Regels voor lage-emissiezones blijven ongewijzigd in 2024
De regels voor de Belgische lage-emissiezones in Brussel, Antwerpen, Gent en Wallonië blijven zo goed als ongewijzigd in 2024.
Binnen enkel weken stappen we het jaar 2024 binnen. Een nieuw jaar, dat betekent meestal ook nieuwe regels, nieuwe beperkingen en nieuwe of hogere belastingen. In het geval van de Belgische lage-emissiezones worden we echter een jaartje ontzien, want alles blijft zo goed als ongewijzigd.
LEZ Brussel
Concreet wil dit zeggen dat dieselauto’s met euro 5-norm (of hoger) en benzinewagens met euro 2-norm (of hoger) nog steeds Brussel mogen binnenrijden. Pas vanaf 2025 zal een diesel in Brussel minstens euro 6 moeten voorleggen en een benzine minstens euro 3.
Auto’s die niet aan de regels voldoen kunnen nog steeds een toelating kopen. Die “dagpas” kost 35€ per dag.
LEZ Antwerpen en Gent
In de lage-emissiezones van Gent en Antwerpen moeten dieselauto’s minstens een euro 5-norm hebben en benzinewagens minstens een euro 2-norm. Dit zijn dezelfde voorwaarden als in Brussel.
Het verschil met Brussel is dat deze euro 5-diesels en euro 2-benzines nog een jaartje langer Antwerpen en Gent binnen mogen. In 2023 heeft de Vlaamse regering immers beslist dat deze auto’s een jaar uitstel krijgen, en pas vanaf 2026 een toegangsverbod krijgen.
OOK INTERESSANT: Alle elektrische auto’s die 5.000€ premie krijgen in 2024
Ook in Antwerpen en Gent kunnen verboden auto’s een dagpas bekomen aan 35€ per dag. Euro 4 dieselauto’s kunnen tot en met 2025 (een jaar langer dan eerder gepland) een voordeligere weekpas, maandpas, 4-maandpas of jaarpas verkrijgen.
LEZ Wallonië
Ook voor het hele grondgebied van Wallonië is er een lage-emissiezone in de maak. Die had normaal in 2023 van start moeten gaan, maar dat plan is uitgesteld, voorlopig tot 2025.
Wie een handig overzicht wil van alle Belgische lage-emissiezones, en hoe die de komende jaren zullen veranderen, kan hier terecht.
Voor mijn laatste jaren als zelfstandige word ik verplicht een recente of nieuwe wagen te kopen.
Mijn Saab 93 benzine waarmee ik amper 5000km op jaar doe ( momenteel 121000km) euronorm 2. Bwj 1999.
Voeg eerder km taks in ipv. Verbod op te leggen.
Wagenpark bolt vanzelf uit.
@Lammens: het zal je waarschijnlijk verbazen maar er zijn nu eenmaal mensen die ook in de stad schonere lucht willen inademen en niet vinden dat ze daarop dan maar moeten wachten tot de laatste auto met verbrandingsmotor de geest heeft gegeven.
@Lammens,
Je kan ook de “dagpas” kopen zoals in het artikel hierboven aangehaald.
Afhankelijk van hoe vaak je effectief met de auto de binnenstad in moet, kan dit wel duur worden.
Indien dit niet voor profesionele doeleinden is, vermoed ik dat je vaak perfect overal vlot, vaak zelfs vlotter kan geraken met parkeren op randparking en dan OV.
Y. Lammens, als we moeten wachten tot het wagenpark vanzelf uitbolt, kunnen we nog lang wachten.
Het zijn die zelfde stadsmussen die in het weekend naar de landelijke gemeenten en provinciale domeinen rijden of doen ze dat met hun bakfietsen om de lucht niet te vervuilen.