Mercedes stelt de eActros LongHaul voor, een volledig elektrische vrachtwagen die in 2024 in serieproductie gaat.
Onder druk van Europa moet niet enkel het personenvervoer, maar ook het goederentransport over de weg stilaan uitstootvrijer worden. Tesla heeft daarvoor al een antwoord klaar met de Semi (foto’s), en nu komt ook Daimler met een oplossing voor de dag.
LongHaul
De Mercedes eActros LongHaul is namelijk Daimler’s antwoord op de smeekbede van Europa. Deze volledig elektrische trekker werd deze week voorgesteld. De eActros LongHaul moet zo een 500 km ver geraken op een batterijlading en krijgt uiteraard snellaadtechnologie. Daimler rekent er op dat de transportbedrijven zelf, en de overheid, voor de laadinfrastructuur gaan zorgen. Dit in tegenstelling tot Tesla, die zelf laadinfrastructuur uitbouwen.
Mercedes heeft momenteel al eActros vrachtwagens, met een range van ongeveer 200 km, in actie bij verschillende testklanten. Dit model moet vanaf 2021 in serieproductie gaan.
Samen met de voorstelling van de elektrische eActros LongHaul presenteerde Daimler ook een conceptuele waterstof-trekker, de GenH2 Truck. Vol waterstof geraakt deze 1.000 km ver, maar er lijken voorlopig nog geen concrete plannen voor serieproductie. Daimler heeft het over “de tweede helft van dit decennium”.
De eActross LongHaul staat wel al op de planning voor marktintroductie. Tegen 2024 hoopt Daimler hem in serieproductie te krijgen. Prijzen zijn er nog niet. Van zodra deze bekend worden, hoor je het in onze Whatsapp groep.