De Mercedes B 250e is een plug-in hybride familiewagen met ongeveer 60 km elektrisch rijbereik. De eerste leveringen volgen eind 2019, en de auto blijft ook vanaf 2020 allicht 100% aftrekbaar voor Belgische bedrijven.
Mercedes B 250e prijs
Daimler België heeft nog geen prijzen vrijgegeven voor de hybride B 250e. In Duitsland is de prijs wel al bekend. Daar kan je een Mercedes B 250e kopen vanaf 37.663€. We schatten dat de vanafprijs in België ongeveer 40.000€ zal bedragen.
Versie | PrijsEG1 |
---|---|
Mercedes B 250e | 37.663€ (Duitsland) |
EG1 Prijs inclusief BTW.
Specs & Prestaties
Spec | Mercedes B 250e |
---|---|
Batterij [kWh] | 15,6 |
Aandrijving | Voorwiel |
Elektrisch rijbereik [km] WLTP | 56-67 |
Elektrisch rijbereik [km] EGEAR-rangeEG2 | 60 |
0-100 km/u [s] | 6,8 |
Topsnelheid [km/u] | 235 |
Top in e-modus [km/u] | 140 |
Benzinemotor | 1.332cc 4-cil Turbo |
Vermogen benzinemotor [kW/pk] | 118/160 @5500rpm |
Koppel benzinemotor [Nm] | 250 @1620rpm |
Vermogen elektromotor [kW] | 75 |
Koppel elektromotor [Nm] | 300 |
Systeemvermogen [kW/pk] | 160/218 |
Systeemkoppel [Nm] | 450 |
Verbruik [l/100km] WLTP | 1,4-1,6 |
CO2-uitstoot [g/km] WLTP | 32-36 |
Luchtweerstand [Cd] | 0,24 |
EG2 Rijbereik, zoals geschat door de redactie van eGear.be. Het gaat om waarden over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (15°C tot 20°C).
Mercedes B250e opladen
Laadpunt | Laadtijd | |
---|---|---|
| Stopcontact 1-fase 10A / 2,3kW (10%-100%) | 6u00EG3 |
| Wallbox 1-fase 16A / 3,7kW (10%-100%) | 4u00EG3 |
| Wallbox (32A / 7,4kW) (10%-100%) | 2u00EG3 |
EG3 Waarden geschat door de eGear.be redactie.
Afmetingen & Gewicht
Afmetingen | Mercedes B 250e |
---|---|
Lengte [mm] | 4419 |
Breedte [mm] | 1796 |
Breedte met spiegels [mm] | 1992 |
Hoogte [mm] | 1562 |
Wielbasis [mm] | 2729 |
Bodemvrijheid [mm] | NA |
Koffer [liter] | NA |
Leeggewicht [kg] | NA |
Trekhaak mogelijk | Ja |
Max. gewicht aanhangwagen [kg] | 1600 |
Foto’s
Bekijk hier alle foto’s van de Mercedes B 250e.
Beschrijving
In oktober 2018 stelde Mercedes de derde generatie B-Klasse voor op het autosalon van Parijs. De auto kwam in België op de markt begin 2019, en was initieel enkel leverbaar met diesel- en benzinemotoren.
In augustus 2019 kondigde Daimler een plug-in hybride aandrijflijn aan voor de B-Klasse. Deze hybride B-Klasse draagt de “B 250e” badge. De auto mag niet verward worden met de vorige B 250e, een volledig elektrische auto die geproduceerd werd van 2015 tot 2017. Over die laatste kan je hieronder meer lezen onder de titel “Tweedehands Mercedes B 250e”.
De hybride Mercedes B 250e heeft dezelfde aandrijflijn als de A 250e. De auto wordt voorwielaangedreven via een 8-traps automaat door een benzinemotor en een elektromotor. De benzinemotor, die ontwikkeld werd in samenwerking met Renault, heeft 1.332 cc, 4 cilinders en een turbo. Hij levert 160 pk en 250 Nm koppel. De elektrische motor levert 75 kW vermogen en 300 Nm koppel.
Het systeemvermogen en -koppel komen uit op 218 pk en 450 Nm. Hiermee accelereert de hybride B 250e in 6,8 seconden naar 100 km/u, en z’n topsnelheid bedraagt 235 km/u.
De 15,6 kWh batterij, die afkomstig is van Daimler’s dochterbedrijf Accumotive, zorgt voor een realistische elektrische actieradius van ongeveer 60 km. Dankzij z’n gunstige CO2-cijfers wordt de B 250e zo goed als zeker 100% aftrekbaar voor Belgische bedrijven, ook na 2019.
De B 250e opladen kan via een huishoudelijk stopcontact of via een type 2 laadpaal. De wagen is voorzien van een éénfasige lader die maximaal 32 Ampère stroom aankan, en dus maximaal aan 7,4 kW vermogen kan laden. De batterij opladen van 10% tot 100% via een huishoudelijk stopcontact, 3,7 kW laadpunt en 7,4 kW laadpunt duurt respectievelijk 6u00, 4u00 en 2u00.
Tweedehands Mercedes B 250e
In de periode januari 2015 – oktober 2017 had Mercedes ook al een B 250e in het gamma, maar het ging hier om een volledig elektrische auto in plaats van een hybride.
Deze elektrische auto kwam initieel op de markt met de badge “B Electric Drive”, maar de naam veranderde in 2016 naar “B 250e”.
De aandrijflijn – batterij en elektromotor – werd ontwikkeld in samenwerking met Tesla.
De elektrische B-Klasse Electric Drive / B 250e beschikt over een 31 kWh (28 kWh bruikbaar) lithium-ion batterij, die voor een praktisch rijbereik van 150 km zorgt. De auto beschikt over 132 kW (179 pk) vermogen en 340 Nm koppel, en accelereert in 7,9 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 160 km/u.
Eind 2017 verdween de elektrische B-Klasse uit het gamma wegens matig succes (wereldwijd werden er ongeveer 3.500 stuks van verkocht), en omdat de Daimler-Tesla samenwerking op een einde liep.