Vervuilende diesels mogen lage-emissiezone Brussel 2 jaar langer binnen
Brussel past de regels van de lage-emissiezone (LEZ) aan. Daardoor mogen Euro 5-dieselauto’s onze hoofdstad nog 2 jaar langer binnenrijden.
Toen de lage-emissiezones (LEZ) ingevoerd werden in Brussel, Antwerpen en Gent, had Brussel de strengste ambities. Euro 5-diesels zouden al vanaf 2025 verboden worden, tenzij er een dagpas voor gekocht wordt.
Vorige maand heeft de Brusselse regering echter beslist om dit uit te stellen naar 2027. Concreet zullen Euro 5-dieselauto’s de stad nog binnen mogen t.e.m. 31 december 2026. Vanaf 2027 zal er een dagpas voor gekocht moeten worden.
Brussel is daarmee nu minder streng voor dieselauto’s dan Antwerpen en Gent. In die laatste twee steden wordt de Euro 5-diesel immers verboden (zonder dagpas) vanaf 2026. Al zal dat zo goed als zeker nog veranderen…
Hier vind je een volledig overzicht van de regels omtrent de lage-emissiezones in België.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Ten koste van de Brusselaars en vooral de jonge kinderen. Zij zijn immers de meest kwetsbaren als het op luchtvervuiling aankomt, want hun systeem is nog veel gevoeliger. Hun longen moeten opgroeien in slechte omstandigheden. De longen zullen kleiner zijn als ze volwassen worden. Als
Volwassene lopen ze dus een hoger risico op longziekten en longklachten. Bouchez mag fier zijn, maar zijn kinderen zullen wel opgroeien in een bosrijke buitenwijk, want schone lucht is enkel voor wie het kan betalen.
Dat is niet juist een wagen die goed word afgesteld bevuil niet meer dan een kleine wagen . De bevuiling van de oorlogen ‘raketten afschieten naar de maan of mars of 24h van auto rally’s in volle natuur dat is bevuilend
Tegen oorlog kan je als individu weinig doen, raketten gebruiken dikwijls vloeibare waterstof als brandstof en stoten dus enkel waterstof uit. Dat zijn niet meer dan excuses om zelf geen verantwoordelijkheid te nemen in de domeinen waar dat wel kan. Brandstofwagens blijven verantwoordelijk voor een groot deel van onze luchtvervuiling, goed afgesteld of niet.
Benzine is niet beter
In Brussel wonen is een keuze, Brussel is veel duurder dan de buitenwijken geworden. Bovendien zijn de politiekers door hunzelf gekozen, het is dus echt hun eigen keuze allemaal.
Gelukkig voor mij ,(Toyota V8 diesel rijder)jammer voor iemand die in Brussel city verblijft
Welke onnozele heeft dit in zijn feedback gezet:
Tegen oorlog kan je als individu weinig doen, raketten gebruiken dikwijls vloeibare waterstof als brandstof en stoten dus enkel waterstof uit. Dat zijn niet meer dan excuses om zelf geen verantwoordelijkheid te nemen in de domeinen waar dat wel kan. Brandstofwagens blijven verantwoordelijk voor een groot deel van onze luchtvervuiling, goed afgesteld of niet.
Die raketten treffen doelwitten en veroorzaken hel veel co2 … Aan de ene kant moeten de wereldleiders deze landen verbieden om wapens te gebruiken omdat ze doelen treffen en uiteindelijk vragen veroorzaakt en heel veel co2 word uitgestoten
Goed nieuws. Brussel heeft een van de armste bevolkingen van België, en dergelijke maatregelen maken het leven van de Brusselaars alleen maar moeilijker.
De euro 5 diesel is al meer dan schoon genoeg.
Maar Europees lobbywerk zorgt dat de kassa blijft rinkelen door de normen steeds te verhogen.
De focus ligt hier altijd op co2, de meest onschuldige stof die uit een uitlaat komt.
Wat met de reeds ” afgedankte” Euro 5 voertuigen van mensen die al snel een Euro 6 kochten…
Anoniem, een diesel stoot een ganse waaier van giftige stoffen uit, CO2 is lang niet het enige en grootste probleem. Bij LEZ gaat het om de lokale luchtkwaliteit, niet zozeer om CO2 en klimaatverandering. De vele mensen met ademhalingsproblemen, volwassenen maar vooral kinderen, zullen uw bewering dat de euro 5 diesel al schoon genoeg is, zeker niet onderschrijven.