Ook plug-in hybrides worden verbannen uit lage-emissiezones
Op 21 oktober 2022 heeft de Vlaamse regering enkele aanpassingen beslist omtrent de lage-emissiezones in Antwerpen en Gent.
Wie Gent of Antwerpen wil binnenrijden met de auto, moet over een euronorm beschikken die recent genoeg is.
Op 1 januari 2025 zou er een verstrenging in werking treden. Benzinewagens met euronorm 2, en dieselwagen met euronorm 5, zouden dan Gent en Antwerpen niet meer binnen mogen, tenzij ze een toegangspas kopen. De Vlaamse regering heeft nu beslist om die verstrenging met een jaar uit te stellen, tot 1 januari 2026. De regering doet dit naar eigen zeggen om burgers die te lijden hebben onder de covid-, energie- en inflatiecrisis enigszins tegemoet te komen.
Plug-in hybrides met een CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km werden tot hiertoe vrijgesteld van de LEZ-regeling in Antwerpen en Gent (niet in Brussel trouwens). Lange tijd werd geargumenteerd dat plug-in hybrides perfect 100% elektrisch kunnen rijden in de stad, en dat ze daar dus geen uitstoot hebben. Nu heeft de Vlaamse regering echter beslist dat deze vrijstelling komt te vervallen, en dat ook (echte) plug-in hybrides aan dezelfde regels onderhevig zullen zijn als gewone benzine- en dieselauto’s. Er zal dus met andere woorden rekening gehouden worden met de euronorm van de verbrandingsmotor in de plug-in hybride.
De Vlaamse regering heeft ook beslist dat de vrijstelling voor bussen van De Lijn komt te vervallen.
Oldtimers met een O-plaat mogen tot 10 keer per jaar Gent of Antwerpen binnenrijden, mits de betaling van een “afradend” dagbedrag.
Volledig elektrische en waterstofauto’s krijgen tot nader order onvoorwaardelijk toegang tot alle Belgische lage-emissiezones (LEZ).
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Dan koop je een plug-in hybride in de overtuiging van goed te doen krijgen de politici het weer klaar om ook deze (meer) uitgave te penaliseren.
Lijkt mij niet meer dan logisch gezien er geen enkele garantie is dat ze effectief elektrisch zullen rijden én op het moment dat ze puur op fossiele brandstof rijden zijn ze vaak meer vervuilend dan een gewone of mild hybrid verbrander door de accu die ze als dood gewicht meeslepen. Hybride is sowieso pure oplichting van het systeem. zowel fiscaal als naar emissies.
“Puur oplichting” is het niet. Vergeet niet dat er in elk systeem profiteurs zijn en mensen die het gebruiken in de geest van de wet. Er zijn hybride plug-in bezitters die bijna uitsluitend elektrisch rijden omdat hun dagelijkse ritten minder dan 40 km bedragen.
Ze gebruiken alleen benzine als ze tussen steden of in het buitenland reizen.
Eer de huidige plug-in hybrides verboden worden zijn we al ver in 2030
Maar dergelijke beslissingen zorgen er wel voor dat fabrikanten niet meer verder investeren in de ontwikkeling van plug-in hybrides, waardoor ze uiteindelijk vanzelf verdwijnen.
@geert ik denk dat we nr cuba toestanden gaan, ev niet betaalbaar voor particulier, goedkope autos’s gaan eruit. Mensen zullen massaal 2de hands kopen
eE meeste die een plug-in hybride kopen ( laat ons zeggen kunnen bestellen via het bedrijf waar ze werken ) doen dit enkel voor het goedkope Voordeel Alle Aard dat ze zelf moeten betalen. Schaf dat af en je zal niet veel hybrides meer zien.
@steven D dat geldt voor EV’s ook hoor, de electrische porsches verkopen gelijk zoete broodjes ‘dankzij’ de gunstige fiscale condities. In mijn gemeente rijden er al 2 Mercedessen EQS , eentje van een schrijnwerker en eentje van een planteur. Haal de fiscale voordelen weg en je zal niet veel EV’s meer zien.
Trouwens vraag me af hoe ze de euronorm gaan bepalen , op mijn certificaat bvb staat er euronorm 6d. Het zal weer foefelwerk zijn die juridisch geen stand zal houden
Herman, TCO van EV is altijd lager dan van een vergelijkbare ICE, zeker voor de 700.000 Vlamingen die nu al kunnen laden via PV, en straks hun EV ook nog eens als thuisbatterij kunnen gebruiken. Maar dan moet je natuurlijk wel een beetje verder kunnen kijken dan enkel naar de aankoopprijs, en dat is voor sommigen blijkbaar een probleem.
@geert . Je mag me eens de berekening geven qua TCO voor een Renault kangoo lichte vracht. De EV versie is meer dan 11000 euro duurder dan de vergelijkbare 130pk benzine versie. Komt erbij dat de fleetkorting op de benzine versie nog het dubbbele is van de elektrische variant. BIV is voor beide 0. Verkeersbelasting is laag. Ik zie het niet , behalve als je in brussel woont met de subsidies.
@geert , dat riedeltje over TCO klopt nt meer; klein voorbeeldje: BMW iX3 kostprijs 72000 , verbruik 19.2 kwh/100 km , goedkoopste electriciteitprijs volgens mijnenergie 0.65 euro kom ik uit op 12.48 euro per 100km
De BMW x3 2l benzine kostprijs 55000 , verbruik 7.6l aan 1.71 euro is 12.96 euro. Dus het verschil in kostprijs is 17000 euro en het verschil in verbruikskost is verwaarloosbaar.
Hoelang gaat het duren denk je eer je de meerprijs van de iX3 eruit hebt ?
Steven, lichte vracht en fleetkorting zijn natuurlijk niet de standaard kenmerken van een particulier voertuig. Maar zelfs dan nog, op enkele jaren tijd zal je voor een EV al enkele 1000den euro’s minder betalen aan taksen en onderhoud, waardoor de EV misschien nog 8 of 9.000 euro duurder uitkomt. Daar koop je dan 4.500 liter benzine mee, goed voor zo’n 75.000 km. Daarna, toch nog minstens 100.000 km., maak je met een EV alleen maar winst.
Herman, elektriciteit van PV is nu al voor 700.000 Vlamingen gratis, en dat aantal groeit elke dag. Verschil in aankoopprijs is dus terugbetaald na 130.000 km. Dat is veel, maar zowat elke auto haalt dat, het riedeltje dat een EV duurder zou zijn, klopt dus niet. Bovendien verbruiken veel EV minder dan 19,2 kWh/100 km., en is het verschil in aankoopprijs bij veel modellen ook een stuk minder, dikwijls maar 7 of 8.000 euro, wat een terugverdientijd van 4 tot 5 jaar oplevert, nog minder als je ‘t verschil in taksen en onderhoudskosten meerekent. Je betaalt voor je x3 benzine ook nog eens 900 euro BIV en jaarlijks 400 euro taks, na 5 jaar is dat ook al een verschil van bijna 3.000 euro.
De terugdraaiende teller blijft voor die 700.000 Vlamingen uiteraard ook niet eeuwig duren.
Daarna is hun elektriciteit al niet meer het jaar rond gratis. Mij ga je niet wijsmaken dat die 700.000 Vlamingen allemaal zoveel dakoppervlakte beschikbaar hebben dat ze daar een PV-installatie op kunnen monteren die en hun huishouden van gratis elektriciteit voorziet en daar bovenop ook nog eens hun auto bij normaal gebruik. En al helemaal niet tussen oktober en maart wanneer de doorsnee Vlaming het meeste aan een auto heeft om zich te verplaatsen.
Blijkbaar rekent men zich hier graag rijk op basis van theorieën die op een paar uitzonderingen na in de praktijk niet vol te houden zijn.
@geert , het riedeltje van gratis stroom door zonnepanelen is nog zo’n fake bericht. Ik heb een loods met 6000 kwh zonnepanelen, wordt enkel gebruikt om een 13kwh plug-in hybride op te laden. Ik kan je verzekeren dat van november tem februari haal ik stroom van het net.
Herman, lees nu eens goed wat je schrijft. 6000kwh zonnepanelen! Vermogen is in kWatt, niet kwh. Met 6000kw zonnepanelen, zou je er 20.000 moeten leggen van 300Wp (watt piek).
De terugdraaiende teller blijft niet duren, vandaar het belang om zoveel mogelijk de zelf geproduceerde elektriciteit te gebruiken door bvb. een EV op te laden. Wie voor 6000 kWh zonnepanelen heeft, en er enkel een 13kWh mee kan opladen, moet dringend zijn installateur raadplegen. Dat er in de winter al eens een paar weken zijn waarin de zonnestroom niet volstaat, kan best zijn, maar op termijn haal je er
het verschil in aankoopprijs gemakkelijk uit. Vergeet niet dat die gemiddelde Vlaming slechts 40 km. per dag aflegt met de auto, en dat 1 keer laden per week dus eigenlijk volstaat (of dagelijks 1/7 van de capaciteit). Moet dat nu en dan eens van het net? Natuurlijk, maar je kan met een ICE ook niet altijd tanken aan de goedkoopste pomp.
De gemiddelde Vlaming die dagelijks maar 40 km per dag afleg dus een ritje van 20 km enkel zou dan beter zichzelf eens afvragen of hij dan niet beter een goede fiets koopt. Desnoods elektrisch.
Of een goedkoop tweedehands benzine autootje. Ipv. een vervoermiddel van + 35.000 euro plus nog wat extra zakgeld voor een laadpaal.
Het is juist wie dagelijks maar weinig km aflegt die niet gemakkelijk de meerprijs van een EV zal terugverdienen door het prijsverschil tussen elektriciteit en benzine.
De Vlaming die nog steeds denkt dat hij in de winter voldoende elektriciteit kan produceren om op een paar weken na ook nog eens met de auto zijn dagelijkse afstand af te leggen en zelfs zijn huis mee te verwarmen vergeet dan toch wel dat diezelfde Vlaming alleen al in zijn huishouden gemiddeld 9 kWh per 24 uur verbruikt.
Dan moet zijn PV installatie iedere dag al 9 kWh + 7 kWh voor de EV + 10-20 kWh voor verwarming met WP produceren.
Of gaat diezelfde Vlaming iedere dag zijn gezin voor de keuze stellen om ofwel het huishouden draaiende te houden of te rijden met de auto ofwel de woning te verwarmen?
En dan moet hij er nog rekening mee houden dat die paar dagen dat de zon in de week voldoende schijnt om zijn EV 100% op te laden om de volgende week rond te komen hij zijn auto dan ook thuis moet laten. En in de herfst en winter maar een venster tussen 10:00 en 15:00 uur heeft om dat voor elkaar te krijgen. Tenminste als hij in een ruime woning met een zuidgericht dak woont dat voldoende dakoppervlakte heeft om de nodige kWh te produceren en op te slaan.
De overgrote meerderheid van de Vlamingen die in een normale woning wonen en geen terugdraaiende teller meer hebben zijn tussen half oktober en begin maart maar al te blij dat ze met de productie van hun zonnepanelen hun normaal huishouden draaiende kunnen houden. Laat staan extra follietjes zoals een EV + elektrische verwarming.
Uiteraard kan je met een ICE tanken aan de goedkoopste pomp. Je hebt immers een range van 700 tot 1000 km in je tank. Dan heb je met een dagelijkse verplaatsing van 40 km al vlug 20 dagen de tijd om eenmalig aan de goedkoopste pomp te gaan tanken. In een land waar je in bijna ieder dorp wel een tankstation vindt en N-wegen waar het ene tankstation het andere om de paar km de loef wil afsteken.
Er is niets mis met mensen die al voor een BEV kiezen. Maar door die keuze voortdurend in een wel heel positief gekleurd plaatje te plaatsen en alle nadelen volkomen te negeren maak je je zaak ongeloofwaardig. Het is nl. niet zo dat al die andere Vlamingen niet kunnen rekenen.
Blijkbaar wordt door een beslissing van de EU vanaf 2035 de verkoop van vtgn met een hogere uitstoot dan nul effectief verboden. Daar zullen dus ook PHEV onder vallen. Uiteraard met uitzondering voor luxe voertuigen, ttz. fabrikanten die jaarlijks minder dan 10.000 vtgn verkopen.
Victor, bij mij werkt dat toch perfect hoor, kwestie van een beetje te rekenen en een aangepaste PV-installatie te plaatsen. Niet iedereen kan dat, en er zijn nadelen, net zoals niet iedereen een ICE kan kopen, en die hebben ook hun nadelen. Maar om on topic te blijven: de gemiddelde Vlaming kan het verschil in aankoopprijs dus gerust terugverdienen. Waardoor dat verschil een waardeloos argument geworden is.
@Geert , ik moet helemaal niks aan mijn installateur vragen. U snapt gewoon geen simpele wiskunde en natuurkunde. In de maanden Nov-Dec-Jan brengen zonnepanelen ongeveer 2 tot 5% van de jaaropbrengst op. Dus een installatie van 6000 kwh , zal ongeveer 120 Kwh opbrengen in de maand November. Voor het opladen van de plugin hybride heb ik ongeveer 400 kwh nodig. Dus voor November moet ik 300 kwh van het net halen.
En uw stelling dat de gemiddelde Vlaming de aankoopprijs gerust kan terugverdienen is klopt nt met de feiten, de gemddelde Vlaming koopt geen EV, het aantal EV’s in particulier bezit is verwaarloosbaar.
@Geert: als dat bij jou allemaal zo perfect werkt nl. een auto laten rijden, een huis elektrisch verwarmen en een normaal huishouden op laten draaien had ik toch graag wat cijfers gezien.
Hoeveel verbruikt je warmtepomp dan op een winterse dag, hoeveel je huishouden, hoeveel je EV en hoeveel kWp zijn je panelen en kVA je omvormer om dat allemaal van energie te voorzien? Wat is dan een aangepaste PV installatie? Om dat allemaal tussen half oktober en half maart alle dagen voor elkaar te krijgen moet dat toch al een redelijk aangepaste PV installatie zijn. Of je moet een super geïsoleerde woning hebben en met je EV in de winter nauwelijks km’s afleggen. En dan ben je geen gemiddelde Vlaming maar de uitzondering op de regel.
Er is niet mis met mijn rekenkunde noch praktijkervaring. Ik heb al jaren een PV-installatie, BEV, WP’en en thuisaccu. Ik weet dus goed waarover ik spreek.
Ik weet nl. hoeveel energie je nodig hebt voor een WP, EV en hoeveel een gemiddelde PV-installatie tijdens de winter maar produceert.
Was mijn BEV geen bedrijfswagen en moest ik de elektriciteit ervoor niet betaald krijgen had ik ook geen EV. Want de meerprijs in vergelijking met een benzineauto had ik er nooit binnen de gebruikstijd van de auto uitgekregen. Wat eigenlijk het punt niet eens is want ik geef geen +40.000 euro uit aan een relatief kleine middenklasse auto.
Zomaar wat beweren zonder cijfers om dat te controleren kan iedereeen.
Niemand betwist ook dat jij de uitzondering bent die dat allemaal kan met zijn PV-installatie maar dan ben je gewoon niet representatief voor de gemiddelde Vlaming maar de uitzondering.
Dat de gemiddelde Vlamingen dan allemaal niet kunnen rekenen gaat toch wel een heel beetje ver.
Er zullen er altijd zijn die uit principe tegen elke vorm van vernieuwing zijn maar de gemiddelde werkende Vlaming kan heus wel zijn rekening maken en koopt om te beginnen al geen middenklasser van rond de 40.000 € met eigen middelen.
Herman, de gemiddelde Vlaming staart zich blind op de aankoopprijs alleen, en heeft weinig benul van investeren op langere termijn. Ik kan alleen maar vaststellen dat alle TCO berekeningen, inclusief de mijne, het voordeel geven aan EV, zeker voor wie (een deel van) de elektriciteit zelf kan produceren. Wie in de ganse maand november maar 120kWh haalt uit een PV-installatie van 6.000 kW, heeft toch wel enkele heel slechte keuzes gemaakt.
Geert, je bent de gemiddelde Vlaming toch aan het onderschatten hoor. Het bewijs zie je in het percentage woningbezitters, wat in vlaanderen is ruim 70% in het bezit van zijn eigen woning. Vergeleken met duitsland waar dit slechts 50% is doen wij dat dus niet zo slecht. En hoe je het ook draait of keert, je eigen woning bezitten is nog steeds één van de beste lange termijn investeringen die je kan doen.
Wat de gemiddelde Vlaming niet heeft is het budget om de initiële kost van zo een investering te kunnen dekken. Zeker in de huidige situatie waar we van de ene naar de andere crisis sukkelen.
Op de automarkt is dit ook te zien. Aan het begin van de zomer nog een artikel gelezen op autogids.be (autogids.be/autonieuws/markt/autoverkoop-2022-top.html ; sorry voor de link naar de concurrentie Didier) en daarin zeggen ze dat bij de particulieren de 3 best verkopende modellen de dacia sandero, de toyota yaris en de dacia duster zijn. Je kan veel zeggen van dacia’s, persoonlijk denk ik dat ze prijs/kwaliteit bij de beste wagens op de markt horen, maar er zijn niet veel mensen die een sandero hoog gaan zetten in hun lijstje van gegeerde wagen.
Ik heb net ook eens op directlease.be gekeken naar de TCO van de Sandero, en de duurste versie heeft een TCO van €550/maand (€400/maand voor de goedkoopste versie) over 60 maanden terwijl de renault zoë over diezelfde 60 maanden een TCO van €700/maand heeft als minimum. Het is dus zeker en vast niet dat iedere ICE wagen een hogere TCO heeft als EV’s.
Tot slot, ik ben het eens met je dat, vanaf een bepaald budget, je financieel veel beter af bent met een EV dan met een ICE wagen, maar dat budget ligt momenteel nog veel hoger dan wat de gemiddelde vlaming momenteel als budget opzij kan zetten voor zijn nieuwe wagen. Jij bent even blind voor de huidige situatie van de gemiddelde vlaming als de blindheid waarvan je hen beschuldigd op vlak van aankoopprijs/TCO.
Ik denk dat Herman bedoelde 6000Wp = 6kWp.
Dan kan het kloppen, en is ook een meer realistische installatie voor een particulier:-)
Ik had inderdaad vorig jaar een 150kWh uit een installatie van 7200Wp.
Als ik zie dat in ons land 300 miljard euro op spaarrekeningen zijn waarde staat te verliezen aan een recordtempo, dan weet ik genoeg over het financieel inzicht van de gemiddelde Vlaming. Ik heb een veel kleinere installatie dan 6000 kWh, en die bracht de eerste 2 dagen van november al 25 kWh op. En ik heb daar geen wiskunde of natuurkunde voor nodig, ik kan dat gewoon aflezen van de teller, dat lukt mij nog net … Nu zal het niet elke dag van november even zonnig zijn, maar ik zal deze maand zeker een pak meer dan 125 kWh totaliseren. Met een EV bespaar ik jaarlijks 2400 tot 3000 euro aan brandstofkosten, onderhoudskosten en taksen, na max 6 jaar is het verschil in aankoopprijs gecompenseerd, en ik heb 8 jaar garantie. Met de bonus kan ik enkele mooie reisjes maken, waarbij ik hotels kies die gratis opladen aanbieden, bonus op bonus 😀
En hoeveel van die 25 kWh kreeg je effectief geladen in de accu van je EV?
Van die 25 kWh moet je al eerst het energieverbruik van de woning aftrekken en daarna het laadverlies tussen productie en het laden. En bij deze zonnestand zal je maar aan een traag vermogen kunnen laden als je dat volledig met zonne-energie wil doen. En traag laden betekent veel verlies.
Uiteraard in de veronderstelling dat je die dagen alleen de EV na zonsondergang en voor zonsopgang gebruikt want anders valt er niet veel via je PV te laden.
Zelfde opmerking voor de rest van deze maand.
Wie in november met een PV-installatie kleiner dan 6 kWp zijn woning en zijn EV volledig van eigen opgewekte elektriciteit kan voorzien is de spreekwoordelijke uitzondering op de regel. Dan verwarm je al niet op elektriciteit en rij je maar weinig km’s en dan nog voornamelijk tijdens de nacht. De vraag is dan hoe je door het rijden van weinig km’s zoveel euro op brandstof kan besparen?
En nogmaals, kW is vermogen. Een particuliere installatie van 6000 kW bestaat dus niet.
Het is een installatie van 6 kWp bij een omvormervermogen van waarschijnlijk 5 kVA die op jaarbasis 6000 kWh produceert.
@Geert Victor heeft een terecht vraag, hoeveel van die 25 kwh is in jouw EV gegaan? Er vanuit gaande dat een gemiddelde gezin ongeveer 11kwh huishoudelijk verbruik heeft , zal het nt veel zijn. Ook bij een opbrengst van 125 kwh op maandbasis zal je niet toekomen om je huishoudverbruik en EV af te dekken.
Tenzij je bijna niet rijdt met je EV (125 kwh aan een verbruik van 15kwh/100km is ongeveer 800 km,wat heel weinig is)
@Herman: Er zullen maar weinig EV’s zijn die effectief 15 kWh aan de laadpaal verbruiken.
Een EV die volgens zijn boordcomputer 15 kWh/100 km verbruikt, wat bij buitentemperaturen onder de 20°C al een hele kunst is, neemt al minstens 15% meer af aan de laadpaal. M.a.w. de PV-installatie moet al 15% meer produceren dan de EV verbruikt. Bij lage laadvermogens zal dit eerder nog (veel) meer zijn dan minder.
Een vlugger rekensom om alles wat en perspectief te plaatsen:
Neem een benzineauto die 6 l/100 km verbruikt, RON95 tankt aan 1,9 €/liter. Dan is dat een brandstofkost van 11,4 €/100 km.
Neem een elektrisch voertuig met een gemiddeld jaarverbruik van 17,5 kWh/100 km, dus laadverliezen meegerekend, aan een gemiddelde prijs van 38 cent/kWh, wat al laag gerekend is want het zesmaandelijks CREG gemiddelde zit nu al aan de 41 c€/kWh dan kom je op een energiekost van 6,65 €/100 kWh.
Volgens Geert rijdt een gemiddeld Vlaams gezin maar 40 km per dag. Laten we dus zijn cijfers gebruiken en neem 220 werkdagen per jaar en nog wat ritten voor ontspanning en je komt dan jaarlijks aan 10.000 km.
De brandstofkost voor de benzineauto is dan 1140 € per jaar en elektrisch 665 €/jaar. Dan heb je bij de EV een voordeel van 475 € jaar.
Dan wil ik van Geert toch wel eens vernemen hoeveel kWh per jaar hij in zijn EV kan laden om zogezegd gratis te laden en tot een verschil van 2400 tot 3000 € op jaarbasis te komen. En wat zijn injectievergoeding is. Want uiteraard is de geladen PV-energie niet gratis maar minstens tegen de kost van de niet geïnde injectievergoeding.
Het voordeel voor de EV stijgt uiteraard als je veel meer km’s doet. Maar hoe meer km’s je doet hoe minder tijd er overblijft om door de dag de EV via PV op te laden. Het is dus het een of het ander.
Het onderhoud bij een EV zal jaarlijks iets lager zijn dan bij een ICE maar uiteraard ook niet nul.
In de meeste verkoopvoorwaarden van een EV staat niet voor niets dat je, om van de garantievoorwaarden te kunnen blijven genieten, de EV om de zoveel km of minstens jaarlijks moet laten onderhouden bij een erkende dealer. Dus niet bij de goedkopere garage om de hoek. En gezien je langer garantie hebt bij een EV moet je ook langer bij de duurdere merkdealer langsgaan. Een mes dat aan twee kanten snijdt dus. De onderhoudskost zal bij het verdwijnen van auto’s met verbrandingsmotor waarschijnlijk ook gaan stijgen. Tenslotte moeten de garagehouders hun inkomsten ergens vandaan blijven halen.
Idem voor de overheid. De vrijstelling van wegentaks gaat geen jaren meer blijven duren en het is niet moeilijk te voorspellen dat dit al zal veranderen wanneer salarisauto’s verplicht elektrisch worden.
En dan hebben we het nog niet gehad over de weerslag van het capaciteitstarief op het gebruik van een thuislaadpaal.
Ik heb het nog eens nagekeken: in november 2021 had een redelijk zuidelijk georiënteerde PV-installatie van 6,16 kWp in centraal Vlaanderen een maandproductie van 135,3 kWh. Zuinig huishouden die dan nog overschot had om dat in een EV te laden. Kan allemaal maar doorsnee is dat zeker niet.
Zelf zijn we niet kwistig met energie maar onze EV heeft die hele maand en de maanden erna wel gewoon van het net geladen.
Als jarenlange gebruiker van een BEV uiteraard ook niets tegen EV. Maar daarom moeten we onszelf nog niets wijs maken. Cijfers zijn nu eenmaal wat ze zijn en op een uitzondering na op iedereen gelijk van toepassing.
En wat betreft dat gratis laden aan hotels, ook dat blijft niet duren. Hotels gaan de stijgende energiekosten niet gratis blijven wegschenken. Kijk maar al naar de Lidl. Daar is de tijdsduur van laden al teruggebracht naar max. 1 uur tegen een max. laadvermogen van 20 kW. Komende van onbeperkt aan 50 kW. En daar zal het niet bij blijven.
Denken dat je de huidige voordelen nog zes jaar lang kan doorrekenen is jezelf rijk rekenen en vooral blaasjes wijs maken.