Mercedes: onze dieselmotor is klaar voor de toekomst
Nu het stof rond het dieselgate schandaal gaan liggen is, durven Duitse fabrikanten weer uitpakken met dieselmotoren.
Deze ochtend rolde er bij ons een Daimler persbericht binnen met de titel “De dieselmotor is klaar voor de toekomst”. Daarin prijst Mercedes z’n nieuwe dieselmotoren aan, die vanaf nu allemaal voldoen aan de strenge Euro 6d-TEMP norm. In mensentaal, ze stoten op papier weinig NOx uit.
Maar ook in de praktijk zou het goed gaan. Mercedes haalt daarvoor een studie aan van Auto Motor und Sport, waaruit blijkt dat hun nieuwe E300de (een plug-in hybride diesel) “bijna geen NOx” uitstoot. Volgens het magazine stoot de E300de in de praktijk 13 milligram NOx uit, en daarmee is het één van de schoonste auto’s uit hun test. “Het NOx-probleem in veel steden kan daarom worden opgelost naarmate er meer nieuwe (n.v.d.r.: diesel-) auto’s worden geregistreerd.”, aldus het blad.
Dat nieuwe Mercedes diesels voldoen aan de strengste uitstootnormen verbaast natuurlijk niet, dat ze er mee uitpakken toch een beetje.
Of misschien niet?
In 2016, kort na dieselgate, liet toenmalig Daimler CEO Dieter Zetsche zich ontvallen dat de nieuwe Europese CO2-normen enkel haalbaar zijn met de hulp van dieselmotoren. Ook BMW CEO Harald Krüger zei in die periode openlijk dat diesel een rooskleurige toekomst heeft.
Vorig week dan, raakte bekend dat Audi dieselmotoren (in plaats van benzine) begint te lepelen in z’n sportieve RS-modellen.
Het mag duidelijk zijn; in tegenstelling tot de meeste Aziatische autofabrikanten, heeft Duitsland de dieselmotor nog lang niet begraven.
En dat maakt het, gezien de Belgische overheden diesel tegenwerken, voor de consument weer niet gemakkelijker om een nieuwe auto te kiezen.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
de premiediesels van een aantal jaren terug in gedachte toch deze bedenking,
gaan we ons echt 2 keer laten vangen?
ik heb toch altijd gehoord dat een dieselmotor echt warm moet staan om al de roetdeeltjes uit de filter te krijgen en dan ook pas zen beste rendement haalt. dus snap ik hybride diesel niet , door het vele tussenkomen van de elektromotor , kan de dieselmotor toch bijna nooit echt warm staan ?
wanneer je genoeg range hebt op de electromotor is het de bedoeling om de korte afstanden zoveel mogelijk hiermee af te leggen,en de diesel te laten inspringen bij langere ,probleem van opwarmen opgelost.
helaas vrees ik dat je voor al die mooie beloften een dikke bankrekening nodig hebt,en niet alleen voor de aankoop………
De laatste stuiptrekkingen van de verbrandingsmotor in auto’s, de toekomst zal niet veranderen hierdoor, elektrisch rijden wordt de maatstaf.
Een poos terug was er toch sprake van een elektrisch verwarmde filter die al van bij de start van de motor roet en noxxen te lijf gaat.
De stroom kan perfect bij het remmen geproduceerd worden
theorie en praktijk liggen daar toch ver uit elkaar , ik denk dat je in praktijk zelden alleen op elektriek je bestemming haalt en de diesel dus voor heel korte stukken aangesproken word . of je moet dagelijks 100en km doen
MERCEDES IS EN ZIJN ONDERAANNEMERS EN INGENIEURS ZIJN TOCH NIET HELEMAAL VAN EERGISTEREN
Het zal wel doordacht zijn.
Aan alles zijn grenzen. De ondervinding zal het leren. There is no succes without experience
Daimler-Benz probeert zo te zien, op alle mogelijke manieren, ons afhankelijk te houden van de fossiele brandstoffen . En DAT!!! vind ik een heel slechte ontwikkeling .
Weer een bericht in een poging om de waarde van de diesel weer wat op te krikken
De verbrandingsmotor is en blijft , dankzij de vele innovaties , beter voor het milieu dan de electrische wagen . Want niet alleen de uitstoot van de wagen opzich telt maar het hele proces . Al dat kaart trekkerij de laatste tijd om electrische wagens te promoten ten spijt .
Ivo, je zou beter moeten weten, een EV heeft geen draaiende motor bij stilstand. Na alles wat ik hier van je lees zou je dat toch moeten weten.
Fcev of fcv. Dat is een groenere toekomst.
GTL feul Shell Qatar in Nederland verkrijgbaar de overheden en media houden het stil . De grootste afnemers zijn de Aziaten . Geen zwavel dus geen roet fijnstof bijna uit te sluiten.
De Renault fluence draait bij stilstand nog tegen 600 toeren!
Electric is en blijft een grote flop enkel goed voor rond de kerktoren te rijden
@ koenraad,
ok gaan we dan ineens alle milieurampen die er met olie zoals ontplofte boorplatformen,lekkende olietankers,vervuilde stranden en gronden enz voor het gemak ook maar bijtellen?
inderdaad veeeeel beter voor het milieu…………….
Geloof me ik rij al sinds 2012 met een combinatie diesel/elec en mijn bereik met 66 ltr is gemiddeld 1150 km.
Ben echt blij dat uiteindelijk het gezond verstand gaat winnen in deze discussies.
Dus ja top Mrecedez met jullie visie.
Ik moet het in ieder geval niet hebben : die mazoutstoof haalt max een rendement van 35% (als je geen kleine afstanden rijdt), mijn Tesla heeft iets van een 90%. Diesel zie ik ook nog niet onmiddellijk van mijn dak komen, zoals elektriciteit via zonnepanelen.
Als ik het zo lees zijn er mensen met veel geld….al eens gerekent wat een electriche auto kost aankoop productie van de electriek en wat bij 10jaar met de batterijen?????
De beste optie is een elektrisch gedreven 4×4 met kleine batterij met range extender of ingebouwde electrogenerator. De meeste trajecten blijven binnen de 50km waarmee perfect electrisch kan gereden. Indien verder kan de generator overnemen. Dat bespaart sterk op batterijen die we vooralsnog toch niet voor iedereen kunnen maken en op kostprijs. Dat zal het meest milieu- en kostvriendelijke zijn als we met echt groene energie kunnen werken. We hebben het comfort van electrisch rijden en hebben geen beperkte actieradius.
ja,en nu krijg je gegarandeerd op je dak dat een tesla niet te betalen is……………..
raar,dat de duitsers toch blijven vasthouden aan fossiele brandstoffen,waarom toch???????
Willy, 16.06.2019
HET besef is er nog steeds niet dat elec rijden slechter is voor het milieu dan b.v. op gas,zolang er nog stroom opgewekt wordt met kolen.Elec. rijden in een stad kan in sommige gevallen wel zinvol zijn.
Electro auto’s, waar halen die hun energie vandaan? Juist uit een electro centrale, hoe produceren die energie? Juist uit olie of kolen of zonen energie (helaas of gelukkig) schijnd de zon hier niet altijd,dus hebben we weer die centrale nodig. Atoom energie willen we ook niet aan. Gas, dat willen we niet meer oppompen, waterstof is ook nog duur om te produceren, en kost ook veel energie.een ieder heeft wel wat te klagen. Betaalbaarheid dus concurentie heeft nog steeds aan in welke auto we kunnen rijden.
Waarom is eigenlijk niet moeilijk.
Iemand die een elektrische auto koopt denkt milieu vriendelijk te zijn. Het proces om te auto te maken en te recycleren, is heel veel slechter dan de autos met verbrandingsmotor.
En hoe het het met de elektrische autos, die zomaar in brand schieten?
Misschien ben ik van de oude stempel, maar geef mij maar een goede diesel motor.
Hier wordt wa afgeluld. Iedereen weet iets maar niet alles. Iedereen heeft gelijk, en dan toch weer ni. Laat het denken aan iemand over die er echt iets van kent.
hahahahahahahahahahahahahahahaha
blijkbaar zijn er veel die alle onzin geloven he,er moeten nog veel electr auto’s in brand vliegen op de opgefikte brandstofwagens in te halen hoor.
diegenen die hier wat komen zeveren over de o zo veel minder vervuilende diesel moeten zich hoogdringend eens ernstig informeren en niet teveel afgaan op sensatie en van horen zeggen….
trouwens waar werkt jullie oven scheerapp smartfone tv radio droogautomaat wasmacjine ijskast diepvriezer enz op ook op stookolie zeker?
mannekes toch over 20 jaar vinden jullie jezelf belachelijk.
@ gerard,
de electriciteit in be komt nog altijd voor het grootste deel 60,4% uit kerncentrales,kolen 0,4% !!!!!!! olie 0% kan je nakijken op wikipedia….
de electriciteit die ik verbruik komt voor 90% van eigen pv instalatie,of van de instalatie van een groot concern ook door pv instalatie.
op de overige 10% heb ik geen vat.
ik veronderstel dat jij op je oliegestookte roetbak helemaal geen vat hebt vanwaar het komt,hoeveel km het heeft afgelegd en hoeveel vervuiling er nog eens bovenopkomt in de raffinaderijen in be,en voor het transport naar het tankstation.
sommigen blijven maar vanalles verzinnen om hun olieverslaving te verantwoorden,lol
@ ruymbeek roger,
wees maar zeker dat ivo zijn rekening gemaakt heeft,(ik trouwens ook)
MAAR JIJ NIET HE ?lol
Er zijn genoeg alternatieven voor fossiele brandstoffen, maar ik heb een donkergrijs vermoeden dat die worden tegengehouden. Ik heb ze op deze site al meerdere keren opgesomd. Iedereen blijft maar zeuren over dezelfde achterhaalde items. Zelfs de universiteit van Leuven bracht een belachelijk rapport uit over elektrisch rijden. ALLE BRAND-stoffen produceren overbodige HITTE en die GAAT ALLEMAAL DE NATUUR IN! Om nog maar te zwijgen over de gassen. Gezond verstand gebruiken aub! ! !
Wat een hoop gezwets hier allemaal, begin eerst eens met al die idioten van de baan te halen die niet eens een auto nodig hebben. Dan kun je al diegene die kortere afstanden rijden gesubsidieerd elektrisch laten rijden, en dan hoef je minder op de kap te zitten van de mensen die echt hun wagen nodig hebben en bijgevolg diesel of hybride/diesel rijden, zoals vertegenwoordigers, mensen die technische ondersteuning leveren, architecten, ingenieurs die naar hun werven moeten en zo verder. Want hoe je het ook draait of keert, VOORLOPIG is elektrisch rijden geen alternatief voor wie echt veel de baan op moet.
Wanneer gaat men eigenlijk volop voor waterstof gaan, dat is de enige schone brandstof, waar toch de mogelijkheid mee bestaat om verdere afstanden mee af te leggen.
Tot zolang zal ik dus genoodzaakt zijn om diesel/hybride te rijden om het nog enigszins betaalbaar te houden. En voor wie zich zorgen maakt in het voldoende opwarmen van de motor, ik rijd zowat 300 à 400 km per dag, dus geloof me de motor draait voldoende warm.
@ benny,
vind je nu zelf niet dat je egoistisch bezig bent?
omdat jij 300 a 400 km per dag doet heb jij het recht om een auto te bezitten,en diegenen die 10 km per dag doen niet?
diegenen die 300 km per dag doen veroorzaken meer problemen schade enz dan diegenen die 10 km /dag doen.
niet het bezit is het probleem,wel wat je ermee doet.
natuurlijk zijn er mensen die beroepshalve hun auto nodighebben,maar ook een heleboel die km afleggen die nergens voor nodig zijn,zoals 150km afleggen bv om op pokemon te jagen(firmawagen natuurlijk!)
Mits wat betere planning kan dat grote afstanden rijden merkelijk kunnen worden ingekort. We maken het onszelf allemaal wat te gemakkelijk en grijpen te snel naar het persoonlijk vervoer. Wat er ook van mag zijn is waterstof één van de mooie oplossingen waar hier met geen woord over word gerept. Alle Duitse constructeurs hebben de boot gemist en worden nu door Aziatische bedrijven van de markt gekegeld in de bussensector. Het resultaat van jarenlange deals met de Europese commissie. Nu kan de Europese commissie niet anders meer wegens groenprotest en zitten ze met de gebakken peren. Die praat over de nieuwe Mercedes dieselmotor is de laatste stuiptrekking. Mercedes is al jaren lang met waterstof aan het experimenteren en daar zal zeker het vrachtvervoer moeten naar omgebogen worden. Zelf rijd ik al jarenlang hybride (met benzinemotor) en heb me het nog voor geen meter berouwd. Wat de volgende auto zal worden valt nog te bekijken. Dat elektriciteit niet “proper” is hebben we aan onze politiek te danken welke die centrales met fossiele brandstoffen gebruiken nog steeds toelaten. Met de Europese commissie die nu op hun nek zit te hijgen zal het niet lang meer duren eer die vervangen worden door “propere” modellen. Een wetgeving kan daar verandering in brengen.
Ron, met waterstof verplaats je de vervuiling van het gebruik naar de productie, stockage en distributie van het gas. Lijkt mij geen goede oplossing om de uitstootnormen te halen. Bovendien is er nog de extreme ontvlambaarheid. Waterstofgas ontbrandt reeds door contact met lucht, tanken dient dus 100 % luchtdicht te gebeuren, gaan we dat in handen van miljoenen niet altijd even handige chauffeurs geven? In Noorwegen is vorige week nog een waterstof tankstation ontploft …
Koenraad e.a., misschien moeten jullie eens de studie van dr. Maarten Messagie van de VUB lezen, waarin hij aantoont dat in België, met onze elektriciteitsmix, een EV over zijn ganse levenscyclus (productie-gebruik-afdanking), 65% minder milieubelastend is dan een brandstofwagen.
François, GTL is proper bij verbranding, maar enorm vervuilend bij de productie. Net als bij waterstof wordt de uitstoot gewoon verschoven van het gebruik naar de productie, en kan dat dus nooit een oplossing zijn.
Mijn vraag is:waarom houden de Duitsers zo broodnodig aan de diesel motoren,terwijl het anders kan zonder afhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen!!!!!!!
mss omdat het vooral de duitsers zijn die massaal geinvesteerd hebben in dieseltechnologie?