Wat is een milde hybride ?
De milde hybride auto wordt steeds populairder, maar er bestaat nog veel verwarring rond. In dit artikel leggen we uit wat een milde hybride is, en wat het verschil is met een gewone hybride, plug-in hybride en elektrische auto.
De geëlektrificeerde auto is een veelkoppig beest. In volgorde van meer naar minder elektrificatie hebben we de volledig elektrische auto (BEV), de plug-in hybride (PHEV), de gewone “full” hybride (HEV) of “zelfopladende hybride” zoals Toyota hem noemt, en de milde hybride (MHEV).
Gewone vs. milde hybride
Al deze types geëlektrificeerde wagens worden door sommige automerken, vaak moedwillig, op een hoopje gegooid. Vooral het verschil tussen de gewone hybride en de milde hybride blijft voor veel consumenten vaag.
De gewone “full” hybride heeft een verbrandingsmotor bijgestaan door een elektromotor en een batterij, die krachtig genoeg zijn om, al is het maar enkele kilometers, volledig elektrisch te rijden. Zonder de tussenkomst van de verbrandingsmotor dus. Hier vind je een overzicht van alle gewone hybrides die momenteel op de markt zijn.
De milde hybride wordt op zijn beurt eveneens bijgestaan door een elektromotor en een batterij, maar deze zijn niet krachtig genoeg om de auto zonder de hulp van de verbrandingsmotor aan te drijven. Het systeem zorgt wel voor remenergie-recuperatie, het ondersteunt de verbrandingsmotor bij acceleratie en het zorgt er voor dat de verbrandingsmotor vroeger kan uitschakelen bij het uitbollen. Het is in feite een doorgedreven start-stop systeem.
Bij de milde hybride is de elektromotor meestal gewoon een krachtigere versie van de elektrische startmotor. Verder werkt de elektromotor en de tractiebatterij vaak op een 48 Volt systeem. Dat is 4 keer meer is dan het standaard elektronisch systeem in een auto (12 Volt), maar tot 12 keer minder dan het voltage in een gewone hybride (600 Volt). De energie-uitwisseling tussen het 12 V en het 48 V systeem in de milde hybride, gebeurt door middel van een DC-DC converter. Bovenstaande video legt uit hoe het juist werkt bij een Audi A3 35 TFSI.
Voordelen van milde hybride
Het belangrijkste voordeel van een milde hybride is dat hij brandstof (en dus CO2) bespaart. Reken in de praktijk op 5% à 10% ten opzichte van een vergelijkbare brandstofmotor zonder mild hybride systeem.
Bij een gewone hybride kunnen de brandstofbesparingen hoger oplopen, maar door de krachtige elektromotor en grotere batterij is deze wagen ook duurder om te produceren. Verder vereist het hogere voltage systeem (tot 600 V) ook duurdere veiligheidsmaatregelen, wat ook weer hogere kosten met zich meebrengt.
De milde hybride probeert dus de ideale afweging te zijn tussen CO2-reducerende hybride-technologie en kostenbesparingen. Met de steeds strengere Europese uitstootnormen verwachten we dan ook dat de milde hybride hoe langer meer standaard zal worden voor elk automodel met verbrandingsmotor.
Sommige merken noemen autos met enkel start-stop functionaliteit al mild hybrids. Smoke and mirrors.
Marketing term.
Heel wat Duitse automerken claimen een verbruikswinst van 0,4 liter. Om mee te lachen, niet. Ik rijd een Jap met een 2.5 benzine hybride, 218pk. Verbruik 6.4l/100km of minder. 70km/h baantjes :zelfs 5l/100km. Veel garantie, 20j ervaring, 15 mio verkocht. Wie wil meer? Goede verhouding gewicht / vermogen. Niet te gek zwaar. Goede verkoopcijfers wereldwijd.
Tja, Ik rij gewoon eurotemp 6b diesel. Ondanks dat het een minibus is, 1800 kg en 180 pk is gemiddeld verbruik rond de 6.5l, 113gr CO2, geen roet, geen Nox vanwege de ingebouwde filters…. en geen extra batterijen en systemen die kapot kunnen gaan. Dus cijfers beter dan veel mild hybride en toch mag ik extra betalen. En de minibus heb ik nodig voor werk… dus echt opties heb ik niet. Ben voorstander van elk systeem dat brandstof kan besparen, maar naar mijn gevoel wordt de consument ook voor de gek gehouden door gebrek aan echte betrouwbare cijfers.
autofabrikanten worden door europa gedwongen om uitstoot te laten zakken. Boete bij gemiddelde C02 uitstoot boven de 95gr. Maar ook homologatie CO2 uitstoot van elke configuratie wordt duur. Hoe het ook genoemd wordt het gaan de cijfers rond verbruik en uitstoot zijn die de keuzes gaan beïnvloeden. De push naar electrisch is er ook om die redenen bezig. Gemiddelde van de vloot naar beneden en homologatie van uitstoot Ev is altijd 0 :-). Op termijn zal echter ook energieverbuikt in totaliteit gaan moeten tellen de echte cradle to grave uitstoot en dan wordt het en nog complexere oefening.
Ik rij een EV en een ‘zelfladende’ hybride van Toyota. Die laatste zou volgens de fabrikant 50% elektrisch rijden. Ik heb er een gemiddeld verbuik mee van 6,2l/100km. Dus, zonder dat batterijtje zou die auto volgens de fabrikant 12,4l/100km zuipen. En die auto is in 2018 gebouwd! Schandadig!
Hybride is boerenbedrog.
@BrunoV: Hoe lang moet je die zelfladende auto parkeren voor hij zichzelf weer helemaal heeft opgeladen? 🙂
@Surya LOL
@BrunoV; een hybride werkt pas optimaal als je er ook rustig (eco mode) mee rijdt…
ik rijd met DS 5 diesel hybride verbruik 4.6 l 100 km
ik kan ook volledig electrisch rijden onder de 70 per uur is volgens mij perfect voor in de stad en bij snelle acceleratie werken de 2 samen (diesel en electrisch )
ik vindt dit een perfecte combinatie
nu 150.000 km gebold nog geen enkel probleem gehad
perfecte auto DS 5 hybride 4×4 /2017
RIj met een firma wagen Skoda Octavia 1.6 diesel aut.
Verbruik 4.1l met een c° van 103 g/km.
Nu gaat het bedrijf overschakelen naar Toyota hybride
Verbruik 4,9l met een uitstoot van 112 g/km
Volgens de prospectus van Toyota zou dit een vermindering van 15-20% op de C° uitstoot zijn?
Begrijpen wie het begrijpen kan, maar ik krijg het niet uit hun kop gepraat.