Wallonië wordt dan toch geen lage-emissiezone in 2025
Ondanks eerdere beslissingen zal Wallonië geen lage-emissiezone (LEZ) invoeren in 2025.
In 2019 publiceerde de Waalse regering een decreet in het Belgische staatsblad, waaruit de intentie bleek om van heel Wallonië een lage-emissiezone (LEZ) te maken.
Concreet zouden auto’s met euro 1 norm verbannen worden vanaf 2023, euro 2 vanaf 2024, euro 3 vanaf 2025, euro 4 vanaf 2026, euro 5 vanaf 2028 en euro 6 vanaf 2030.
In december 2022 werd dat plan vooruitgeschoven naar, mogelijk, 2025. Volgens berekeningen van Traxio zouden 439.752 Waalse auto’s hierdoor getroffen worden, of 24% van het Waalse wagenpark. Uiteraard zouden ook Vlaamse, Brusselse en buitenlandse automobilisten hierdoor geraakt worden.
Op 13 maart 2024 stelden enkele gedeputeerden hierover vragen aan Waals minister van omgeving Céline Tellier (Ecolo) in het Waals parlement. Daaruit blijkt dat de lage-emissiezone (LEZ) nog niet klaar is om geïmplementeerd te worden in Wallonië. “L’interdiction progressive de circuler sur le territoire wallon m’apparaît disproportionnée, difficilement applicable et peu efficace par rapport à l’amélioration de la qualité de l’air”, zei Céline Tellier letterlijk over de zaak.
Niet voorbereid
Aangezien de LEZ al actief zou moeten worden binnen amper 9 maanden, had de Waalse regering voorbereidingen moeten treffen, maar blijkbaar is er tot hiertoe geen actie ondernomen. Er zijn o.a. geen compensaties voorzien om de bevolking te helpen nieuwe auto’s te kopen, er zijn onvoldoende camera’s voor nummerplaatherkenning geïnstalleerd en ook de wetgeving is nog niet voorbereid.
Uitstel wordt niet noodzakelijk afstel. De Waalse regering bestudeert momenteel verder de mogelijkheden om de luchtkwaliteit in Wallonië, en in het bijzonder in Waalse steden, te verbeteren. Ze denken daarbij aan vergroening van de stadsomgeving, limieten op vrachtverkeer en misschien toch nog een lage-emissiezone in heel Wallonië, of specifiek in Waalse steden zoals Charleroi, Namen, Luik en Eupen.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Wat een land!
hoe moeilijk kan het zijn met zoveel talen…
Wat mij betreft laar de LEZ zone maar komen.
Tuurlijk moet de overheid een compensatie geven maar ook terug winnen van misgelopen tax op benzine.
Wallonië volledig LEZ.
Geen doorgangsverkeer meer naar Frankrijk ,Luxemburg.
Allemaal rond langs Duitsland.
De benzinestations langs de autostrade en Luxemburg zullen blij zijn.Hun inkomsten zullen flink dalen.
En wat met het druk vrachtvervoer???
Voor het plaatselijk verkeer hoeven ze dan zeker de bulten en de putten op de autostrade niet te herstellen.
En ik dacht dat alle Belgen gelijk waren voor de wet???
wat me zo ergert is dat mensen en de overheid niet meer kunnen na denken. de brandstof wordt verbrand. dat je het eindproduct van verbranding proces zo klein maakt dat je het niet kan meten. betekent niet dat het er niet is.
Het kleinste landje van de wereld wil met de LEZ de wereld redden, het klimaat enz. Aan de andere kant van de wereld doen ze rustig verder met onze auto’s maar vele hebben niet meer geleerd dat de aarde draaid en de rest van de andere kant van de wereld ( lucht) ook zo bij ons komt, hoe komt anders het Sahara zand dan tot bij ons?
Het draaid allemaal rond geld meer niet.
Katholieker dan de paus willen zijn, in een land waar geloof al lang voorbij gestreefd is.
Laat de mensen rijden met wat ze willen, in België is het wagenpark ten slotte 90% groener dan 2/3 van de rest van de wereld… waarom de bevolking straffen met regels die op wereldvlak geen verschil maken.
Om enkele nep groenen gelukkig te maken en de Chinese business te ondersteunen?
Dit maakt enkel de kloof tussen arm en rijk groter.
@Anoniem: we leven al geruime tijd en na vele staatshervormingen in een federale staat met uitgebreide gewestelijke bevoegdheden.
Het is dus al lang achterhaald dat alle wetten overal en altijd voor alle Belgen gelijk zijn en van toepassing zijn.
Ploechke, het is niet zozeer een kwestie van het klimaat redden, maar wel van de kwaliteit van de lucht die wij en onze kinderen inademen. En die verpesten wij zelf. Duizenden vroegtijdige sterftes per jaar in ons land, sterk stijgend aantal gevallen van astma en andere luchtwegaandoeningen bij jonge kinderen, 35 kinderen per week die sterven door slechte luchtkwaliteit in Europa, … daar mag wel eens iets aan gedaan worden. Als we altijd naar de anderen wijzen als uitvlucht om zelf niets te doen, verandert er nooit iets.
In Australië komt het grootste deel van de elektriciteit van centrales op steenkool.
En hier zagen ze over wat uitstoot van ons wagenpark.
Waarom moeten wij Europeanen opdraaien voor de vervuiling van de rest van de wereld?
Zelfvernietiging ten top, en dan maar geld vragen aan de Vlamingen.
Een onrealistisch verhaal. De zuinige autogebruikers en de minder bemiddelden worden het hardst gestraft. De voetafdruk van vervroegd afschrijven en nieuw produceren niet in rekening gebracht.
Anoniem, wij en onze kinderen ademen hier niet de Australische lucht in. Hier wordt onze luchtkwaliteit verpest door de vervuiling die wij zelf veroorzaken. En daar hebben onze brandstofwagens een belangrijk aandeel in. Ondanks alle vermeende vooruitgang en de zogezegd “propere moderne diesel”, is de uitstoot van ICE de afgelopen 12 jaar nauwelijks gedaald.
In Duitsland stoken ze nu bruinkool om elektriciteit te maken. Belgie sluit kerncentrales en bouwt gascentrales om elektr. te maken. Maar gas om woningen te verwarmen gaan ze op termijn ook verbieden. De groene waanzin zeker.
We leven in een enorm dicht bevolkt gebied.
Iedereen stoot fijnstof uit (De elektriciteit die voor je is opgewekt, je wagen (zowel uitlaat, banden als remmen), heel wat mensen nog een houtkacheltje, … .
Dit alles zorgt voor een hoge concentratie aan fijn stof in de lucht in onze streken.
Met alle gezondheidsgevolgen en kosten die hierbij komen.. (Lees de reacties van Geert).
Eén eenvoudige en snelle manier om dit naar beneden te krijgen is door het promoten van emmisievrije wagens.
Beter nog zou zijn om te investeren in alternatieven zodat je niet altijd je wagen zou moeten nemen om naar ergens te gaan..
Maar goed, dat is een ander verhaal..
Wat betreft opwekking van elektriciteit.
Bruinkool is helaas in Duitsland een tijdelijke noodzaak omdat ze geen andere opwekcapaciteit voor handen hebben.
Ze hadden enkele kerncentrales, maar deze waren helaas (vroegtijdig?) stilgelegd.
Ik zeg hier tussen haakjes vroegtijdig omdat ik niet de technische staat van hun centrales ken.
Ik hoor vaak mensen zeggen, bouw gewoon snel een kerncentrale..
Dit gaat helaas niet. Een kerncentrale bouwen duur al snel 10 jaar, en dit is dan nog zonder alle planning, goedkeuringen en andere paparassen die erbij komen kijken..
De productiecapaciteit van hernieuwbare energie en interconnecties groeien snel en zullen in de volgende jaren, het nu extra verbruik van bruinkool of gas, wel terug naar beneden halen.
België kiest voor gascentrales, voornamelijk omdat deze snel te bouwen zijn en een financieel een minder grote investering zijn, maar ook zullen zorgen voor een flexibele backup die snel in en uitgeschakeld kan worden wanneer nodig.
Ook in België zal het meerverbruik van gas dalen wanneer er meer hernieuwbare productiecapaciteit, interconnecties en opslag bij komt.
Spijtig dat zoveel mensen moeite doen om hun geloof/ideeën eens in vraag te stellen en hun bronnen van nieuwe te factchecken..
Heel wat fake nieuws en propaganda doet er de ronde die bepaalde rijke, invloedrijke mensen / bedrijven / overheden moeten helpen om de status quo en dus hun eigen belang te verdedigen, ook al is dat ten koste van de rest van de mensen..
Chris, Duitsland is tijdelijk, tegen 2035 produceren zij volledig hernieuwbaar. In eigen land zijn gascentrales de enige soepele manier om de wispelturigheid van wind en zon te compenseren. Kerncentrales zijn niet regelbaar, en zo moeten gratis, onuitputtelijke en niet-vervuilende productiemiddelen constant stilgelegd worden door de nucleaire overproductie. Bovendien ontmoedigt kernenergie de broodnodige investeringen in hernieuwbare productie. Naarmate de hernieuwbare productie toeneemt, zullen gascentrales steeds minder nodig zijn, om uiteindelijk helemaal stilgelegd te worden.
@Peter dat verhaal van “vervroegd afschrijven” is een non verhaal. Komt van de lease rijders en is geen “real world issue. Is enkel een financiële uitdaging voor leasebedrijven. Het is niet dat auto’s na de lease gesloopt worden, dus die komen op de tweedehandsmarkt. En voor de private koper: een EV kopen en daar 10 jaar of meer mee blijven rondrijden, is en blijft de goedkoopste manier van autorijden.
alles loopt dan in het honderd of erger …..het wordt een drama op belgisch lachen geblazen greetings