De Mercedes EQC 400 4Matic met 7,4kW AC-lader is een volledig elektrische SUV die 350 km praktische range voorlegt. Deze eerste versie was in België te koop van september 2019 tot november 2020. Vanaf december 2020 werd de EQC 400 4Matic (modeljaar 2021) standaard geleverd met 11kW AC-lader. De specificaties van versie 2 vind je hier.
Mercedes EQC prijs
Versie | PrijsEG1 (2019/09 -12/2019) | PrijsEG1 (2020/01 -2020/11) |
---|---|---|
Mercedes EQC 400 4Matic (v1) | 79.860€ | 74.899€ |
EG1 Prijs in België, inclusief BTW.
Productie & Levering
Mercedes EQC 400 4Matic (v2) | |
---|---|
Leverbaar van (in België) | September 2019 |
Leverbaar tot (in België) | November 2020 |
Specs & Prestaties
Spec | Mercedes EQC 400 4Matic (v1) |
---|---|
Batterij [kWh] Bruto | 85 |
Batterij [kWh] Bruikbaar | 80 |
Aandrijving | Vierwiel |
Rijbereik [km] WLTP | 417 |
Rijbereik [km] EGEAR-rangeEG2 | 350 |
0-100 km/u [s] | 5,1 |
Topsnelheid [km/u] | 180 |
Vermogen [kW/pk] | 300/408 |
Koppel [Nm] | 760 |
Verbruik [kWh/100km] EGEAR-verbruikEG2 | 26 |
CO2-uitstoot [g/km] | 0 |
Luchtweerstand [Cd] | 0,28 |
EG2 Rijbereik en verbruik, zoals getest door de redactie van eGear.be. Het gaat om waarden over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (15°C tot 20°C).
Mercedes EQC opladen
In onderstaande tabel vind je de laadtijden van een EQC v1, aan verschillende laadpunten.
Laadpunt | Laadtijd | |
---|---|---|
| Stopcontact 1-fase 10A / 2,3kW (10%-100%) | 35u00EG3 |
| Wallbox 1-fase 16A / 3,7kW (10%-100%) | 23u00EG3 |
| Wallbox 1-fase 32A / 7,4kW (10%-100%) | 11u30EG3 |
| Type 2 3-fase 16A / 11kW (10%-100%) | 23u00EG3 Beperkt tot 3,7kW |
| Type 2 3-fase 32A / 22kW (10%-100%) | 11u30EG3 Beperkt tot 7,4kW |
| CCS DC 50kW (10%-80%) | 90 minEG3 |
| CCS DC 150kW (10%-80%) | 40 minEG3 Beperkt tot 110kW |
EG3 Waarden geschat door de eGear.be redactie.
Afmetingen & Gewicht
Afmetingen | Mercedes EQC 400 4Matic (v1) |
---|---|
Lengte [mm] | 4761 |
Breedte [mm] | 1884 |
Breedte met spiegels [cm] | 2096 |
Hoogte [mm] | 1623 |
Spoorbreedte voor [mm] | 1625 |
Spoorbreedte achter [mm] | 1615 |
Wielbasis [mm] | 2873 |
Bodemvrijheid [mm] | 130 |
Draaicirkel [mm] | 11600 |
Koffer [liter] | 500 |
Koffer [liter] Achterbank neergeklapt | NA |
Leeggewicht [kg] | 2495 |
Dakbelasting [kg] | 0 |
Trekhaak mogelijk | Ja |
Trekvermogen [kg] | 1800 |
Zitplaatsen | 5 |
Isofix | 2 plaatsen |
Foto’s
Bekijk hier alle foto’s van de Mercedes EQC.
Beschrijving
De Mercedes EQC 400 4Matic (v1) is een volledig elektrische SUV.
De auto wordt vierwielaangedreven door twee elektromotoren, één op de vooras en één op de achteras. Beide motoren bezorgen de wagen een systeemvermogen en -koppel van 408 pk en 760 Nm. De 0 tot 100 acceleratie bedraagt 5,1 seconden.
Een 85 kWh batterij (80 kWh bruikbaar) bezorgt deze elektrische auto een officieel rijbereik (NEDC) van ongeveer 471 km. Reken in de praktijk op 350 km.
De auto heeft een CCS snellaadsysteem met een maximaal vermogen van 110 kW. Daarmee kan je de batterij van 10% tot 80% laden in ongeveer 40 minuten. Aangezien de publieke snellaadinfrastructuur nog voor 99% uit 50 kW CCS bestaat, zal het laadvermogen in de praktijk meestal beperkt zijn tot 50 kW, toch zeker de eerstkomende jaren. Aan een 50 kW laadpaal laad je tot 80% in ongeveer 80 minuten.
Thuis laden kan via een gewoon stopcontact, een 3,7 kW of 7,4 kW thuislaadpaal. Laden van 10% tot 100% duurt via deze laadpunten respectievelijk ongeveer 35u00, 23u00 en 11u30.
De EQC v1 beschikt over een 1-fase lader, waardoor laden aan een 3-fasen-laadpaal (thuis of publiek) niet veel sneller gaat dan aan een 3,7 kW of 7,4 kW thuislaadpunt. Laden van 10% tot 100% aan een 11 kW AC-laadpunt (3 fasen dus) duurt 23u00, en laden aan een 22 kW AC-laadpunt (ook 3 fasen) duurt 11u30. Modeljaar 2021 (v2) beschikt standaard over een 11 kW lader (3 fasen). De specificaties van het v2-model kan je hier bekijken.
Volgens Mercedes is de EQC een auto die qua afmetingen het equivalent vormt van de GLC, en qua comfort op het niveau staat van de GLE (een trapje hoger dus dan de GLC).
Het chassis van de auto is volledig opgebouwd uit staal en aluminium, en dus niet uit composietmaterialen zoals bijvoorbeeld bij de BMW i3.
Deze elektrische SUV wordt leverbaar met een volwaardige trekhaak, waarmee je een aanhangwagen tot 1.800 kg kan slepen.
De EQC is de tweede volledig elektrische auto die Mercedes op de markt brengt. Eerder was er al de B-Klasse Electric Drive, maar deze werd nooit een succes. Van de elektrische B-Klasse werden wereldwijd amper 3.000 stuks van verkocht, en hij ging uit productie in 2017.
Het prototype van de EQC werd voorgesteld op het autosalon van Parijs in oktober 2016. De productierijpe EQC (v1) kreeg z’n premiere op de vooravond van de Mercedes ME Convention in Stockholm, op 4 september 2018. In mei 2019 vond de officiële lancering plaats in Oslo. Dit model was in België leverbaar van oktober 2019 tot november 2020. Vanaf december werd het versie 2 model leverbaar, met 11 kW lader.