . België moet toch genoeg belastingen moeten heffen om nr één van de wereld te blijven!!! Kort en bondig … geen deftige studie en een politiek spelletje.
Door de zwakke regering die we momenteel hebben is de verkoop met 30 procent tot op heden voor BMW gedaald. Dat kan tellen. Niemand weet waar we naar toe gaan binnen drie jaar… Niemand durft te beslissen… Diesels moeten eruit maar de euro 6 norm is quasi nihil vervuilend… Leuk voor de mensen die destijds hebben gekocht… En de vraag van 5 miljard euro … waar gaan de taksen mee gecompenseerd worden ? Gaan we dan idd per km verplaatsing betalen ? Het zit er aan te komen…
In Thailand is een maand geleden een enorme betoging geweest omdat de diesel was opgeslagen met 5 cent… Wanneer in België ?
hallo , ik weet het niet meer ! Ik zou graag een nw auto kopen, mss wel elektrisch ! Maar veel keuze is er niet ,veel kleintjes ,maar als je met een gezin bent ,hoe dan?Ik vind het schandalig dat er tot op heden, nog steeds diesel en zware auto s mogen worden verkocht, omwille dat ze weten dat er problemen komen!Veel mensen kopen nu nog een diesel ,omwille van de goedkopere prijzen, zou de regering niet beter reageren daarop!!! Baneen laat ze maar doen,lze moeten het maar weten! Zo hypocriet vind ik dat?Besluit ik weet echter niet meer wat ik nu moet kopen!Wat gaat zijn na 2021,stroom te kort???Tzijn nu al problemen aan het komen
misschien eindelijk eerlijke autotaxen: prijs per kilometer, dan is er tenminste een reden om wat minder de wagen te nemen.
Zolang de wagen belachelijk goedkoop is gaan mensen zich echt niet anders verplaatsen.
betreffende het bewuste energietekort,wees er maar zeker van dat dit een bewuste strategie van electrabel is,begint toch op te vallen niet?elk jaar wanneer de produktie van zonnepanelen daalt ligt die oude brol van kerncentrales wel voor iets stil,en ja hoor de zon schijnt en wie is terug op appel?
energietekort en overproduktie zijn nu eenmaal goed voor de prijzen…..
wat dat laden betreft,simpel een wagen laden doe je meestal tijdens de nacht,wanneer er zowieso minder vraag is,dus je draagt zelfs nog bij aan de stabiliteit van het net.
ik zou johnny aanraden,wacht tot het salon en loop daar eens rond,mss vind je je gading wel.
reeds drie jaar rijden we met 3 cng wagens , tot onze volle tevredenheid , momenteel voor ons een volwaardig alternatief in afwachting van een nog betere oplossing zoals waterstof of volledig electrisch
als verhuurder en invoerder van Electrische scooters beseffen wij ook dat de toekomst zal bestaan uit diverse mogelijkheden en niet 1 type van aandrijving die de markt zal domineren.
Electrisch voor de stad en relatief korte afstanden, cng of waterstof voor langere afstanden , benzine of Diesel met de nieuwste technologie aan boord zal vermoedelijk ook nog een rol blijven spelen .
Het is de overheid die de zaken in beweging zet door fiscale stimulering.
@ Steff, laat nu net DE overheid de fiscale stimulering aan het afbouwen zijn …
€4000 krijg je als premie al niet meer.
Wel nog GEEN BIV.(in Vlaanderen …)
Rijtaks … ????
Heeft iemand al eens gaan horen wat het kost om een elektrische wagen te VERZEKEREN ??? …wel val niet op uw gat …
Daarbij komt nog dat ik deze zomer bij een Hyundai dealer te Geel ben binnengewandeld om een ELEKTRISCHE KONA te bestellen …en … stond terug buiten ZONDER … “Wij verkopen GEEN FULL ELEKTRISCHE WAGENS AAN PARTICULIEREN … ????????????????????????
Dat de elektrische wagens zoveel kosten … OK er zijn een aantal factoren die dat zouden rechtvaardigen : MINDER in aantal en de BATTERIJ.
MAAR daar zijn ook faktoren die DAT TEGENSPREKEN … HEEL WAT MINDER COMPONENTEN en EENVOUDIGERE PRODUCTIE.
BENZINE/CNG/LPG stoot CO2 uit en die MOET naar BENEDEN
DIESEL stoot ROET uit en die moet OOK NAAR BENEDEN …
BEIDEN gaan in de toekomst EXTRA BELAST worden omdat DE OVERHEID BOETES moet gaan betalen aan EUROPA, want we halen de NORMEN NIET !!!!!!
ZUIVER ELEKTRISCH is de BESTE OPLOSSING maar …
aanbod TE LAAG,
prijzen VEEL TE HOOG,
laadmogelijkheden in BELGIË = BELACHELIJK, TE VEEL PK’S = hoge verzekering, …
T’is momenteel nog voor “the happy few”.
We zitten volop in een overgangsfase, welke beslissing je nu ook neemt is eigenlijk een SLECHTE … en de overheid speelt hierin een dubieuze rol.
Bezie de brandstofprijzen eens hoe hoog ondanks de lage ruwe olie prijs ????
De GELE HESJES zijn op komst, let maar op.
En ik denk dat het sneller gaat gebeuren dan dat we vermoeden …
WACHTEN IS DE BOODSCHAP !!!!!!!
(Dus de TITEL klopt … maar met den uitleg die erop volgt neemt de auteur toch een paar serieuze bochten … maar allez dat mag ook eens een keer hé … 🙂
Electrisch rijden?? De reden waarom Belgie ongeveer in alles “achterop loopt” of “stilstaat” is de legendarische en nog steeds actuele rechtsonzekerheid op alle vlakken. Wat je ook beslist, privé of zakelijk, het is altijd een gok want 1 dag later worden de regels waarop jij je gebaseerd had, zonder enige schaamte totaal veranderd.
dat is inderdaad het grote probleem in be.
onbetrouwbare politiek.
Ik lees nergens iets over de elektriciteitsproductie. Hoe gaan we verbruiks’boom’ van die energieomslag naar elektrische aandrijving produceren en verdelen… en vooral ook financieren? Over wat soort overgangsperiode spreken we op dit vlak? – Leg dit naast het risico op black-out dat we de laatste maanden voorgeschoteld kregen… Dat is nog wat anders dan onbetrouwbare politiek(-ers) rond fiscaliteit van ons vervoer… 🙁
over die black out, komen ze al jaren mee af,telkens het kouder wordt zijn ze er weer met hun gestook.
het beste bewijs dat er al jaaaaaren niets aan gebeurt,en electrabel maar laten aanmodderen met hun aftandse brol.
Vooral nieuwe technologie met batterijen die veel sneller kunnen geladen worden, veel minder capaciteitsverlies hebben ,veel langer mee gaan ,en goedkoper zijn, en ook nog is beter zijn voor het milieu zullen zorgen voor een mogelijke doorbraak , het is nog af te wachten wat de bevoorrading van elektriciteit betreft , en uiteraard de prijzen !
Manu De Clercq, waar ziet u een verbruiksboom? Volgens het Mobility Research Center van de VUB zorgen 10% EV (en daar zijn we nog lang niet aan toe) voor een meerverbruik aan elektriciteit van 1,4%. Volgens Elia verbruikten wij de laatste jaren zo’n 2% per jaar minder. Waar zit dan het probleem?
Groenf stroom en is inderdaad belangrijk.
Maar wat ik voorstel is dat er eens wat meer geschteven wordt ovet de duurzaaheid en betrouwbaarheid van zo een EV.
Hoe zig het met de capaciteitvan de battetijen nq 5 j wat is dan nog uw actie radius… kan je ermee naar Italie in de zomer en in de winter een week boven op de berg bij min 20 graden in Val Tho…
Of heb je constant problemen en dure extra kosten zoals taxi’s of vervanwagen om op wintervakantie te gaan…enzoverder.. Eerst de bewijzen dat een duurdere aankoop effectief zo goed is voor het milieu want batterijen vervangen heeft ookeen impact op het milieu na 5j…
Onze mening over de groepsaankoop Autosalon 2019:
De 4 wagens die in aanmerking komen zijn de Peugeot iON (een zeer kleine wagen met tevens een zeer kleine actieradius), Zero-emissiepremie 4.000 € – groepskorting : 9.718 €. Dan hebben we de Renault ZOE met de zwaarste kWu motor, geen snellader en met huur batterij (kan ook aangekocht worden prijs +- 3.500 €), Zero-emissiepremie 4.000 € – groepskorting : 2.250 €. Dan de Nissan Leaf (zeer ruime wagen), Zero-emissiepremie 3.500 € – groepskorting : 907 €. De 4de wagen is de Hyundai KONA ( een SUV), Zero-emissiepremie 3.500 € – groepskorting – 3.50 €.
Betreffende de Zero-emissiepremie : U moet minstens 3 jaar met de wagen rijden anders moet het bedrag terug betaald worden, ook iets wat men pas verneemt als de premie is toegestaan. Bij eventuele verbreking van de huur batterij zijn er hoge kosten, houd hier dan ook rekening mee en lees altijd goed de voorwaarden.
Eigenlijk begrijpen wij niet waarom men niet op al deze voorgestelde EV’s dezelfde korting geeft van 9.718 €, dit is gewoon belachelijk, zo zal men zeker niet meer elektrische wagens verkopen, daar de korting op bv. de Nissan Leaf slechts 907 € is en op de Hyundai KONA nog minder amper 350 €.
Ga zelf naar de verschillende dealers en U zal zeker in de meeste gevallen meer voordelen of kortingen krijgen, zoals bv. met stockwagens enz.
Indien U niet een ruime gezinswagen nodig hebt, zouden wij voor de Renault ZOE gaan, doch niet voor de huur batterij, daar de dealers moeilijk doen of zelfs weigeren met de overname hiervan, bij aankoop van onze Nissan Leaf eind 2016 was er zelfs een officiële Nissan dealer die weigerde ons een Leaf te verkopen met huur batterij, gewoon schandalig en ongelooflijk dat Nissan dit toelaat. Tevens is men verplicht bij de huur van de batterij een omnium verzekering te nemen en ook de batterij afzonderlijk te laten verzekeren, dit wordt niet gezegd bij aankoop (dus een extra kost van minimum 700 €), ook zijn er veel verzekeraars die niet weten hoe een elektrische wagen te verzekeren.
en wat gaan ze dan doen na 2021 met de wagens die nu rondrijden, juist ja naar het buitenland uitvoeren en daar zullen ze blij zijn. ze rijden er daar nog een jaar of 15 mee rond. en ze hebben ze aan een zeer goeie goedkoope prijs, is nu al aan de hand. maar wij in europa leven op een andere wereldbol dan de rest.
Het onderwerp “nieuwe auto kopen” is nooit uit de lucht, er zijn al hele bibliotheken volgeschreven en toch blijft het aan cruciale informatie mankeren.
1. Fabrikanten brengen kleine “koekendoosmotoren” op de markt. Drie cilindertjes, een 1000 ceeceetje met +120 PK. Zonder turbo lukt het zéker niet zulke cijfers te halen maar die dingetjes komen wel vlot mee in het verkeer en iedereen laat zich een rad voor ogen draaien met de geweldige prestaties. Maar een mensenleven-met-auto bestaat toch niet alleen uit rondkruipen in de stad? Hoe geraak je met zo’n ding in Zuid-Frankrijk of Spanje en loopt zo’n motor niet heet in de Pyreneeën of de Alpen? Welke is de levensduur van zo’n machine, gaat na 50 à 70.000 Km het licht uit?
2. We worden door de fabrikanten verplicht hun flauwe kost te consumeren. Het ene na het andere model kan je al niet meer met handgeschakelde bak krijgen, ’t is al automaat wat de klok slaat. Niemand staat er bij stil dat er mensen zijn die zoiets niet willen. Jamaar, ’t is zo gemakkelijk in de files. En dan, ben ik te lui en te vadsig geworden om mijn linker been op te heffen? Neen, ben ik niet en voor de rest wordt ik zenuwachtig van een automaat. Dus, bijhouden die brol.
3. En als we nu eens CNG kozen? Lijkt in vele opzichten een leuke optie. Maar dat verbrodden VW & co het feestje met benzine tankjes van 9 liter in te bouwen. Hoe geraak je met zo’n ding alweer in Zuid-Frankrijk of Spanje? Dus bedankt ingenieurs om geen realistisch werk te leveren en steek dat leuke Auditje maar in …
4. Allez elektrisch dan? Ook al zouden we wachten tot 2021, wat gaat dat veranderen. Met alle respect voor al die mooie waarden over autonomie enz maar wat schiet daar nog van over als je een berg op moet? Hopen dat je boven geraakt en dan een beetje bergaf rijden om de batterijen terug op te laden?
Beste heren politici, wil u nu aub eens 1x, één enkele maal, iets doen voor de burgers die u een stem gaven? Het mes op de keel van de fabrikanten graag en alleen realistische modellen op de markt brengen anders geen toelating om die vodden op onze wegen te laten rijden. ’t Is de enige manier hoe u eens kan zorgen voor een daling van het frustratieniveau.
Renault gaat met z’n dacia-aanbod lpg-benzine motoren aanbieden. Zijn ze een lonesome cowboy inzake keuze voor lpg? En is het een goede keuze voor de gebruiker? Alvast veel goedkoper bij aankoop dan de elektrische wagens en ook milieuvriendelijk. Enkel grootverdieners en zelfstandigen kunnen zich (wegens fiscaal voordeel) een elektrische wagen permitteren. Welke keuze heeft de middenklasse… Wachten tot het elektrische aanbod stijgt en de aankoopprijs zakt? Kan nog jaren duren. Of nu al voor de redelijk zeldzame lpg-motor gaan? Graag jullie mening.