Nu het stof rond het dieselgate schandaal gaan liggen is, durven Duitse fabrikanten weer uitpakken met dieselmotoren.
Deze ochtend rolde er bij ons een Daimler persbericht binnen met de titel “De dieselmotor is klaar voor de toekomst”. Daarin prijst Mercedes z’n nieuwe dieselmotoren aan, die vanaf nu allemaal voldoen aan de strenge Euro 6d-TEMP norm. In mensentaal, ze stoten op papier weinig NOx uit.
Maar ook in de praktijk zou het goed gaan. Mercedes haalt daarvoor een studie aan van Auto Motor und Sport, waaruit blijkt dat hun nieuwe E300de (een plug-in hybride diesel) “bijna geen NOx” uitstoot. Volgens het magazine stoot de E300de in de praktijk 13 milligram NOx uit, en daarmee is het één van de schoonste auto’s uit hun test. “Het NOx-probleem in veel steden kan daarom worden opgelost naarmate er meer nieuwe (n.v.d.r.: diesel-) auto’s worden geregistreerd.”, aldus het blad.
Dat nieuwe Mercedes diesels voldoen aan de strengste uitstootnormen verbaast natuurlijk niet, dat ze er mee uitpakken toch een beetje.
Of misschien niet?
In 2016, kort na dieselgate, liet toenmalig Daimler CEO Dieter Zetsche zich ontvallen dat de nieuwe Europese CO2-normen enkel haalbaar zijn met de hulp van dieselmotoren. Ook BMW CEO Harald Krüger zei in die periode openlijk dat diesel een rooskleurige toekomst heeft.
Vorig week dan, raakte bekend dat Audi dieselmotoren (in plaats van benzine) begint te lepelen in z’n sportieve RS-modellen.
Het mag duidelijk zijn; in tegenstelling tot de meeste Aziatische autofabrikanten, heeft Duitsland de dieselmotor nog lang niet begraven.
En dat maakt het, gezien de Belgische overheden diesel tegenwerken, voor de consument weer niet gemakkelijker om een nieuwe auto te kiezen.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.